Thursday, November 19, 2015

Gagal Itu Biasa

Tiap kali peperiksaan akhir tahun keluar , maka berlomba-lombalah para ibubapa mengupdet kejayaan anak masing2 dilaman-laman sosial media....facebook , instagram ,twitter penuh ucapan dan hashtag #tahniah #bangga #proudofyou dan macam2 lagi ayat yang menzahirkan kegembiraan mereka pada hari itu....

Giler tak bangga....!! Kalau aku pun aku bangga bak angg....tapi sokeh jer jika sebagai ibubapa untuk tidak rasa malu untuk updet pencapaian anak2 yang tidak cemerlang.....tak perlu jadikan orang lain sebagai contoh...aku sendiri ada....jadikan orang lain contoh tak elok weihh...sama macam mengumpat dia....



Tapi janganlah updet sampai buat orang rasa simpati dan kesian seterusnya menimbulkan rasa marah orang lain pada ibubapa yang updet kecemerlangan anak2nya....walaupun anak aku gagal sengaja aku updet siap tunjuk slip gagal diorang dengan selamber ... buat apa nak rasa malu...itulah nanti esok lusa diorang tengok dan bandingkan dulu aku teruk tapi sekarang aku bagus....motivasi untuk diorang benaunya.....tak setuju tak apa.....tunggu jerlah anak korang masing2 besar....

Ada tapinya lagi......tapi janganlah pulak ada yang lagi banggang pergi updet status kata...
" dulu kawan aku dapat C D E tapi sekarang gaji berpuluh ribu berbanding ngan kawan aku sorang lagi periksa A saja dapat tapi kerja operator kilang jer....."

Dari kata gitu baik ko cakap gini.....ada kawan aku tu sekolah tak berapa bijak....tapi sekarang jadi Menteri.....kan senang....biar semua budak2 tak payah belajar sungguh2 tak payah belajar pandai2 tak payah jadi bijak sebab yang bijak belum tentu jadi Menteri...**hanya di Malaysia


Makanya....aku tak rasa apa2pun melainkan mencari bagaimana cara mereka didik anak2 mereka sehingga berjaya....tugas mendidik budak2 cemerlang ni bukan saja terjatuh pada bahu ibubapa...tapi pada cikgu2 sekolah , pada sekolah , pada cikgu2 tuisyen dan juga pembantu rumah jiran sebelah .**ohh sorii..takder kena mengena...maafkan aku



Aku nampak bertapa budak2 akhir tahun sekolah rendah menjadi stress kerana dipaksa terpaksa mengikuti pelbagai program kecemerlangan untuk mencipta bijak pandai yang disediakan sekolah mahupun ibubapa....

Aku sendiri pun tak tahan tengok bhaii....

Nak contoh takpayah pergi jauh2...depan mata aku sendiri berlambak... anak buah aku tiap2 tahun ada jer yang melalui saat2 penting mereka.....kalau yang sekolah satu sesi jer takper...majoriti anak buah aku sekolah dua sesi....pagi sekolah kebangsaan ...petang sekolah agama...dua sekolah ada peperiksaan penting yang menentukan..... kemana kita niiiiiiii......!!!!

Dengan kem , bengkel , ceramah , motivator jemputan , tuisyen kat sekolah , tuisyen private , solat hajat , bacaan yassin dan macam2 lagi program....silap2 ngan makbapak pun terlibat sama...tapi takperlah...itu semua bukan paksaan pun tapi itulah pilihan yang ada...nak sesuatu perlu korbankan sesuatu....


Tahun depan giliran aku.....tak tahulah camner aku ngan inchik dd nak hadapi....perlu ker aku jadi makbapak yang agak hipster....lain dari kebiasaan yang dibuat...?? ada cara...?? ehehehe....

Takderlahhh....ingat aku tunggul ker apa....cuma aku akan buat apa yang aku termampu buat untuk pelajaran diorang...aku bukan nak didik anak jadi manusia bijak semata....tapi aku nak anak aku jadi orang yang berilmu....ilmu yang dapat dimanfaatkan....dunia dapat akhirat pun dapat.....

La tahzan....innallaha ma'ana