Wednesday, November 18, 2015

Singgah Petang Di Kedai Kopi Sijangkang

Wahahaha....inipun nak masuk blog jugak'kan...tapi ginilah....bila aku rasa ada benda menarik yang aku rasa aku nak kongsi maka inilah jadinya...

Bagi aku kedai dan kampung Sijangkang ni memang sangat unik dan sangat ok....

Setahun aku duduk situ maka aku taulah...sikap ramah diorang tu ada dimana-mana.....baik kat kedai kopi atau kat klinik....


Pertamanya ..kampung yang sangat aman damai....majoritinya walaupun ko tak kenal sesiapa kat situ amalan bersalam dengan orang lain tu macam dah jadi tradisi wajib...itu jer cara nak tau orang tu penduduk kampung sijangkang atau sekadar pendatang....

Masa aku ngan inchik dd singgah situ atas satu urusan....hari dah petang perut pun dah lapar.....jadi aku ngan inchik dd singgah kat kedai kopi berhadapan padang kat Jalan Mawar untuk alas perut sikit sebelum kitorang sambung urusan lain....

Dengan meja panjang dan bangku panjang dah macam duduk kat tepi sawah rasanya pun ada....lepas order minuman ambik kuih yang berkenan sambil telinga aku menangkap bunyi radio dari dapur....bukan slow rock atau lagu2 zaman kini..tapi lagu klasik....dan2 fe'feeling zaman 60's....

Dalam duduk melayan kopi....ada pelanggan lain datang...bukan minta minum dulu dan buat hal sendiri...tapi diorang salam dulu dengan semua pelanggan lain yang ada kat kedai tu....tapi dengan yang boleh bersalam'lah....yang haram bersalam memang haramlah diorang nak salam weihh....

Orang sana ramah tamah....tanya kita dari mana dan layan borak.....serius nice lho....

Lepas habis minum dan menyekik kitorang balik...nak balik pun bersalam jugak....this is silaturohim..



Paling best bila time bayar....aku order kopi O...inchik dd teh tarik pastu kuih 9 ketul...kata tauke kih 1 40sen.....kira2 semua total Rm5.00....terkejut ok....murahnyaaaa....kalau kuit satu 40sen....berapa pulak harga kopi  ngan teh segelas....???

Rupanya dia bagi diskaun....takder GST plak tuuu......

Sebelum balik tapau lagi kuih untuk mak dan anak2 kat rumah....karipap sedap sebab panas2 ngan putu bambu yang jugak sedap.

Alamat :
Kedai Kopi ( depan padang futsal ) , Jalan Mawar , Sijangkang