Monday, September 21, 2015

ZIKRA 2015 : Melawat Pusat Jagaan Warga Emas Bait Al- Mawaddah

Alhamdulillah....

Khamis , 17 September 2015

Akhirnya hati aku lembut jugak yang selama ini keras memandang serong kepada pengurusan Lembaga Zakat Selangor......

Mudah sangat aku membuat tuduhan membabi buta kepada mereka2 yang bekerja keras menjalankan amanah pembayar zakat...

Betul'lah yang kita ni sekarang mudah sangat terpengaruh dengan viral2 yang bertaburan di laman sosial..

Ehhh terus terang aku cakap yer...dulu aku memang kaki kondem dan hentam apa yang LZS buat....kurang 50% aku tak percaya LZS menjalankan amanah yang dipegang...

Tapi semenjak seorang kawan jemput aku masuk melihat bagaimana perjalanan zakat...bagaimana diorang bekerja...timbul rasa bersalah dan insaf serta merta....nak menangis pun yer sebab terasa sangat aku berdosa menghukum diorang semua padahal aku cakap berdasarkan apa yang aku baca bukan apa yang lihat dengan mata kepala aku sendiri...

Allah buka mata hati aku seluas-luasnya terhadap isu ini.....

Serius bukan senang.....bukan diorang nak sangat pikul tanggungjawab memegang amanah pembayar zakat...tapi mereka adalah antara orang2 pilihan yang ditakdirkan Allah memegang amanah yang maha berat....

Kita yang tengok saja ni senanglah cakap...

" ehhh ...nak bagi duit pada orang susah pun susah....macamlah duit zakat tu dia punya..."

" nak kutip zakat boleh pulak macam2 cara...nak bagi banyak pulak bunyi...macam2 prosuder kena buat...lecehlah camni... " dan blablablabla

Ehhh....abah ko....!!!

Ko ingat duit tu abah ko punya ker....???

Jangan tak tau dan pura2 tak tahu yer...dah ada berapa kes asnaf menipu duit bantuan zakat....lagi zaman sekarang nihh...macam2 cara golongan yang tak sepatutnya terima zakat sibuk nak jugak berlakon jadi asnaf....

Sudahnya tersalah bagi bantuan sebab lakonan asnaf penipu memang berjaya...jangan kata pegawai LZS...Keyboard Warrior cam Saiful Nang pun leh sama kena kencing....

Prosuder bantuan sebenarnya bukalah susah tapi tak jugak begitu senang....

Dan kalau nak tahu....baru2 ni LZS jugak dah buka beberapa kaunter bantuan ekspress.....kat situ jugak para pemohon boleh mendapatkan bantuan segera sehingga maximum Rm500....

Boleh tahan banyak untuk bantuan segera.....tak semestinya ke kaunter jer pegawai LZS jalankan tugas...adakala diorang sendiri pergi hantar sumbangan segera kepada golongan asnaf yang memerlukan....aku adalah bukti diorang menjalankan amanah dan tanggungjawab yang dipikul..

Masyarakat amat senang nak kondem LZS dengan bantuan pengamal media sosial yang tak pernah nak tengok orang lain senang...dia lebih suka tengok orang dapat susah dari lihat orang lain terima kesenangan....

Amalan provokasi yang sering diguna pakai untuk membuka mata masyarakat terhadap LZS pun semakin berleluasa....apa yang diorang dapat pun aku tak tahu....

Maka terpulanglah selepas ini korang nak join kondem LZS atau bantu LZS untuk mencapai sasaran membantu asnaf dengan membayar zakat ke pusat2 zakat yang betul...

Bukan bermakna korang tak boleh keluarkan zakat sendiri dengan sombong mengatakan " aku tak percaya pusat zakat...maka aku akan bagi pada mereka sendiri..."

Bhai...aku tanya satu benda ehh....ko pasti ker ko boleh tampung kehidupan seorang asanaf setiap bulan...?? boleh jamin ker kekonsistenan bantuan ko pada diorang akan cukup tepat dan berterusan...?? dan berapa orang asnaf ko boleh bantu setiap bulan dengan tetap...??

Sekali sekali bolehlah kan....boleh jamin setiap bulan tak...?? aku jamin tak...?? sebab apa...aku sendiri pun tak mampu.....??

Ingat ehhh...golongan asnaf adalah milik masyarakat milik umum dan bukan hak individu....ia adalah tanggungjawab seluruh ummat islam...bukan ko punya hal sorang atau pusat zakat semata ....

Ko mampu beri bantuan pada satu dua asnaf sahaja...tapi bagaimana dengan asnaf yang lain...?

Makanya.....inilah peranan pusat zakat....ko bayar dan keluarkan zakat pada mereka pastu diorang akan agihkan kepada golongan2 yang memerlukan...sama rata mengikut keperluan...dan bantuan ini berterusan sehingga mereka mampu berdikari...

Percayalah...!!! yang kita sendiri takkan mampu lakukan itu....

Apa yang bagusnya ialah....duit zakat kita diagih pada semua penerima yang layak....nama kita adalah pengeluar zakat....mereka2 akan berterima kasih pada PENGELUAR ZAKAT bukan NAMA INDIVIDU....

Haish.....!!! itupun tak nampak lagi ker.....

Program ZIKRA hari tu bermula dengan semua menaiki bas dan menuju terus ke Pusat Jagaan Warga Emas Zakat Selangor ( Bait Al Mawaddah ) di Jalan Kebung , Klang

Wakil blogger pada hari itu dari Kelab Blogger Ben Ashaari iaitu Aku , +Ishak Ismail , Mera Amera , Faziera dan Anil Wanina...ohh tak lupa geng sekampung aku yang aku baru tahu dia orang kampung aku dan senior aku masa sekolah SKBB iaitu Mas Kieran atau Kieran HotFm



 






Ada antara blogger yang dah pernah melawat tempat tu untuk kali yg kedua....katanya....tempat tu semakin cantik kemasa dan bersih serta banyak projek2 mengindahkan kawaasan pun sudah dibangunkan dengan berjaya...

Aku yang tengok pun jadi sejuk hati memandang keadaan sekeliling....kalau camnilah tempatnya...hurmmm memang boleh cepat2 sembuh warga emas yang ada....aku masuk bertanya khabar penghuni disitu...kebetulan pagi tu semua penghuni tengah tunggu giliran untuk diperiksa oleh doktor2 yang peramah dan mesra....

Dengan kawasan yang tenang dan damai....memang proses penyembuhan akan dapat berlaku dengan cepat....


Kalau nak tahu ada juga warga emas yang dah selamat bertemu jodoh kat situ....tak kurang juga yang dulu datang bertongkat dan sekarang balik berlari.....itupun lepas aku katakan pada salah seorang petugas kat situ kalau semua rumah warga emas macamni InsyaAllah peluang nak sembuh pun cerah.....**siap aku berangan kalau dah tua nak lepak sini jerlah.....ahahaha

Dalam pada tu jugak pihak syarikat Airist Cosmetic Sdn Bhd telah berbesar hati menyampaikan sumbangan berupa Set Lengkap Pengurusan Jenazah atau PASTI ( Pakaian Akhir Sebelum Temui Ilahi ) ke Pusat Jagaan Warga Emas Bait Al Mawaddah .... aku belek2 brocher tu memang menarik jugak.....mungkin kita sendiri patut beli....sebab MATI ITU PASTI.....dalam set tu dah lengkap semuanya...cukup untuk menguruskan satu jenazah dewasa....ada Peralatan Untuk Mengkafan dan juga Peralatan Untuk Mandian...gunting dengan plastik sampah pun dah siap2 ada....

Kalau tak pakai sendiri pun boleh juga kita beli dan derma pada masjid adan surau2....dapat pahala ko....tapi harga dia aku tak tahulah berapa rm....kalau nak tahu korang boleh terus hubungi syarikat itu sendiri....


Airist Cosmetic Sdn Bhd
Telefon : 03 - 5524 4734 / 03 - 5524 4754 / 03 - 55244764
Facebook : www.facebook.com/kitpengurusanjenazah
Alamat : No 8A , Jlan Tengku Ampuan Zabedah G9/G
Seksyen 9 , 40100 Shah Alam

Sambil sarapan karipap sedap...kitorang ditayangkang dengan slide sejarah awal rumah Pusat Jagaan Warga Emas Bait Al Mawaddah

Dalam pada tu aku ngan kawan2 yang lain tak lupa ambil kesempatan meninjau2 bilik warga emas yang ada.....bilik2 bersih sangat...macam hospital gitu.....


Selepas tu semua pelawat beransur keluar dan mengambil gambar kenangan bersama...kemudian baru bergerak ke tempat lawatan yang seterusnya iaitu Pusat Dialisis MAIS yang berlokasi di Kapar , Selangor .



**jom naik bas sebab lawatan akan bersambung di'entry seterusnya