Sunday, July 26, 2015

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2015




Selamat Hari Raya Aidilfitri.....Alhamdulillah sempat juga kita menyambut Syawal......itu bermakna kita masih dipanjangkang umur untuk berjumpa Ramadhan dan beribadat dengan sebaik-baiknya dibulan yang penuh berkat dan rahmat dari Allah SWT.....




Tahun ni juga aku lalui bulan Ramadhan dengan penuh kesabaran dan kegembiraan dan penuh dengan kesederhanaan.....aku berazam untuk melalui bulan ramadhan dan syawal yang terbaik dengan ketentuan dariNya....

Aku bahagia dan bangga walaupun sudah 12 tahun menyambut syawal sebagai seorang isteri dan menantu....arah aku tetap tak berubah.....tak pernah gaduh nak balik sana atau sini.....tak pernah keluar ayat..." asik2 kampung kau ....asik2 raya belah kau..." bahagia'kan .....sebab aku tahu...sebaik2 manusia pun...tapi bila tiba bab balik kampung waktu raya....mulalah segalam macam mak nenek diungkit.....isteri yang pendiam boleh jadi murai....suami yang penyabar pun boleh jadi panas baran....semuanya demi nak pertahankan hak " tahun ini raya dikampung aku....."

Aku nak gaduh menda ngan inchik dd pun tak tahu....sampai2kan masa raya kedua...soalan yang tak pernah ditanya oleh orang selama ini pun terkeluar.....mungkin selama ni dia kata dalam hati...tapi raya kali ini ringan jer mulut dia tanya...." ehh ko duduk ngan sapa....? akak tengok ko ni tiap2 tahun macam ada jer....tak balik kampung ker...? aku pun jawab..." kak...sayalah yang duduk dengan mak sejak khawin....saya takder kampung sebab saya anak yatim piatu dan saya tiada saudara mara lain...." dan akak itupun reply gini......" ooo patutlah ko tiap2 tahun muka ko ada jer kat rumah ni....." aku pun angguk2.....

Setakat adegan sindir menyindir tuuu...hurmmm biasa dahhh.....makanya ada sesetengan pasangan sebelum ijab kabul....dah buat perjanjian awal....tahun pertama kampung siapa dan seterusnya ikut giliran...walaupun ribut taufan....giliran balik kampung tetap kena dipatuhi.....dan dalam keluarga aku ada yang begitu......tahniah kerana berjaya mengekalkan tradisi balik kampung walaupun ada pakar ketum menyarankan..."tahun ini tak payahlah balik kampung sebab semua perbelanjaan tinggi...."ahahahaha

Ehhhh...korang nak tahu gak tak....tahun ni aku berjaya menganyam ketupat lebih kurang...emmm errr aaaaaa emmm bolehlah tahan untuk amatur seperti aku....lebih kurangggg errr adalah 5 kelongsong ketupat......jadilahh kann kannn kan....ahahahaha.....walhal tiap tahun aku belajar....tapi tahun ni abg ipar aku garang nak mapoh masa ajar aku...giler punya takut tu yang jadi pandai.....tapi masuk raya ke 7...aku lupa balikkkkk....ahahahaha

Tahun ini juga aku nekad nak abadikan semua kehadiran tetamu dengan mengambil gambar menggunakan kamera yang sebenar.....bukan guna telefon.....kamera yang sebenar...cuma tak pakai filem kodak yang kena dibawa kekedai untuk dicuci...macam dulu2.....

InsyaAllah ditahun seterusnya semasa mereka2 semua kembali berkunjung kerumah....album gambar akan menjadi pilihan....sama2 mengenang masa lalu...gelak ketawa bersama keluarga.....mungkin ada yang bakal tiada....seperti aku ker...kan kan kan...

Aku jurugambar tak profesional dan tak bergaji...tapi aku berjaya mengarahkan diorang semua berdiri bersama mengambil gambar...ahahaha...hebat tak....??? tak kira siapa mereka....kaya kaaa...biasa2 jer kaa...acah2 sombong ker.....ingat aku kisah kerrr....ehehehe....apapun aku berjaya menyatu padukan mereka semua didalam kad memori.....sekali lagi tahniah untuk aku....

Bukan apa...kalau simpan dalam tepon...sapa jer yang nanti tengok....yer dakkk...?? alih2 sendiri yang belek...habis2pun upload kat facebook...yang like orang2 yang tak berkenaan....orang yang mukanya ada dalam gambar tu tak tahu menahu.....sedihhhh ko.....

Maka tamatlah riwayat cerita raya aku....riwayat cerita tauu...bukan aku...aku masih mahu hidup.....

Selamat Hari Raya....Maaf Zahir Batin.....andai aku ada salah silap semasa tempoh kita berkawan nih....janganlah simpan dalam hati yerrr....aku pun juga sedia maafkan korang siap2 kalau korang pun ada salah silap ngan aku......

Darah sama merah ...
Rambut sama hitam...
Jika ada silap dan salah
Jangan simpan menjadi dendam

Jadi...mana yang aku jemput gi rumah aku masa Majlis Rumah Terbuka yang akan datang nih...jangan tak datang pulakkk...menyesal pulak kang tetiba dapat sms wasap aku dah takder.....alamklumlah yerr.....kita ni bila2 jer boleh jadi jenazah...kan kan kan...