Tuesday, March 10, 2015

Ambil Duit Di Rumah Orang Meninggal - Ustaz Rizam Ghazali

Cuba dengar kata2 ustaz ni.....adat kalau terlalu diikut memang akan meyusahkan penganut agama.....walhal yang patut diikut dan patut diutamakan ialah apa yang agama suruh....tapi bila ada antra kita mula tak ikut adat...mulalah mata jeling menjeling mulut pulak takkan dapat diam dari mengata.....

Sebelum ni lagi aku dah musykil...kenapa mesti ada adat nak kena siapkan 3 bungkusan.....dalam bungkusan tu pulak ada pinggan...atas pinggan ada kain batik atau kain pelekat dan juga duit....pastu dibungkus dengan kain putih...waktu ahli keluarga waris sedang bersedih...waktu tu jugak nak kena siapkan semua adat2 tu.....walaupun sejak dulu hingga kini aku merasa pelik...tapi kini aku faham....itu bukanlah apa yang agama suruh....itu cuma adat yang tak masuk akal...

Tapi apa boleh buat...diam sajer sudahlah.....cuma aku akan minta supaya bila tiba giliran aku....jangan ada yang buat begitu....aku tak nak mengalakkan lagi.....bukan senang orang2 kita nak mengubah adat.....sebab yang tak buat mungkin sorang dua...manakala satu kampung melaksana....huhuhu...payah kan....







Apa yang lebih musykil jugak...kenapa baru2 ni jer baru muncul ustaz2 yang kata ini tak boleh itu tak boleh...ini salah...itu bida'ah....ini syirik...itu bukan sunnah.....dan amacam2 lagi sehingga menyebabkan persengketaan walaupun dah selesai....

Kenapa yer....?? apa yang benarnya...mana satu kita yang biasa2 ni nak dengar dan ikut....?? ustaz ni kata dia ajar dan sampaikan ikut hadis sahih....ikut sunnah yang sebenarnya....ustaz ni pulak kata lain...dia kata dia yang betul....ingat kita ni tak pening ker.....??

Yes...aku paham....sebab itu kita kena mengaji ( belajar ) ....selama ni ...kita didahkan dengan buku fardhu ain....fardhu ain tu wajib dipelajari....cuba baca balik betul2....apa yang ada dalam kitab fardhu ain yang kita baca dan belajar dengan kitab tu sejak kecik...ada didalamnya yang dikatakan oleh para ustaz sebagai bida'ah.....hehhhh.....ko rasa apa....benda yang disangka betul dahulu kini disahkan salah sebabb tak ikut sunnah yang diajar dan dibuat oleh nabi dan juga para sahabat nabi serta salfusoleh....

Aiii...memang pening.....maka jalan yang patut kita ambil ialah...berdoalah kepada allah...moga allah pandu kita kejalan agama Islam sebenar yang lurus lagi diredhai.....

InsyaAllah