Monday, October 5, 2015

Menu Masakan Melayu Oriental Di Umiezza Cafe

Akhirnya jumpa jugak kedai yang tak gunakan sebarang jenis perasa tambahan nak2 ajinomoto.....

Kepala aku memang cerewet nak mapohh...kalau masakan tu ada MSG alamatlah....belum basuh tangan kepala memang dah sakit dulu....

Alhamdulillah....sepanjang makan dan minum kat Ummiza ....kepala aku ngan inchik dd ok jer tak sakit....walaupun inchik dd kurang tidur sebab kerja malam....pagi balik kerja pukul 9 lebih terus siap2 nak makan kat ummiza....

ini apa yang aku makan...nasi putih + gulai ayam kampung + kari daging + asam pedas ikan tenggiri + lemak pucuk ubi +sambal belacan dan ulam ....licin pinggan
Masa aku pernah tersesat lalu ke Jenderam Hulu....keluar jer dari satu simpang tu memang aku ada ternampak signboard restoran ni....walaupun sekali lalu tapi tagline restoran tu memang melekat kat kepala sebab ianya rare...



Apa Makna Oriental 

Makna Oriental ialah Ketimuran....harap korang tahu itu....itupun pasal ada sorang rakan fb aku tanya...apa itu dia oriental...ehehehe

Masakan Melayu Oriental.....pada mulanya memang tertanya jugak dan cakap ngan inchik dd... wow.... oriental gitu...macam rancangan tv....Halal Oriental....dan kini semua dah tahu apa dia makna oriental...baguss baguss...

Oklahh...sembang banyak pun tak guna....aku jamukan mata korang dengan lauk pauk dan hidangan yang sentiasa ada di Ummiza Cafe...

Ohh yerr...lupa plak nak habaq weihh....masa makan2 tu sempat jugak aku sembang2 ngan pengusahanya....

Perniagaan Keluarga

Sungguh tak sangka...Ummiza Cafe ni di kendalikan oleh anak2 pemilik besar Ummiza Cafe iaitu Puan Nor......mereka memasak bersama ibu mereka sambil menghidang melayan sehingga ke mengemas....semua mereka yang buat...gigih ok.....

Tapi bagi aku konsep kerja sekluarga itu sebenarnya lagi bagus....dan mereka semua muda2...respek walaupun muda tapi sifat diorang yang mengutamakan keluarga itu sangat menyentuh perasaan....

bersama anak menantu Ummiza Cafe
Bermula dari yang sulung berumur 23 hingga yg seterusnya.... tu yang aku ternganga jap masa aku ter'bersembang ngan orang kuat kat daput Ummiza Cafe....

Paling osemmmm...diorang punya kebersihan memang tahap hotel.....korang takkan dapat tengok periuk belanga belonggok kat singki tak bercuci....

Restoran Mesra Pelanggan

Sebagai bonus untuk pengunjung....internet WIFI dan Surau juga ada disediakan.....sambil makan korang masih boleh lepak melayan internet dan takder istilah pertanyaan kat mana nak solat bila masuk waktu....

kredit 
Tahap Kebersihan

Ini juga kena diambil kira ok....

Sampai aku tertanya gak dalam hati...ehh betul ker diorang masak....awat tak berkecah dapur....

kredit

Kalau aku...hurmmm masak sadin jer pun macam tongkang pecah dapur dibuatnya.....ehehehe

Oklahh ...jom layan gambar......sengaja aku membuat korang terliur dengan harapan korang akan kesana dan rasa sendiri hidangan yang ada.....miahahaha

ramai yang memuji ayam masak merah...katanya sama macam mak yang masak

yang ni asam pedas ikan tenggiri....sedap ok..aku makan jugak....

ikan kembung goreng berlada....sedang2 elok rasanya....tak pedas sangat

yang ni aku tapau sikit...makan ngan nasi panas dan kicap manis jalen....ko ghaser...???

gulai rebung.....sedappppppp

yang ni licin dulu....gulai belitong....aku pun tak dapat rasa.....huhuhu

sup cendawan...anak2 aku suka sangat.....

yes....ini pilihan pertama aku...gulai ayam kampung


kari daging yang superb.....aku makan ni jugak....sebab daging dia lembut....

gatal2 tolak tepi yang penting dapat makan udang sambal petai....

ulam2 dan sambal belacan....pendek kata semuanya sesedap rasa....
donat kegemaran cinta.....
kuih kasui....sedap ok aku makan...sampai tak sempat ambik gambar....pinjam gambar kawan....

Menu Dan Perkhidmatan

Ummiza Cafe juga ada mengambil tempahan...akan tetapi peralatan catering dan pengangkutan tidak disediakan disebabkan kekurangan kakitangan.

Tempahan diambil hanya untuk 300 orang kebawah seperti majlis makan keluarga/pejabat/harilahir dan majlis ulangtahun.

Harga pula berdasarkan harga dipasaran dan kuantiti lauk yg ditempah.

Lauk pauk pula berdasarkan menu setiap hari seperti

Ayam Masak Merah
Ayam Kicap Berlada
Ayam Kampung Masak Lemak Cili Api
Ikan Kembung Goreng
Ayam Goreng
Ikan Keli Berlada
Asam Pedas Ikan Tenggiri
Sambal Udang Petai
Sup Cendawan
Kari Daging
Sambal Tumis Ikan Bilis
Masak Lemak Belitong / Siput Sedut
Gulai Lemak Pucuk Ubi
Gulai Rebung
Sayur Goreng
Sambal Belacan
Ulam2

Kuih Muih

Donat
Kuih Lapis
Kasui
Seri Muka
Dan Lain2

Penutup bicara....terima kasih kepada Puan Nor dan seluruh ahli keluarga beliau kerana sudi menjemput dan melayan keluarga besar Kelab Blogger Ben Ashaari untuk merasai keenakan Masakan Melayu Oriental hanya di Ummiza Cafe..



Untuk tempahan boleh hubungi :

Puan Nor : 019-6682069

Ain : 0111-0602569

Alamat : No 229 Batu 29 , Jenderam Hulu , Sepang Selangor 

Hari Dibuka : Isnin - Sabtu 

Waktu Operasi : 7 Pagi - 3 Petang

Waze : ummiza cafe

( klik logo )


instagram : @ummizacafe 



Post a Comment