Wednesday, April 15, 2015

Bila Pos Laju Tidak Jujur Dan Amanah

Asalamualaikum....

Entry ni aku siapkan sedaya upaya khas aku tujukan kepada semua yang terlibat dengan perkhidmatan Pos Laju....tak kiralah sebagai seorang pekerja Pos Laju atau pun seorang pengguna yang menggunakan perkhidmatan Pos Laju......

Air yang tenang jangan sangka tiada buaya....

Sepanjang aku menggunkana perkhidmatan pos laju aku tak pernah komplen sikit pun...merungut jauh sekali.....dan boleh dikatan aku memang ngam ngan pekerja2 pos laju....terutamanya posmen yg menghantar pakej atau pun surat semata.....

Setakat lambat sampai tu aku tak pernah bising walaupun urgent sebab aku tahu camner lewat pun barang mesti sampai...dan aku tahu...bukan barang aku jer yang penting nak dihantar.....walaupun kena pickup sendiri kat PPL ( Pejabat Pos Laju ) tapi aku malas nak gi sebab malas nak dengar orang2 yang marah2 staff kaunter PPL...naka marah2 watper....rileklahhh....org tu pun kerja ...ingat tak penat ker....??

Aku memang respek dengan staff kaunter PPL...sebab kena marah pun diorang senyum.....kadang aku yg rasa nak hangin ngan client yg bajet bagus...nak cepat nak selamat gi hantar sendiri lerrrr.....tapi dah Pos Laju tawarkan perkhidmatan pos seharusnya ianya boleh dipercayai....

Let say barang hilang kerana rompakan atau kemalangan ditengah jalan...aku rasa pejam mata aku boleh halalkan...yang aku tak boleh terima ialah hilang tanpa sebab.....

Ok...begini ceritanya...aku hantar satu pakej dekat kawan aku di penang pada 30 Mac...ada 3 pakej aku hantar pada hari yang sama....alhamdulillah 2 barang selamat sampai...tapi 1 barang tak sampai2 lagi....aku cek online tracking masih ada dekat PPL...kawan aku pun cek sama...ingat nak call tapi langsung tak berangkat....4 /4 pun aku track tapi masih kat PPL....6/4 aku minta tolong budak posmen yang dtg hantar surat kat aku tu cek.....pukul 5 lebih...aku dapat call dari budak posmen tu dia kata barang kemungkinan hilang sebab tak dijumpa lagi.....




Walaupun aku patut marah tapi aku mengalah....esoknya aku ganti kali kedua brg yang kawan aku pesan belikan...kali ini aku pakai plastik sampul prepaid yang ada bubble dalamnya....lagi pun barang yang aku hantar tu dah ada saftety palstic lain...

7/4 aku hantar lah barang kawan aku tu....8/4 kawan aku pun dapat...tapi kali ni aku betul2 kecewa...kecewa teramat cuma takderlah sampai guling2 atas jalan raya....kawan aku pos gambar barang yg dia dapat dari aku....barang tu rosak....patah dua batang usb tu dibuatnya....ikut logik amat payah nak patah kecuali dipatahkan biarpun dihempap barang yg berat atau dicampak camner sekalipun , takkan semudah itu boleh patah...


- barang patah dan rosak disyaki akibat perbuatan khianat


Malam tu lepas isyak aku dapat tahu dari kawan aku tentang barang tu....aku terus gi rumah jiran aku yang kerja polis...aku tanya yang boleh tak aku buat report atas hal ni...hilang dan khianat...memang cam tak logik jer nak buat report pasal barang yang tak seberapa harganya....aku tau tapi aku rasa benda ni tak boleh dipandang remeh atau boleh pejam mata ambik mudah....

Malam tu jugak aku print out segala bukti yang akan memudahkan pihak polis memahami situasi yang sedang aku hadapi....

Atas nasihat laki bini yang kerja polis....aku pun buat laporan polis pada keesoakkan harinya iaitu pada 9/4 di Balai Polis Puchong...



- Laporan untuk barang hilang ada 30/3



- Laporan untuk kerosakkan barang 7/4


Esoknya jugak selepas jumaat.....aku pergi ker PPL Puchong.....aku tak berurusan ngan kaunter dah...aku belasah naik atas tingkat 1....sampai atas bukak pintu bagi salam dan tanya siapa penyelia...keluar seorang lelaki...tapi aku tak siapa dia....dia tanya aku darimana...aku jawab aku dari puchong jugak...dtang nak bagi laporan polis atas blablablabla...aku citer kat dia walaupun aku tak tahu dia siapa.....lepas dia semak call dan apa2tah lagi...dia akhirnya akur akan kesilapan yang berlaku...aku cakap..." saya sebenarnya takderlah kisah sangat sebab harga barang tu murah....tapi saya amat terkilan dengan sikap staff PPL yang membuat onar sehingga memburukkan nama PPL...apa yang lebih saya terkilan sebab kejadian ni berlaku dalam jangka waktu yang terdekat sangat.....sampai saya jadi fobia nak gunakan perkhidmatan Pos Laju ....Encik boleh semak nama saya sebagai salah seoarang pemenang Peraduan Pos Dan Menang....saya harap saya dapat tulis yang baik2 tentang perkhidmatan Pos Laju..." lepas aku potpet potpet agak lama....lelaki tu kata dia cuma boleh mohon maaf jer....dan dia kata kat aku...lepas ni kalau ada pos apa2 barang info dengan dia dan dia akan pastikan barang tu akan sampai selamat ketempat yang sepatutnya...aku pun jawab " baiklah...kalau begitu " yesss aku akan pegang janji lelaki itu....dan aku ke kaunter bawah untuk ambik borang tuntutan lagi sekeping sebab aku kena isi dua borang aduan sebab 2 barang yang hilang dan rosak....

Sampai kereta aku tengok kad tu...nahh ko...branch manager gitu.....alhamdulillah....segalanya dipermudahkan.....niat asal untuk boikot Pos Laju pun aku batalkan sebab aku memang ngam ngan pekerja2 PPL Puchong...nak2 yang selalu hantar surat dan barang kat aku....pekerja kaunter pun mesra baik ramah tamah...sesekali diorang tarik muka tu biasalah....penat tau...aku tengok diorang kerja pun aku penat....tu belum campur ngan stressnya kena marah dengan pelanggan yang tak faham bahasa atau tak sabar2...

Jadi...nasihat aku...jika adalah perkara2 yang sama seperti aku ni terjadi pada korang...tak payah buang masa atau bising2 depan kaunter....pergi balai buat report pastu naik ke opis jumpa penyelia Pos Laju di kawasan masing2....jangan lupa siap2kan bukti macam aku buat....insyallah cepat jer selesai tanpa banyak songeh mengelak dari mereka bertanggungjawab....

Lagipun aku dah dapat jaminan dari branch manager ...jadi apa salah kita beri peluang kedua...

Kan.....


Post a Comment