Sunday, March 22, 2015

Kejujuran Peniaga Char KueTiaw Sijangkang

Menyambung kisah dari gambar nih......



Oleh kerana aku sekarang tengah alergik maka aku orderlah char kuetiaw tanpa kerang tapi nak udang......yg lagi satu macam biasa jer ada udang ada kerang.....itu untuk inchik dd

Pinggan pertama pun sampai... dapat yg ada udang dan kerang....jadi aku bagi kat inchik dd...

Pastu pinggan kedua menyusul....aku nampak ada kerang tapi takder udang....tapi tak kisahlahh....aku malas nak bising2.....bukan perkara besar sangat pun .....

Oleh sebab aku tak makan... kerang tu aku asing2kan pastu letak kat pinggan inchik dd....banyak gak aa kerang tu....sebenarnya bukan aku tak boleh makan tapi aku tak nak makan sebab nanti kalau dah aku tergaru-garu susah ooo....hilang kualiti hidup....

Masa aku ralit pindahkan kerang kat kat pinggan inchik dd....peniaga ni dia nampak...pastu dia tegur aku....kak maaf kak...saya terlupa ....meh saya tukar yg lain...tapi aku kata takper....tak perlu....dia kata lagi....ehhh takper2 saya tukar yg lain..inchik dd pula jawab..takper2 saya dah lambat....tapi aku tau dia rasa bersalah...

Alhamdulillah char kuetiaw dia sedap dan mengenyangkan aku....

Tiba masa bayar...aku tanya berapa semua....dia cakap kat aku....takper kak...saya kira 1 jer....aku cakap mana boleh....dah habis makan pun....jangan camtu...kira jer....dia kata lagi ..takper kak...saya minta maaf sangat....aku cakap lagi...takper2....takder masaalah...lagipun makan habis dah....tapi dia tetap gak kira 1 pinggan....aku pun diam jer....dia bagi aku duit baki....aku ambik duit baki pastu aku ambik rm4...aku bagi anak dia...bapaknya kata jgn ambik ...aku kata takper...buat belanja yer...esok kan sekolah....

Pastu aku pun blahh.....sambil telinga aku asyik dengar dia cakap maaf terima kasih maaf terima kasih....

Apa yg aku rasa.....??? sungguh cuma berniaga kecil2lan tapi nilai seorang peniaga yang dia miliki tu mahu kalah seorang jutawan perniagaan....

Bagi aku dia seorang yg jujur...

Aku nak huraikan camner nilai jujur dia sampai tak terhurai langsung.........tapi asal korang faham maksud aku sudahlah....hadam sorang2 jerlah maksud tu....rasa nak kongsi...sila tinggalkan komen....mungkin korang boleh bagitahu atau  huraikan maksud jujur yg aku cuba maksudkan sebenarnya....ehehe


#PeniagaYangBaikAdalahYangSentiasaJujurDanMerendahDiri
#AkuBelajarSesuatuDariDia

Post a Comment