Tuesday, December 1, 2015

Bila Budaya Vape Semakin Menular


Isu vape ni kalau dibincangkang memang boleh menimbulkan marah dan disusuli dengan kata2 sinis dan memaki hamun....

Aku bukanlah vapers haters , tapi dek kerana perangai2 minoriti vapers tidak menghormati orang lain yang tidak suka asap yang berbau biarpun wangi...maka itu telah menimbulkan rasa sakit hati dan marah kepada orang lain....

Sudahnya vapers beretika pun terpalit sama kena kondem....mana vapers yang respek hak orang lain...serius aku tabik....

Bukan aku takder kawan vapers...yang smokers pun ada...tapi alhamdulillah sejauh yang aku kenal diorang respek hak kawan2 yang tidak suka dan tidak boleh bau asap2 rokok maupun vape....

Kalau nak hak korang dihormati silalah hormati hak orang lain yer....

Kenapa Rokok Tak Diharamkan...??

Jangan samakan vape dan rokok.....rokok memang sah dan jelas haram walaupun dalam agama dan hadis sudah dinyatakan cuma vape baru difatwa haram kerana banyak keburukkan dari kebaikkan..

Asal tujuan vape adalah untuk menghentikan atau menukar tabiat perokok tegar yang susah nak berhenti merokok....

Benda kalau dah jadi tabiat memang susah nak tinggal...sama macam makan nasi....

Sampaikan Sultan Johor terpaksa bertitah.....



Wanita Melayu Tak Tahu Malu...??

Andai tak dibedung dari sekarang.....tu diaaaa...bagaikan gambar dibawah ini...hilang sudah nilai2 sopan santun wanita melayu.....tak kira peringkat umur dahh sekarang ni...malu dah takder...dari anak2 baru nak naik sampai ke pangkat makcik2 dan nenek pun selamba menghembus asap bagaikan Naga Bima Sakti....sedangkan malu juga sebahagian dari IMAN....

Sesungguhnya aku malu dan mengutuk perbuatan mereka....tak merbahaya bukan bermakna ianya elok....

Rosak budaya , rosak akhlak , rosak binasa keturunan .....aku harap satu hari nanti diorang tahu apa natijah atas perbuatan diorang...aku jamin diorang semua bangga dengan perbuatan diorang tanpa rasa bersalah....bukan bodoh sahaja tapi bodoh yang bercampur sombong....

Muka lawa camner pun tapi perangai cam lahanat dan2 tu gak ko jatuh hodoh......harap2 perempuan2 yang ada ni dah kembali kepangkal jalan dan berubah menjadi wanita2 yang solehah...aminnn


Nak Di Haramkan Atau Tidak ...??

Pada mulanya aku menyokong vape menjadi pengganti rokok....tapi semakin lama kebiadapan vaperians yang vape tak kira tempat dan masa buat aku membenci vapers2 baru yang tidak menghormati hak orang lain....

Serius perangai macam tu dalam hati aku mesti bagi maki  "jilake punya vapers"....cerek air pun keluar wap gak...cuba dihadapkan kat muka ko....agak2 boleh tahan tak.....?? bau ketiak bangla yang takder wap pun aku tak suka....bau minyak wangi paling mahal sebotol pun aku tak tahan....

Apa masaalah kalau korang vape jauh2 dari orang....ini ada satu jilake punya bapak aku nampak....pegang anak kecik , bini pregnent plak tu....tengah makan2 hembus....pas minum hembus....bini dia takder hidung ker....?? anak kecik dia yang setahun jagung tu takder paru2 ker....??

Aku cuma mampu mengomel dalam hati jer.....kalau aku tegur mau jadi gaduh plak kat situ....sudahnya....lantak nko'lah lembu....sebab apa lembu...sebab degil...lembu kan degil....tapi yang paling degil sebenarnya bukan lembu tapi BABI....

K baiii



Thursday, November 19, 2015

Gagal Itu Biasa

Tiap kali peperiksaan akhir tahun keluar , maka berlomba-lombalah para ibubapa mengupdet kejayaan anak masing2 dilaman-laman sosial media....facebook , instagram ,twitter penuh ucapan dan hashtag #tahniah #bangga #proudofyou dan macam2 lagi ayat yang menzahirkan kegembiraan mereka pada hari itu....

Giler tak bangga....!! Kalau aku pun aku bangga bak angg....tapi sokeh jer jika sebagai ibubapa untuk tidak rasa malu untuk updet pencapaian anak2 yang tidak cemerlang.....tak perlu jadikan orang lain sebagai contoh...aku sendiri ada....jadikan orang lain contoh tak elok weihh...sama macam mengumpat dia....



Tapi janganlah updet sampai buat orang rasa simpati dan kesian seterusnya menimbulkan rasa marah orang lain pada ibubapa yang updet kecemerlangan anak2nya....walaupun anak aku gagal sengaja aku updet siap tunjuk slip gagal diorang dengan selamber ... buat apa nak rasa malu...itulah nanti esok lusa diorang tengok dan bandingkan dulu aku teruk tapi sekarang aku bagus....motivasi untuk diorang benaunya.....tak setuju tak apa.....tunggu jerlah anak korang masing2 besar....

Ada tapinya lagi......tapi janganlah pulak ada yang lagi banggang pergi updet status kata...
" dulu kawan aku dapat C D E tapi sekarang gaji berpuluh ribu berbanding ngan kawan aku sorang lagi periksa A saja dapat tapi kerja operator kilang jer....."

Dari kata gitu baik ko cakap gini.....ada kawan aku tu sekolah tak berapa bijak....tapi sekarang jadi Menteri.....kan senang....biar semua budak2 tak payah belajar sungguh2 tak payah belajar pandai2 tak payah jadi bijak sebab yang bijak belum tentu jadi Menteri...**hanya di Malaysia


Makanya....aku tak rasa apa2pun melainkan mencari bagaimana cara mereka didik anak2 mereka sehingga berjaya....tugas mendidik budak2 cemerlang ni bukan saja terjatuh pada bahu ibubapa...tapi pada cikgu2 sekolah , pada sekolah , pada cikgu2 tuisyen dan juga pembantu rumah jiran sebelah .**ohh sorii..takder kena mengena...maafkan aku



Aku nampak bertapa budak2 akhir tahun sekolah rendah menjadi stress kerana dipaksa terpaksa mengikuti pelbagai program kecemerlangan untuk mencipta bijak pandai yang disediakan sekolah mahupun ibubapa....

Aku sendiri pun tak tahan tengok bhaii....

Nak contoh takpayah pergi jauh2...depan mata aku sendiri berlambak... anak buah aku tiap2 tahun ada jer yang melalui saat2 penting mereka.....kalau yang sekolah satu sesi jer takper...majoriti anak buah aku sekolah dua sesi....pagi sekolah kebangsaan ...petang sekolah agama...dua sekolah ada peperiksaan penting yang menentukan..... kemana kita niiiiiiii......!!!!

Dengan kem , bengkel , ceramah , motivator jemputan , tuisyen kat sekolah , tuisyen private , solat hajat , bacaan yassin dan macam2 lagi program....silap2 ngan makbapak pun terlibat sama...tapi takperlah...itu semua bukan paksaan pun tapi itulah pilihan yang ada...nak sesuatu perlu korbankan sesuatu....


Tahun depan giliran aku.....tak tahulah camner aku ngan inchik dd nak hadapi....perlu ker aku jadi makbapak yang agak hipster....lain dari kebiasaan yang dibuat...?? ada cara...?? ehehehe....

Takderlahhh....ingat aku tunggul ker apa....cuma aku akan buat apa yang aku termampu buat untuk pelajaran diorang...aku bukan nak didik anak jadi manusia bijak semata....tapi aku nak anak aku jadi orang yang berilmu....ilmu yang dapat dimanfaatkan....dunia dapat akhirat pun dapat.....

La tahzan....innallaha ma'ana



Wednesday, November 18, 2015

Singgah Petang Di Kedai Kopi Sijangkang

Wahahaha....inipun nak masuk blog jugak'kan...tapi ginilah....bila aku rasa ada benda menarik yang aku rasa aku nak kongsi maka inilah jadinya...

Bagi aku kedai dan kampung Sijangkang ni memang sangat unik dan sangat ok....

Setahun aku duduk situ maka aku taulah...sikap ramah diorang tu ada dimana-mana.....baik kat kedai kopi atau kat klinik....


Pertamanya ..kampung yang sangat aman damai....majoritinya walaupun ko tak kenal sesiapa kat situ amalan bersalam dengan orang lain tu macam dah jadi tradisi wajib...itu jer cara nak tau orang tu penduduk kampung sijangkang atau sekadar pendatang....

Masa aku ngan inchik dd singgah situ atas satu urusan....hari dah petang perut pun dah lapar.....jadi aku ngan inchik dd singgah kat kedai kopi berhadapan padang kat Jalan Mawar untuk alas perut sikit sebelum kitorang sambung urusan lain....

Dengan meja panjang dan bangku panjang dah macam duduk kat tepi sawah rasanya pun ada....lepas order minuman ambik kuih yang berkenan sambil telinga aku menangkap bunyi radio dari dapur....bukan slow rock atau lagu2 zaman kini..tapi lagu klasik....dan2 fe'feeling zaman 60's....

Dalam duduk melayan kopi....ada pelanggan lain datang...bukan minta minum dulu dan buat hal sendiri...tapi diorang salam dulu dengan semua pelanggan lain yang ada kat kedai tu....tapi dengan yang boleh bersalam'lah....yang haram bersalam memang haramlah diorang nak salam weihh....

Orang sana ramah tamah....tanya kita dari mana dan layan borak.....serius nice lho....

Lepas habis minum dan menyekik kitorang balik...nak balik pun bersalam jugak....this is silaturohim..



Paling best bila time bayar....aku order kopi O...inchik dd teh tarik pastu kuih 9 ketul...kata tauke kih 1 40sen.....kira2 semua total Rm5.00....terkejut ok....murahnyaaaa....kalau kuit satu 40sen....berapa pulak harga kopi  ngan teh segelas....???

Rupanya dia bagi diskaun....takder GST plak tuuu......

Sebelum balik tapau lagi kuih untuk mak dan anak2 kat rumah....karipap sedap sebab panas2 ngan putu bambu yang jugak sedap.

Alamat :
Kedai Kopi ( depan padang futsal ) , Jalan Mawar , Sijangkang




Tuesday, November 17, 2015

Bila Anak Gagal Dalam Peperiksaan

Jumaat semalam patutnya aku pergi ke Sekolah Kebangsaan anak2 untuk mengambil keputusan peperiksaan akhir tahun diorang...tapi sebab inchik dd keja dan aku pulak kena standby nak ambik Cinta balik Tadika awal...makanya aku tak pergi kesekolah anak2 yang bersekolah rendah...

Lagipun sekarang ni dah mudah....keputusan ujian dan peperiksaan dah boleh cek online siap boleh cetak....

Semak Keputusan ---> SISTEM ANALISIS PEPERIKSAAN SEKOLAH

Pada mulanya memang agak kecewa tapi tak lama.....hati aku kembali tenang sejuk dan senyum sebab subjek yang aku target itulah yang anak2 aku dapat usahakan dengan baik sekali....

Result Akhir Tahun 2015 Kakak



Keputusan kakak paling teruk.....mata pelajaran utama gagal skor A....subjek Matematik pulak gagal dengan 44% dapat E......tapi bila tengok subjek Bahasa Arab dan Pendidikan Islam...hati aku terus jadi sejuk.....memang dia sangat berusaha belajar dalam subjek Agama....alahamdulillah.....aku rasa mungkin inilah yang buat aku sedih tapi gembira....aku panggil kakak dan cakap..."ini keputusan peperiksaan kakak....matematik jer kakak gagal...tapi mama gembira sebab dalam bab Agama kakak sangat cemerlang.....tapi itu tak bermakna kakak tak perlu berusaha.....tahun depan cuba buat yang terbaik lagi....." dia cuma angguk2 kata baiklah mama ....

Bandingkan dengan result exam pertengahan tahun....memang ada peningkatan tapi dalam subjek Matematik jer kakak punya result makin menjunam jatuh.....

Result Pertengahan Tahun 2015 Kakak




Result Akhir Tahun 2015 Babang Dan Maya Zaaara

Yang ni pula keputusan babang dan Maya Zaara.....bila dikaji balik memang anak2 aku lemah subjek Matematik...








Takder rungutan dah....aku belajar menerima seadanya anak2 aku...nak membandingkan diorang jauh sekali...cuma aku minta diorang lebih berusaha dan mencontohi apa yang baik....

Orang lain nak cakap apapun lantaklah....aku nak harap anak aku pandai sangat macam anak orang lain pun tak boleh sebab aku sendiri pun sekolah tak tinggi....

Masih bersyukur sebab anak2 aku masih taat pada perintah allah dan ibubapa....mohon doakan mereka jadi anak2 yang soleh dan solehah....

Nanti aku share ngan korang keputusan peperiksaan SRA ( Sekolah Rendah Agama ) anak2 aku....seriusnya memang rare....terutama kakak...ada sesuatu yang mengejutkan ustazah....ehehehe

Apapun aku harap biarlah Ilmu dan Akhlak seiring dalam kehidupan mereka.....

Tak berjaya dalam pelajaran bukan bererti kita akan gagal dalam hidup selamanya.....yang penting usaha kena kuat semangat mahu hebat.....ingat tu anak2....!!




Tuesday, November 3, 2015

Apa Itu IPSC Dan Cara Mendaftar Sebagai PSSTLDM

Baca Entry Terdahulu ---> DISINI

Apa Itu IPSC....?

IPSC ringkasan kepada "International Practical Shooting Confederation" iaitu salah satu Sukan Menembak Ekstream. Sukan menembak ini memerlukan kemahiran yang tinggi dalam tiga aspek iaitu Ketepatan , Kepantasan dan Kemahiran Pengendalian Senjata Api.

Sukan menembak IPSC telah pun wujud di Negara eropah pada era tahun 70'an lagi dan mula di perkenalkan di Malaysia pada awal tahun 90'an dimana ketika itu Y.B.M Tunku Abu Bakar ( kerabat kesultanan johor ) dilantik sbgai Regional Director IPSC Malaysia yang pertama dan kini telah diambil alih oleh Y.B.M Tunku Jalil Osman selaku Regional Director IPSC Malaysia .

Untuk makluman , sukan IPSC telah pun berkembang di Malaysia dengan baik kerana penglibatan dari jabatan kerajaan ,pasukan keselamatan , agensi penguatkuasaan dan orang awam yang telah mendaftarkan diri di kelab-kelab menembak di seluruh negeri .

Sukan IPSC juga telah mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada penganjuran kejohanan IPSC sepanjang tahun oleh kelab-kelab menembak dan pasukan keselamatan .

TLDM juga tidak ketinggalan menganjurkan kejohan tahunan pada bulan Februari setiap tahun dari tahun 1994 sehingga sekarang .

Sukan memembak IPSC sangat sesuai bagi pasukan keselamatan dimana kemahiran yang diterapkan didalam sukan ini bersesuaian dengan tugas anggota keselamatan diantaranya :

a ) kemahiran pengendalian senjata secara selamat dan cekap

b ) ketepatan menembak sasaran dalam pelbagai keadaan dan situsi

c ) melatih daya pemikiran dan bertindak pantas dalam sesuatu situasi

d ) meningkatkan tahap daya keyakinan diri

e ) teknik praktikal yang digunakan dalam pertandingan hampir sama dengan situasi bertempur jarak dekat

Walaupun sukan menembak ini ekstream tetapi tahap keselamatn amat dititik beratkan melalui undang-undang yang telah ditetapkan oleh International Range Officer Association ( IROA )

Untuk pengetahuan juga , pencapaian pasukan TLDM dalam sukan IPSC sangat membanggakan dimana pasukan ini seringkali menjuarai kejohanan yang telah dianjurkan di Malaysia .

Selain itu pasukan ini juga telah menyertai kejohanan IPSC di luar Negara dan mewakili Negara hingga ke peringkat Asia . Sokongan penuh yang diberika pucuk pimpinan TLDM kepada pasukan ini telah menyuntik semangat bagi mencapai kejayaan yang membanggakan sehingga kini.

Baca Entry Berkaitan Sukan IPSC ---> DISINI
Baca Entry Berkaitan Sukan IPSC ---> DISINI 
Baca Entry Berkaitan Sukan IPSC ---> DISINI 
Baca Entry Berkaitan Sukan IPSC ---> DISINI 
Baca Entry Berkaitan Sukan IPSC ---> DISINI 


Daftar Sebagai Pasukan Simpanan Sukarela Tentera Laut Diraja Malaysia



Andai kata korang sendiri atau ada kawan2 atau ada saudara mara yang berminat nak meyertai TLDM boleh kongsi maklumat ini yang sah terpakai sehingga bila2....

Syarat2 pun mudah.....

KELAYAKAN
Individu yang ingin berkhidmat dalam PSSTLDM sama ada sebagai anggota biasa(LLP) atau pegawai mesti memenuhi syarat asas seperti berikut;
- Warganegara Malaysia
- Berumur diantara 18 hingga 40 tahun
- Sihat Tubuh Badan
- BMI antara 20 hingga 26.9
- Lulus persekolahan sekurang-kurangnya Sijil Pelajaran Malaysia.

Penerima masuk tertakluk pada keputusan tapisan keselamatan (tiada kes jenayah) dan lulus temuduga yang dikendalikan oleh Markas Tentera Laut.

Untuk maklumat lanjut boleh terus ke page FB PSSTLDM atau ke laman sesawang rasmi PSSTLDM

Senarai Kem2 Berdekatan 

Markas Tentera Laut
Kementerian Pertahanan, KUALA LUMPUR.
Tel : 03-2071 4799 Faks : 03-2692 7767
Pusat Latihan PSSTLDM
KD SRI PINANG
Jalan Akuarium, PULAU PINANG
Tel : 04-6583 012
KD SRI MANJUNG
Pangkalan TLDM, Lumut, PERAK
Tel : 05-6802 117
KD SRI KLANG
Pulau Indah, Pelabuhan Klang, SELANGOR
Tel : 03-3169 4525
KD SRI MEDINI
Kem Tebrau, JOHOR
Tel : 07-3541 366
PSTL CHENDERING
Jalan Pantai Pandak, Kuala Terengganu, KUALA TERENGGANU
Tel : 09-6175380
PSTL KUANTAN
Pangkalan TLDM, Tg Gelang, Kuantan, PAHANG
Tel : 09-5833601 samb 2194
PSTL SANDAKAN
Taman Samudera, Batu 5 Jalan Putra, Sandakan, SABAH
Tel : 089-247579
PSTL TAWAU
Jalan Tanjung Batu, Tawau, SABAH
Tel : 089-772857
PSTL KUCHING
Seksyen 64 KTLD, Kuching, SARAWAK
Tel : 082-370469 Faks: 082-370476
PSTL LABUAN
Pangkalan TLDM Labuan, Jalan Tg Purun, WP LABUAN.
Tel : 087-590842



Monday, November 2, 2015

Mengutip Pengalaman Dengan Kementerian Pertahanan Dan TLDM

Selasa / 22 Sepetember 2015

Satu lagi program rahsia aku dan SueIzza dan Salina Johari berjalan dengan lancar....jemputan ni sangat2 private ok....hehehe...acah mak enon....taklahh....program ni open untuk Media sahaja....

Nama program pun Hari Bersama Media....blogger pun kategori media jugak ok....jangan tak tau....tak semestinya media tu orang sotkabar , radio dan tv sahaja....

Pada mulanya aku memperkenalkan diri sebagai penulis....tapi mungkin sebab diorang hebat maka diorang boleh hidu aku adalah media kategori blogger....siap mintak link blog aku....***matilahhh nakkkk



Persepsi Pertama 

Sebenarnyakan tujuan aku terima jemputan ni sebab aku nak tahu orang TLDM ni sebenarnya macamana....setahu akulah...set2 navy ni biasanya sombong...

Aku bukan serkap jarang ok....aku ada pengalaman dengan kawan yang berlakikan navy...bapak sombong nak mapoh....sejak tu aku terus cop navy sombong.....ehh aku pedulik apa.....dah itu tanggapan pertama yang pembawa nama navy bagi kat aku...maka itulah yang aku cakap.....cuba navy pertama yang aku jumpa tu tak sombong...jadi aku mesti cakap navy tak sombong walaupun navy kedua dan seterusnya sombong....

***aku memang suka judge orang gitu jer.....esok2 aku tahu hal sebenar aku akan betulkan persepsi aku....macam apa yang aku lakukan sekarang....huhuhuhu

Belum jejak lantai KD Sri Gombak pun diorang dah sapa aku dengan Sue baik sangat... peramahnyaaa....rasa nak muah muah jer....protokol aku memang out.....jadi kalau aku kurang bersopan harap maklumlah yer......ehehehe


Aku memperkenalkan diri aku sebagai penulis pada mulanya....menurut kata pegawai yang jemput ada orang tak suka blogger jadi lebih baik kenalkan diri sebagai penulis....aku pun ok jerlah ..no hal....siapa kita itu belakang kira yang penting apa yang kita buat dan kita bangga dengan apa yang kita buat....

Sebagaimana aku ada persepsi buruk terhadap navy...begitu jugaklah ada sesetengah orang punya persepsi buruk terhadap blogger....huhuhu...sedih bak angg....tapi itulah hakikatnya

Aku tak mampu nak tunjuk benda yang indah sebab aku bukan blogger berbayar....aku suka nilai ikut apa yang aku nampak dan apa yang aku rasa...kalau setakat dengar2 saja memang tak boleh pakai....

Ok sambung....

Sesi Pendaftaran 

Lepas daftar....kitorang dibagi goodie bag....tapi jangan fikir goodie bag tu ada isi jajan....dalam tu cuma ada tshirt , topi dan towel muka biru yang best.....**elehhh..nak jeles ler tuuuu

Dah siap salin dan bertukar-tukar saiz baju...aku ngan sue duduk kat meja makan yang disediakan sambil2 isi borang....

Soalan dalam borang tu memang pelik2....sebenarnya tak pun..kira ikut prosuder'lahh....cuma bagi aku yang orang awam ni peliklah.....tu jerrr...

Sempat jugak berborak dengan personaliti TV3 iaitu  Izwan Azir Salleh....sangka aku dia cuma cover berita untuk program hari itu.....lepas aku skod dia punya instagram baru aku tahu yang dia juga adalah salah seorang Anggota Simpanan TLDM....wowwwww sangat....respek...!!!



Lokasi Pertama , Lapang Sasar PULAPOL ( Pusat Latihan Polis )

Selepas makan tengahari dan solat zohor di Masjid berhampiran...rombongan media semua menaiki bas TLDM menuju ke lapang sasar PULAPOL untuk program Demonstarsi Menenmbak Dan Latihan Menembak....



Sementara menanti ketibaan Laksamana Muda Dato' Pahlawan Syed Zahiruddin Putra Bin Syed Osman untuk merasmikan acara...kitorang diberi sedikit taklimat oleh pegawai bertugas...selepas ucapan dan bacaan doa...acara pertama petang itu pun bermula...


Acara petang itu dimulakan dengan demonstari oleh penembak tepat TLDM Lumut.

Mata aku tak berkelip tengok Sharp Shooter TLDM melepaskan tembakan kesasaran dengan tepat...pergerakan yang lincah dan kemas serta sasaran juga tepat....

Rupanya salah seorang dari sharp shooter tu adalah seorang perempuan...Norhidayah Mohd Fuad ...dia juga yang pernah ke peringkat sukan SEA dan memenangi acara menembak tempat ketiga....semoga beliau terus sukses dalam bidang yang memang beliau minat....

Rujuk Artikel Berkaitan --> DISINI


Belajar Langkah2 Keselamatan Pengendalian Senjata

Sebelum para media dibenarkan untuk memegang dan menggunakan senjata...para media diberikan taklimat keselematan oleh pegawai TLDM yang bertauliah..

Petang itu demostarasi semua menggunakan senjata api berupa sejenis pistol yang dipanggil G'Lock17....

Rujuk Video 
1. Langkah Keselamatan Pengendalian Senjata - Part 1
2. Langkah Keselamatan Pengendalian Senjata - Part 2



Pengalaman Pertama Bersama G'Lock17

Inchik didi . aku dan sue sama sekali tak sia2kan peluang keemasan ini...pada awalnya memang susah nak kendalikan senjata G'Lock17...tapi aku usaha jugak....akhirnya usaha aku berjaya membawa aku sampai ke Final walaupun ada kesalah fahaman antara aku dan peserta media yang lain...



Apa yang sebenarnya yang nak disampaikan dengan memanggil media turut serta pun aku cukup jelas selepas mendengar ucapan dari Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia , Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar pada malam itu.....beliau sangat2 humble orangnya.....menyapa semua tetamu yang ada dari meja kemeja....sporting bila diajak selfie....dan paling best bila beliau kata...jika berkesempatan lain kali kalau nak merasa naik kapal pun boleh....beliau tak kisah....fuhhh memang respek.....


Semasa acara tembak piring yang melibatkan pasukan Media , TLDM dan Polis pada petang itu sangat sengit...akhirnya berjaya jugak pasukan Kumpulan 8 menjuarai acara Media VS Media dan Meia VS TLDM...yang VS Polis semua pasukan kena tapau....aku baru guna sebutir peluru...Polis dah settle jatuh semua piring....giler bapak tepat dan pantas....respek.....walaupun ada berlaku kekeliruan tapi semua tu dapat diselesaikan dengan profesional....


Tak sia2 menunggu sehingga tamat majlis sebab rata2 tetamu dari media semua membawa puang hadiah2 dari acara cabutan bertuah....ada yang menang hamper makanan , kamera , powerbank , handphone , periuk nasi pun ada jugak dan lain2.....

Mulanya aku ngan sue bercadang nak balik petang tu selepas tamat acara...tapi oleh kerana memang tiada aktiviti lain maka kitorang pilih untuk stay selain menghormati jemputan dari sahabat blogger kitorang iaitu Salina Johari....

Rezeki tak pernah salah alamat...itu jerlah yang aku nak cakap....aku , sue dan inchik dd masing2 bawa pulang hadiah....inchik dd dapat hamper makanan , sue dapat external hard disk dan aku pulak dapat kamera mini...alhamdulillah

Kalau Bukan Kita Siapa...?

Terfikir apa yang dikatakan....memang jika tiada siapa ingin menyertai TLDM sebagai anggota tetap ataupun simpanan...siapa lagi yang perlu diharapkan selain dari warganegara Malaysia sendiri yang menjaga dan melindungi perairan Negara....siapa kalau bukan kita....jangan tau nak pumpang2 jika ada lanun2 yang dapat menceroboh perairan Negara sekaligus mengancam keselamatan warganegara Malaysia...keluarga kita...saudara mara kita dan oarang yang kita sayang...

Dan2 malam tu aku nak train anak bujang aku bila besar nanti memilih untuk berkhidmat kepada Negara dengan menyertai Tentera Laut Diraja Malaysia....kalau bukan kita siapa...?

Amat besar jasa diorang kepada kita....memang layak digelar perajurit sebab bukan semua orang mampu dan layak serta punya hati secekal dan setabah mereka....

Tabik untuk semua anggota keselamatan Negara tak kira samada mereka Polis , ATM , TUDM , TLDM dan juga yang lain2.....

Demi Negara Malaysia Tercinta

Di akhir acara.....masih sempat aku bersembang dengan beberapa pegawai tinggi yang ada....bila aku perkenalkan diri sebagai blogger...mereka terkejut tapi dalam masa yang sama mereka rasa suka sebab mereka kata mereka juga perlukan blogger untuk menyampaikan maklumat yang betul kepada orang awam yang lain...


Yup...walaupun aku sedar aku bukan blogger terhebat...tapi aku akan usaha sampaikan perkara yang benar tiada yang tak benar melainkan benar belaka....

Nak tipu2 pasal info penting ni bukan ada faedah pun...boleh merosakkan serta membahayakan keselamatan negara tercinta.....

Selain kempen untuk orang awam sertai TLDM secara tetap atau sebagai anggota simpanan ...tak lupa juga Kementerian Pertahanan memperkenalkan serta mempromosikan sukan IPSC....nak tahu sila baca artikel dibawah.....( rujuk link )

InsyaAllah jika ada rezeki dan berpeluang serta dijemput lagi...pasti aku akan meluangkan masa bersama mana2 Pasukan Keselamataan Negara untuk mengutip pengalaman dan berkongsi dengan kawan2 diluar sana.....

Entry Berkaitan : --> DISINI

Aktiviti Sepanjang Hari ( Gambar )













Baca entry berkaitan : ---> DISINI

Wednesday, October 21, 2015

Apakah Kelebihan Meyimpan Emas

KELEBIHAN MENYIMPAN EMAS

* Suatu pelaburan untuk jangka masa sederhana dan panjang sebagai aset simpanan pelabur.

* Simpanan aset yang mudah dicairkan dan laku di mana sahaja pada bila-bila masa.

* Tidak memerlukan pihak ketiga untuk urusan jual-beli, pelabur sendiri boleh menjual emas simpanan pada bila-bila masa.

* Halal dengan akad jual beli emas yang dituntut islam.

* Mudah dan senang untuk diuruskan. Hanya simpan dan tunggu.

* Aset simpanan apabila keadaan ekonomi, politik walaupun sistem ekonomi jatuh.



* Harga emas adalah stabil dan tidak terikut dengan kesan kenaikan inflasi “Kekukuhan nilai emas memang tiada bandingannya. Misalnya, harga 1 dinar emas yang bernilai kira-kira RM50 pada era 1960an dapat membeli seekor kambing pada masa itu; sekarang ini 1 dinar emas telah bernilai kira-kira RM764 dan juga dapat membeli seekor kambing. “Berdasarkan contoh ini, ternyata nilai emas adalah kukuh berbanding wang kertas yang meningkat ekoran kenaikan kadar inflasi,” tambahnya (Berita Harian – 11 Januari 2008)

* Pelaburan yang selamat, jika amaun simpanan adalah besar, pelabur boleh menyimpan di peti simpanan keselamatan pada kadar sewa yang berpatutan.

* Aset yang boleh diturunkan ke waris tanpa perlu pertukaran dokumen, mahkamah dan campur tangan pihak ketiga.

* Boleh dipakai, disentuh dan dilihat dengan mata kasar.

* Boleh dipajak untuk tunai sementara, pada bila-bila masa dengan kadar upah yang rendah di ar-rahnu.

* Design yang cantik dan mempunyai kilauan warna emas yang menarik.




* Senang untuk dibawa kemana-mana kerana mempunyai pelbagai variasi saiz dari sekecil syiling emas 0.5gram hingga 500gram.

* Boleh diniagakan tanpa campur tangan pihak ketiga.

* Sebagai salah satu cara menyimpan duit dari berbelanja ke arah perkara yang membazirkan.

* Permintaan emas agak tinggi akhir-akhir ini kerana banyak negara mula membeli dan mengelak dari kekangan matawang dolar.

* Boleh menjadi permulaan suatu bisnes untuk keluarga dengan menyimpan emas untuk diniagakan.

* Tiada cukai dikenakan kecuali zakat emas untuk orang islam.

* Membeli emas di dalam negeri dapat membantu aliran matawang di dalam negeri sahaja berbanding membeli barangan import seperti Honda, Toyota dan Mercedes.

* Membeli emas bukan sahaja menguntungkan diri sendiri bagi wanita, tetapi juga dapat membantu suami, anak-anak dan keluarga apabila keadaan memerlukan.

* Sebagai hadiah kepada isteri, anak-anak dan ibu bagi menghargai mereka.

* Kawalan penuh, sebagai pemilik emas yang disimpan sendiri, anda tidak memerlukan pengurus dana, consultant atau apa sahaja untuk menentukan masa atau bila untuk dijual.

* Aset fizikal yang tidak boleh dibekukan walaupun diisytiharkan bangkrup.




* Hutang Amerika syarikat berjumlah trilion dollar pada bila-bila masa sahaja boleh tumbang dan bakal menyebabkan recession diseluruh dunia, disebabkan itu banyak negara mula membeli dan menyimpan emas.

* Ketika keadaan kacau bilau wang kertas sudah tidak bernilai, hanya mereka yang ada simpanan emas sahaja survive dan bank pula pastinya akan tutup. Mesin ATM? Erm..

* Backup di dalam modal perniagaan, cagaran perniagaan dan sebagainya.

* Pelaburan yang tidak terjejas dalam sebarang bentuk naik turun ekonomi.

* Memulakan perniagaan baru seperti orang Kemboja yang berpindah ke Malaysia akibat perang di negara mereka.

* Kerajaan China menasihatkan rakyat mereka menyimpan sekurang-kurang 5% dari kekayaan mereka dengan membeli emas.

* Emas tidak boleh dimanipulasikan dan tidak boleh ditiru.

* HANTARAN KAHWIN!! SAPA KAHWIN TAK BELI EMAS. Lebih lama ditunggu, harga emas akan lebih tinggi.

Jadi, itulah sedikit sebanyak kelebihan emas.. Ada banyak lagi.. nak tahu...??


SMS / WhatsApp : 019-2692067

Tuesday, October 20, 2015

Best Seller : Keagungan Cinta Murobbi

Aku bukanlah manusia berhati tisu walaupun aku perempuan.....aku kecik2 dah kena training ...air mata kalau nak kasi jatuh bila perlu jer.....aku tak tahu camner orang lain boleh nangis ngan mudah....sapu bawang bawah mata ker apa.....??

2 hari sudah aku ke kedai buku kegemaran aku kat Giant iaitu SMO ( Syarikat Muda Osman ).... anak2 aku beli komik dan buku kegemaran masing2...aku plak cari buku yang aku suka jugak....paling aku suka kumpul sekarang ialah buku2 berkenaan ulama2 dan sejarah2 islam......

Tak kira ulama mana ....kat luar negara atau pun dalam Malaysia sendiri....kalau dalam Malaysia dah semestinya Arwah Tuan Guru Nik Aziz adalah ulama yang semua masyarakat dan lapisan generasi menghormati beliau...sungguh tak dapat dinafikan....akhlak beliau memang hebat dan menjadi contoh ikutan umat manusia zaman sekarang....

Hati kita ni kalau tak dipaksa melakukan kebaikkan dan menyukai kebaikkan memang sampai bila2 pun tak akan sedar dan takkan berubah....aku pun memaksa diri aku untuk memilih jalan terbaik memilih jalan yang Allah redhai....apa yang Allah suka...apa yang Nabi suruh...apa yang ulama pesan...takdernyalah otomatik kita ni jadi baik atau otomatik jahat melainkan kerana dorongan atau hasutan....


Tengah pilih2....aku ternampak satu buku baru...cover muka Arwah TGNA....ok aku ambik tanpa baca sinopsis kat belakang sebab aku tahu buku tu aku belum ada....

Semalam aku baca....sikit...itupun pasal aku skip ke tajuk yang best....selak2 jer sampai ker mukasurat kisah Imam Hasan Al Banna ....kalau korang nak tahu...tarikh meninggalnya Arwah TGNA adalah sama dengan tarikh kematian Imam Hasan Al Banna iaitu 12 Februari yang matinya beliau kerana dibunuh....pembunuhan Imam Hasan Al Banna adalah hasil rancangan dan komplot pihak istana dan Perdana Menteri Mesir pada waktu itu....

Pasti ada sebab Allah menetapkan tarikh kematian yang sama  untuk dua ulama tersohor dari negara dan zaman yang berbeza.....cari , baca dan fikirkan kenapa....

Hari ini....aku selak lagi....maka terbaca satu ayat....dan2 aku nangis.....ibaratnya ko sambil baca sambil bayangkang kata2 tu dibacakan tepat kat muka ko....waktu tu ko nak rasa apa....???

Apa ayatnya....?? nak tahu korang gi beli dan baca sendiri.....aku nak taip balik tapi aku tengok jer buku tu pun aku dah nangis...


Monday, October 19, 2015

Bapak Dia Yang Buat Salah...Bapak Kita Pulak Yang Kena Marah

Serius aku tak pernah nak ambik tahu dah pasal politik nih.....zaman aku aktif sembang pasal politik cam dah berkubur semenjak banyak macai2 kat facebook aku dah disekolahkan.....

Dah memang benar pun takder yang benarnya puak2 macai nak pertahankan ketua diorang yang mabuk ketum bertahun tahun.....

Lama2 pengikut sendiri pun fedap dan gibab....mana leh tahan...lagi pertahan lagi kena tekan....

Aku ni lagi angin sebab kalau ikutkan mana tol LDP depan rumah aku tu tak naik.....dan2 aku lalu... tu diaaaaaa......rm2.10....naik 60sen ko.....tak rasa nak marah ker...?? 

Tapi apa boleh buat...ko ikut jalan tepi pun kos minyak jugak.....kat depan lagi tak boleh elak tol dah....sana sini dihimpit tol....

Memang betul apa yang kerajaan Kelantan buat...takder TOL.....walaupun jauh nak kesana... kurang2 tak jammed dan tak sakit hati sangat sebab kena bayar TOL....

Selangor memang NEGERI TOL...kerajaan pusat memang betul2 cari makan kat Selangor......AES , TOL dan blablablabla.......

Macai2...nah baca apa bapak korang cakap......baca hadam print dan tampal kat dahi....ini janji bapak korang bukan bapak aku......





Rujuk :Tol naik, apa Azmin buat ? soal Pemuda Umno


AMPANG - Susulan kenaikan kadar tol di 18 lebuh raya di seluruh negara dengan 12 daripadanya di Lembah Klang, Pemuda Umno Ampang menuntut tindakan segera Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali.
Ketuanya, Muhamad Nizam Shith berkata, kenaikan yang melampau itu membuatkan golongan bawahan dan pertengahan termasuk anak muda tertekan.
"Kali ini (kenaikan tol) RM1 ke RM1.50. Hari ini tol sudah cecah RM2.50, RM3, RM3.5. Amboi...apa kerajaan negeri buat? Apa menteri besar buat?
"Tolonglah, kita ini rakyat bawahan, rakyat pertengahan yang memerlukan kebajikan daripada kerajaan negeri yang sepatutnya disalurkan," katanya ketika berucap pada Perhimpunan Selamatkan Selangor di sini, hari ini.
Sebelum ini, beberapa syarikat konsesi lebuh raya utama termasuk di Lembah Klang mengumumkan kenaikan kadar tol antara 10 sen dan RM6 berkuatkuasa Khamis lalu.
Mengulas lanjut, Muhamad Nizam berkata, ketika BN memerintah Selangor, kenaikan kadar tol hanya 10 sen atau 20 sen yang mampu dibayar oleh rakyat.
"Rupa-rupanya kerajaan Selangor ada 'share' dalam semua tol-tol di negeri ini melalui anak syarikatnya. Hari ini tol naik melampau. Kalau dulu, zaman kita (BN) memerintah, tol naik 10 sen...20 sen sahaja.
"Tak ada hal punya. Kita anak muda, 50 sen pun kita boleh bayar. Hari ini, kita rasa tertindas. Anak muda di Selangor, rata-ratanya termasuk di Ampang, rasa tertindas. Jadi, kita minta kerajaan negeri tolong tengok.
"Kalau tak boleh, turun. Habis cerita. Kita boleh naikkan orang lain," katanya.
Sebelum ini, kerajaan negeri Selangor dilaporkan menolak kenaikan kadar tol itu berikutan kos sara hidup yang meningkat pada masa ini.
Azmin dikatakan telah meminta Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan Kumpulan Perangsang Selangor (KPS) Berhad mengadakan pertemuan dengan Kesas Sdn Bhd dan Sistem Penyuraian Trafik KL Barat Holdings Sdn Bhd bagi menyuarakan bantahan itu.

Pastu aku baca gak komen2 kat bawah artikel tu....memang rata2 marah dan persoalkan...tapi...namapun macai...diman-mana pun ada...pastu tak habis2 nak up isu racist.....bangsa ko sendiri buat hal ko nak salahkan bangsa lain.....apakah bodoh sangat nihhh.....

Dan jika tak puas hati...sila ikut saranan dibawah.....inilah Menteri Malaysia ......aku sayang Malaysia...tapi dapat Menteri semua spesis lahanat....nak2 Menteri UMNO/BN......semua dah jadi bodoh .....

Walaupun aku tak pandai tapi taklah jugak bodoh sampai terang2 tindas rakyat....

Aku masih boleh survive insyaAllah...yang lain2 camner....?? jangan pikir tekak ko sorang jer....




Jangan cakap aku tak hormat pemimpin sedangkan pemimpin langsung tak hormat dan kasihkan rakyat......paham tak...??

Lu pikirlah sendiri macai....kalau bersatu insyaAllah nasib anak cucu akan datang pasti terbela....

Kalau gini kekdahnya....sampai kesudah kita sendiri akan dijajah dan tak hairan juga kita bakal mengemis dibumi sendiri......


Tuesday, October 13, 2015

Menu Halal Korea Di Go Gung Korean BBQ

Hai korang.....hari ni sengaja aku nak kongsi ngan korang makanan2 korea....tetiba jer perasaan nak cuba tu sangat kuat....dan nak tahu apa yang sedapnya makanan korea nih....

Kebetulan masa aku lalu kedai tu takder orang ramai....aku memang suka pergi kekedai yang tak ada ramai orang....sebab aku nak dilayan dengan cepat dan tak bising....

bibimbab....

Kebetulan hari tu inchik dd kerja malam...jadi siang2 tu pula semestinya aktivi kapel merayap akan terjadi....port merayap kapel lakibini kali ini ialah di  Empire Shopping Gallery....boleh kata baru 2 kali pijak mozek Empire Shopping Gallery ....tu pun sebab ada benda nak buat kat situ....kalau setakat nak survey2 mall tu taklah.... takkan aku buatnya...

Tapi sebenarnya aku gi Empire tu sebab teman inchik dd nak repair tepon kat i2Fix it....lepas siap baiki baru kitorang naik atas merayap....jalan punya jalan....terlalulah satu kedai makanan nih...kebetulan jugak aku dan inchik dd belum makan tengahari.....jadi survey2 kedai makan yang rare....sesekali meh...biar rare tapi HALAL ...itu adalah yang wajib kita kena periksa....

kimchi....

Lepas pusing satu kali....aku ngan inchik dd sepakat nak cuba makanan korea...sampai depan kedai tu aku cek kat menu tanda halal....ok lulus...ada cop halal....dan orang yang sambut kitorang adalah orang utagha.....bukan orang korea....

Mula2 aku tak faham dia cakap apa...ko pergi restoran korea mesti ko espect dia cakap korea kannn...?? walaupun untuk warm welcome....abih kuat pun mesti ada Annyeonghaseyo...!!! tapi takder...rupanya dia warm welcome kitorang ngan cakap utagha..."pe habaq...?? " aku buat bodoh diam....sebab tak espect orang tu tanya " pe habaq.." last2 inchik dd jawab...." khabar baik...."

Yang aku pun sikit punya loklak terus cakap...." kitorang ni orang jawa...orang kampung...mai nak try makanan korea pulak...buleh kaaa...?? **jap...apasal aku tetiba cakap terus jadi slang mokcun...?? ahahaha

Pelayan tu cakap boleh jer takder masaalah....dan aku pun cakap..." tapi kami tak tau nak makan paa....buleh tulung kaaa...???" dia kata boleh jer.....

antara hidangan set untuk daging....ada telur kicap , taugeh , bayam , salad buahan , fishcake

Maka keyakinan aku pun bertambah.....inchik dd bukanlah jenis suka2 makanan yang pelik2...nasi kerabu pun dia tak makan weihhh....inikan pula makanan korea.....aku jer yang miang patek nak cuba makan....manalah tahu kot2 esok dapat gi korea kira dah buat latihan tekak 'lah ni....

Dapat menu dua2 gelak....nak makan gapo kita ni bang.....?? aku tanya.....inchik dd jungkit2 bahu maknanya tak tahu.....

Pelayan utagha tadi datang balik....dia terangkan kat kitorang menu2 yang ada...aku tanya yang ni rasa camner...yang ni apa....sedap ker....dia translate semua menu ikut pemikiran orang kampung....yang ni cam tomyam...yang ni macam nasi goreng...yang ni macam makan salad.....

Last2 aku ambik 3 hidangan....nampak satu menu tulis bibimbab....jadi aku ambik yang tu...inchik dd plak ambik macam mee tomyam....nama dia aku tak pasti apa....pastu aku ambik lagi satu hidangan daging....harga dia Rm40 untuk 100grm...yang murah sekali kot kat situ.....tapi berbaloi sangat makan....sebab sedap....

Aku order air gas dan lemon tea  rasanya....lupa plak nak tumpu pada air.....fokus pada makanan jer....

Tak sampai 5 minit...hidangan demi hidangan sampai.....tempat grill pun atas meja yang sama... memula tak perasan sebab tempat grill tu ditutup ngan menu....pehhh semakin menarik nihhh

Api pemanggang dihidupkan....bawang manis digrill dulu...aroma harum memikat singgah ke hidung.....

ko ghaserrr.....

Tak lama lepas bawang cukup cantik masak....daging yang 100grm Rm40 pulak digrill.....aku teguk air liur lebih 8 kali kot.....dan dan ko akan terasa macam makan kat hotel 5 bintang yang ada chef....yer itulah perasaan aku.....ahahahaha

Sayang aku lupa nak ambik bidio masa daging di grill dengan bunyi desiran2 yang sangat merdu.....

Dalam apada masa tu jugak...pelayan bawakkan bibimbab aku dan inchikk dd punya mee tomyam....aku agak blur nak mulakan makan apa dulu....

sambal korea style.....macam sambal belacan pun ada....

Tapi yang pasti mesti baca bismillah dan doa makan...semoga allah memberkati rezeki aku hari itu dan semoga apa yang aku makan hari juga tidak akan menjerumuskan aku kedalam api neraka....jadi membazir makanan adalah dilarang keras....

Pelayan utagha tadi datang tengok keadaan kitorang yang serba blur....dia ajar camner nak makan....barulah aku oooo oooo ooooo....maknanya ooo begitu....pahemmm...

Aku ngan inchik dd makan lambat2 sebab nak hadam apa yang kitorang makan....macam aku dah biasa makan kimchi...jadi no hal sangat...tapi inchik dd...tekak dan lidah typical malay jawa u know....payah nak adjust... dia makan jer dengan pemikiran yang kosong....aku faham tapi malas nak tegur....ahahaha

wrapped atau balut ....sedapppp

Pelayan utagha rajin melawat aku makan...dia tanya camner rasa...aku kata ok jer....daging sedap....makan daging ngan salad lettuce + daging  + bawang manis + bawang putih + kimchi + sambal ( macam sambal belacan ) pastu wrap elok2 makan....sedapppppp sangat tau

Oooo tak lupa gak pancake korea.....sekali pandang macam lempeng benggali jer.....sedap jugaklah...

pancake korea.....lempeng jawa.....

Alhamdulillah akhirnya kenyang....cuma yang tak best'nya lepas makan sakit kepala....itu menandakan ada bahan perasa dalam hidangan tu...tapi aku syak dia punya pencicah....kicap dia ker apa....

Tapi aku akan repeat makan kat situ lagi....inchik dd kata len kali kita makan daging jer...sebab daging dia sedap....

dagingnya lembut...makan ngan bawang manis pun dah cukup sedap.....


nasi dia macam pulut2 sikit....

salad...

sos untuk daging dan pancake....

untuk dimakan bersama balutan daging dan lettuce....

Yeahhhh...maknanya masih ada peluang untuk aku terokai citarasa masakkan korea.....enjoy korang

Daebakkkk....!!!!!