Monday, November 24, 2014

Booth Itu Jual Tudung Kanak2 Elsa

Petang semalam aku ngan inchik dd ngan qaseh ngan cinta gi SACC sebab ada karnival kanak2 camtulah....

Ala sajer jalan2 jer pun.....tapi ada baiknya jugak pergi ....anak2 aku dapat 4 kotak sorang susu enfagrow....alhamdulillah....rezeki tuu

Masa jalan2 dalam tu dari satu booth ke satu booth...ternampak satu booth yg jual barangan FROZEN....bukan makanan frozen sejuk beku tapi kartun Frozen yg dari budak sampai ke mak budak pun gilerkan anaknya dengan jenama Frozen....baju2 gambar watak frozen tu biasalah nampak.....dan yg terbaru ni pulak kecoh pasal telekung bercetak watak Frozen.....kalau ikutkan aku tak tahupun wujudnya telekung tu...baca kat blog @surialekatlekit baru tahu.....

Bagi aku itu dah satu hal haru biru...tapi yang ni lagi bala besar.......apakah dengan menjual jenama kegilaan itu boleh sampai lupa dan tak sedar apa yang betul apa yang salah.....aku tak tahulah kalau ada yang membelinya jugak....memang melingkuplah akidah anak2 kita ni nanti.....

Apa bendanya yer....?? benda yang aku nak sebut booth tu jual ialah tudung .....tudung Frozen yang ada gambar Elsa yg tak pakai tudung......acaner tuuu...????

Anak aku pun ada yang merengek nak jugak tudung tu....namapun budak....biasalah......tapi aku cakap...."qaseh nak pakai tudung yg ada Elsa...tapi Elsa sendiri pun tak pakai tudung....camner tu...??? " aku sambung lagi tazkirah kat anak aku ...."mama akan belikan qaseh tudung lain yg lebih elok...kalau nak jugak tudung frozen yang ada gambar elsa tu boleh...tapi tunggu Elsa pakai tudung dulu baru mama belikan....." terus  terdiam anak aku ...itu tanda dia paham dan aku rasa dia sangat setuju apa yang aku katakan....

Aku tahu yg membuatnya adalah orang yang tahu hukum hakam sebab benda2 macam tu biasanya yang pengeluar atau pembuatnya adalah orang2 kafir.....tapi majoriti yang menjual produk2 ni ialah orang melayu islam.....kita ni akal ada pegangan ada iman ada faham hukum.....janganlah buat benda tu cam takper jer walau niat nak suh anak suka dan didik anak supaya dia suka solat dan suka pakai tudung....itu bukan caranya wahai cik kak sekalian....

Walaupun aku sayang anak aku tapi aku tidak akan biar diorang tenggelam dalam kasih sayang yang mengkhinzir buta tu....

Jangan gilerkan anak kita dengan benda2 lagha camtu.....suka sikit2 takper tapi kalau dah sampai bab ibadah pun nak selit gak muka elsa dan kambing'nya si lelaki tu *apakertahnamanyaakutaktahu memang melampau.....

Ok'lahhh....ini jer aku nak kabo....lenkali aku lapang aku kabo kan benda lain yerrr....