Sunday, September 7, 2014

Cabaran 30 Hari : Sejauh Mana Pendidikkan Itu Penting Bagi Anda

Pendididikan yerr...hurmmmm

Alaaaa camner nak xplen yer......*garu paler japppp

Bagi aku penting cuma dulu aku tak berpeluang....tapi disaat ini aku dan inchik dd sedang bertungkus lumus berusaha untuk memberi pendidikkan yang terbaik buat anak2.....bukan bermakna pendidikkan tu kena sekolah yg kelas2 jer...tapi kalau akhlak kelaut tetaplah jugak serupa cam orang tak berpendidikkan......

Aku nak anak2 aku berpendidikkan lebih baik dari aku sebab aku dulu tak mampu nak ketahap yang lebih baik....dalam keluarga inchik dd...kalau nak dibandingkan ngan anak menantu yang lain...aku'lah paling corot dalam hal2 pendidikkan....sekolah pun sampai takat tingkatan 2suku....jadi aku kategori tak berpendidikkan yang tinggi dan sempurna.....tapi aku tak pernah menyesal dan tak pernah bertanya dan persoal kenapa aku tak berpendikkan tinggi.........

Dan alhamdulillah...keluarga inchik dd dan ipar2 serta biras2 aku yang mana berpendidikkan tahap tinggi tak pernah pandang rendah pada aku.....tak pernah sekali pun.....dan aku tak pernah malu untuk mengaku tahap mana pendidikkan aku...cuma yang musykilnya ramai yang tak percaya aku seolah tahap tu jer....kenapa tak percaya itu bukan hal aku....yang penting aku tak membongak....

Kalau setakat aku kena hina ngan orang lain pasal tahap pendidikkan aku bukan tak ada dan tak pernah.....ada yang hina2 aku.....kata aku pemalas...bodoh...dah ehhh macam2'lahhh.....tapi aku relax.....penghinaan diorang tu sikit pun tak jadi apa kat aku....aku anggap penghinaan diorang tu umpama asap atau jerebu....bila hujan turun pasti dapat membersihkan dan mencerahkan kembali suasana.....cuma aku risau apa yang diorang kata kat aku tu balik pada diorang balik...walaupun aku tak pernah minta Allah membalasnya bagi pihak aku.....

Alhamdulillah aku setakat ni sangat bersyukur dengan tahap pendidikkan anak2 aku...baik yang sekolah rendah dan sekolah tadika......walaupun ada yang ibarat dalam setandan pisang belum tentu semuanya sempurna....tapi aku tetap bersukur.....

Pendidikkan bukan sahaja jatuh pada matapelajaran...tapi terdidik ngan ahklak yang baik itulah pendidkkan tahap tinggi yang paling hebat.....

Tak adalah yang lebih membanggakan aku selain anak2 diberi pendidikkan yang baik disertai dengan akhlak yang sangat terpuji.....insyaAllah...

Jangan pulak biarkan diri atau keluarga dapat pendidikkan hingga keseberang laut...tapi akhlak tahap longkang jiran sebelah.....

Ado pahemmmmm....
Post a Comment