Thursday, September 4, 2014

Cabaran 30 Hari : Buku Kegemaran Anda

Asalamualaikum.....


Ok bab buku plak ehhhh.....silap tanya orag'lah niiii.....aku dulu kategori ulat buku....dan dulu pun aku ada perpustakaan mini dalam lemari aku.....aku lebih rela selamatkan buku dari baju kalau terjadi kebakaran...*kalau...bukan minta ok.....

Aku baca segala jenis buku...cuma buku omputih jer aku tak baca.....bukan paham pun kalo ada....baik baca buku yang boleh bagi kepahaman.....betul tak....

Peralihan dari satu zaman ke satu zaman buat kita lagi berevolusi dalam memilih bahan bacaan....

Masa zaman kanak2...komik tu jadi keutamaan.... doraemon.....shinchan...gelihati...gila2...

Pastu masa sekolah menengah aku tak macam budak2 pompuan lain yang layan novel cintan cintun.....aku baca komik plak...komik dewata raya....alam perwira....juara2 kembar dan macam2 lagi....tapi tipulah kalau kata aku tak baca novel langsung.....tapi hanya karya Ahadiat Akashah jer yang aku kumpul dan baca....gaya penulisan dia sangat kena ngan zaman aku dan gaya aku yang ala2 tomboy gitu.....ada satu novel dia paling tebal waktu...tajuk "Pilot Cafe"...novel tu aku pinjam ngan kawan aku si +nurul nadia ....novel tu boleh tahan mahal untuk budak cam aku.....lainlah nurul...mak bapak dia kaya.....bolehlahhh belikan....ahahahaha

Tapi masa umur aku 17 ker 18 aku masih layan komik....dan komik yang aku betul2 kumpul dan jaga ialah "Hikayat Wira Penembak Helang"....tak silap aku ada 30 lebih gak nak habis kan citer tu.....Watak utamanya ialah Guo Jing Dan Huang Rong......

Lagi satu komik yang aku kumpul.....tak lain tak bukan ialah Mutiara Naga ...ala yg ada Goku , Gohan , Goten , Kiki , Pendekar Kura atau Datuk Kame dan alain2 watak yang best dan buat kita terasa kita pun berada di Planet Nameck ....ahahahaha

Jangan tak tau....rupanya jodoh aku yang sekarang ni pun baca dan minat dan kumpul buku yg sama dengan aku....walaweihhhhh.....hebat kan.....

Masuk fasa khawin dan nak jadi mak orang...mulalah kumpul buku Harmoni.... Wanita....PAMA.... dan apa2 jerlah yang berkaitan ngan alam perkhawinan dan pasal keibubapaan....masuk anak kedua semua buku pasal parenting hilang.....beralih pada membaca blog .....lagi banyak maklumat...semua hanya dihujung jari jer....

Tapi buku tetap baca....tapi aku dah beralih kepada buku2 agama....pertamanya Solusi...tapi sebelum2 tu aku memang wajib baca buku tentang agama yang sebulan sekali mesti beli.....mak mertua aku pun rajin bagi aku buku....dia tahu aku suka baca buku.....kalau time kuliah kat masjid tu ada orang jual buku...nanti dia beli...pastu bagi aku baca....ahahaha bestkannnnn.....

Inchik dd pun tahu....masa aku masuk hospital nak operation tumor pun dia belikan aku buku Indahnya Hidup Bersyariat oleh Ustaz Ismail Kamus

Dan sekarang buku yang aku pilih semua berkaitan dengan pengisian rohani.....majalah hiburan lagi dah lama2 giler tak bukak.....sejak kahwin rasanya tak pernah lagi beli dan baca......

Kalau nak tahu...dulu gambar aku pernah masuk majalah gak.....yg jadi dia punya admin bahagian tu Aznil Haji Nawawi...apa yer nama majalah tu....macam majalah URTV tapi bukan.....serius aku lupa.....dia macam page cari kawan camtu'lah.....banyak surat datang....pakai guni pun ada.....bestnya dapat kawan dari serata malaysia termasuk singapore dan brunei....memang best.....

Sekarang mana ada budak2 sibuk nak beli note pad ngan sampul surat...setem pun cam wujud tak wujud jer .....

So kesimpulannya....aku suka semua buku asalkan menambah pengetahuan dan menaik tarafkan iman...






Post a Comment