Wednesday, April 30, 2014

( Tutorial ) Cara Topap Akaun Tabung Haji Guna CIMB Clicks

Asalamualaikum....

Kabare semua...?? harap2 waras....aku kurang waras....bukan giler okehhh cuma sakit sikit gara2 makan kacang tanah kat dalam sambal goreng....bibir aku bengkak ala2 Angelina Jolie atau artis local'nya serupa Anita Sarawak....makanya bila makan ubat...kepala ting tong...badan lemah...sangap 24 jam....sebelum maghrib tadi aku baru " amik sesuatu yg baru " pastu baru okay....sesuatu yg baru tu aku tak boleh nak sebut kat sini sebab belum dapat kelulusan dari yg punya...kang kena saman kang tak pasal2 pulak...

Tau2 jerlah jaman iki dino...sikit2 saman...sikit punya hal saman....hidup mat saman....!!! ehehehe

Oklah....semua taukan aku adalah seorang surirumah tak bertangga sepenuh masa dan terlebih masa.....dan walaupun aku ada lesen untuk keluar rumah ikut suka aku...tapi...tetap jugak aku malas nak keluar tanpa inchik dd kecuali darurat seperti kalau dalam esbok dah takder lauk nak dimasak untuk makan tengahari....barulah aku gigih2kan jugak keluar memandu....nampat tak bertapa malasnya aku.....huhuhu

Ehhhh copp...apa kena mengena malas ngan Tabung Haji dan CIMB semua...??

Ada ada.....baca pelan2....

Sedang pergi pasar dan kedai sebelah lorong pun malas...inikan pula bank.....nak2 lagi bank yg simpan rekod 5 kali kena rompak secara berjemaah....apa punya perompak'lah.....aku yakin ini perompak yg sama....dia tahu kawasan bank tu agak sunyi dan terpencil dan memang starategik untuk rompak bila org semua dah tidur....inilah sebab HUDUD wajib dilaksanakan segera.....biar sampai ada duit 10 sen atas jalan pun orang tak berani nak ambik....

Ok....cukup2....ini cerita yang sebenar.....

Aku nak topap akaun TH aku ikut suka....tapi aku kena ke bank...nak ke bank plak malas.....aku harap adalah cara yg boleh aku buat untuk aku topap akaun TH ni tanpa perlu menapak ke'bank...menapak satu hal....beratur tunggu giliran semua dah dua hal......gugel punya gugel jumpa cara nak topap akaun TH tanpa perlu ke mana2 cawangan bank yg ada link ke TH.....memula aku nak link guna M2U jer.....tapi cara dia memula kena setting kat ATM...malas lagi....ada sekali tu dah pergi...tapi lupa plak bawak buku TH....udahnya malas nak keluar lagi bila dah balik rumah......

Gugel punya gugel jumpa lagi.....guna CIMB Clicks......ok....nampak senang jer....kos dia pun murah...hanya 50sen setiap transaksi yang berjaya....murahlah berbanding nak menapak ke bank campur haus nak beli air dan kuih2...mau kopak dalam Rm10.00 sekali keluar.....ehehehe

Untuk sebagai peringatan diri sendiri kalau tetiba hilang ingatan ker apa....maka aku tutorkan caranya....harap berguna pada yang tak berapa nak tahu sebelum nih....nak ikut guna pakai boleh tapi jangan mencuri dan memaki hamun aku ikut suka tekak.....hokehhhh......harap makmum.....!!!

1. Login ke ---> CIMB Clicks


2. Pilih ---> Pay Bills


3. Pilih ---> Government Agencies


4. Pilih ---> Lembaga Tabung Haji


5. Masukkan No Akaun TH , No Kad Pengenalan dan Jumlah nak topap akaun TH

6. Lepas Submit baru request TAC dan isi TAC yang diberikan 


7. Tick pada Remove Bills dan pilih Proceed to Payment


8. Alhamdulillah...akhirnya anda berjaya menopap akaun TH anda walaupun kena caj 50sen dengan bank.....



Respon aku dengan cara ni ialah aku puas hati dan rasa bertuah sebab tahu ada jugak caranya aku boleh topap akaun TH tanpa perlu ke bank....insyaAllah ada rezeki lebih macam ni jerlah aku buat...mudah2an hajat dan kewajipan Rukun Islam yg kelima dapat ditunaikan.....

InsyaAllah....Biidznillah....
 




Post a Comment