Monday, November 24, 2014

Booth Itu Jual Tudung Kanak2 Elsa

Petang semalam aku ngan inchik dd ngan qaseh ngan cinta gi SACC sebab ada karnival kanak2 camtulah....

Ala sajer jalan2 jer pun.....tapi ada baiknya jugak pergi ....anak2 aku dapat 4 kotak sorang susu enfagrow....alhamdulillah....rezeki tuu

Masa jalan2 dalam tu dari satu booth ke satu booth...ternampak satu booth yg jual barangan FROZEN....bukan makanan frozen sejuk beku tapi kartun Frozen yg dari budak sampai ke mak budak pun gilerkan anaknya dengan jenama Frozen....baju2 gambar watak frozen tu biasalah nampak.....dan yg terbaru ni pulak kecoh pasal telekung bercetak watak Frozen.....kalau ikutkan aku tak tahupun wujudnya telekung tu...baca kat blog @surialekatlekit baru tahu.....

Bagi aku itu dah satu hal haru biru...tapi yang ni lagi bala besar.......apakah dengan menjual jenama kegilaan itu boleh sampai lupa dan tak sedar apa yang betul apa yang salah.....aku tak tahulah kalau ada yang membelinya jugak....memang melingkuplah akidah anak2 kita ni nanti.....

Apa bendanya yer....?? benda yang aku nak sebut booth tu jual ialah tudung .....tudung Frozen yang ada gambar Elsa yg tak pakai tudung......acaner tuuu...????

Anak aku pun ada yang merengek nak jugak tudung tu....namapun budak....biasalah......tapi aku cakap...."qaseh nak pakai tudung yg ada Elsa...tapi Elsa sendiri pun tak pakai tudung....camner tu...??? " aku sambung lagi tazkirah kat anak aku ...."mama akan belikan qaseh tudung lain yg lebih elok...kalau nak jugak tudung frozen yang ada gambar elsa tu boleh...tapi tunggu Elsa pakai tudung dulu baru mama belikan....." terus  terdiam anak aku ...itu tanda dia paham dan aku rasa dia sangat setuju apa yang aku katakan....

Aku tahu yg membuatnya adalah orang yang tahu hukum hakam sebab benda2 macam tu biasanya yang pengeluar atau pembuatnya adalah orang2 kafir.....tapi majoriti yang menjual produk2 ni ialah orang melayu islam.....kita ni akal ada pegangan ada iman ada faham hukum.....janganlah buat benda tu cam takper jer walau niat nak suh anak suka dan didik anak supaya dia suka solat dan suka pakai tudung....itu bukan caranya wahai cik kak sekalian....

Walaupun aku sayang anak aku tapi aku tidak akan biar diorang tenggelam dalam kasih sayang yang mengkhinzir buta tu....

Jangan gilerkan anak kita dengan benda2 lagha camtu.....suka sikit2 takper tapi kalau dah sampai bab ibadah pun nak selit gak muka elsa dan kambing'nya si lelaki tu *apakertahnamanyaakutaktahu memang melampau.....

Ok'lahhh....ini jer aku nak kabo....lenkali aku lapang aku kabo kan benda lain yerrr....


Friday, October 31, 2014

Penenang Jiwa Imam Al Ghazali : Sabar Dan Sakit

Asalamualaikum....

Entri kali ini aku cuba manfaatkan dengan menulis apa yang aku baca dari buku Penenang Jiwa , Pengubatan Dan Rawatan karya Imam Al-Ghazali dari terjemahan kitab Mukashafah Al Qulub

Serius aku jatuh cinta terduduk banyak kali tiap kali aku selak dan baca buku ni....benar menenangkan jiwa yang gundah gulana...mengajar dan mendidik hati...hikmahnya juga banyak....tak jemu baca....

Yes...aku nampak cam seorang yang giler2...tapi bab2 camni aku suka berkongsi sebab aku tahu bukan semua orang mampu menyukai buku tebal yang tiada kisah dongeng menambah angan2.....

Aku nampak apa yang buku itu ada tapi sayang bukan semua orang suka.....jadi biarlah aku kongsi sedikit demi sedikit apa yang aku baca.....mudah2an ada yang mendapat manfaat darinya walaupun sedikit cuma... insyaAllah...

Adapun kata2 yang aku tulis balik ni sebenarnya banyak berlaku dikalangan kita para manusia.....ada yang menganggap kesakitan dan musibah yang menimpa itu sebagai suatu kecelakaan dan kemurkaan dari Allah...padahal itulah tanda kasih sayang Allah kepada kita.....

Dirawikan daripada Nabi SAW , sesungguhnya baginda bersabda, " Allah telah berkata :

" Barangsiapa ditmpa bencana, lalu dia mohon perlindungan daripada-Ku, pasti Aku memberinya sebelum dia meminta.Dan barangsiapa ditimpa bencana , lalu dia meminta perlindungan kepada makhluk , pasti-Ku tutup semua pintu langit baginya ."

Maka bagi orang yang berakal wajiblah dia bersabar atas bencana yang menimpa. Tidak ragu atau mengadu ( kepada makhluk ). Maka dia akan selamat daripada seksa dunia dan Akhirat .
Sesungguhnya bencana paling pedih hanya menimpa para Nabi dan para Wali.

Junaid Al Baghdadi ra telah berkata, "Bala merupakan pelita orang arif , menyedarkan orang murtad , memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang lengah ( lupa ) . Tidak ada seorang pun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan sabar ."

Rasulullah SAW juga bersabda,"Barangsiapa sakit semalam,dia sabar dan rela kepada Allah , maka bersih daripada dosa bagaikan ketika dia dia lahir dari perut ibunya, Jika engkau sakit , janganlah segera meminta sembuh ."

Telah Berkata Adl Dlahak ra, " Barangsiapa tidak diuji antara tiap2 empat puluh hari dengan suatu bala , kedukaan atau musibah , maka tidak ada kebaikkan baginya disis Allah . "

Jadi...faham tak apa yang cuba disampaikan...kalau faham bagus.....tak faham tanyalah....tak tanya nanti sesat jalan...pemahaman antara kita adalah berbeza....asalkan hati dan akal waras boleh terima penjelasan dan faham maksud sebenarnya...kira oklah tuuuu

Kita mungkin tak mampu nak jadi baik untuk orang lain...tapi cubalah kita menjadi baik kerana Allah SWT...rasanya selepas itu orang sendiri akan tahu siapa kita....andai perbuatan kita disukai Allah pasti manusia lain juga akan suka kecuali mereka yang engkar dan tidak taat kepada perintahNya...

Ok ...cukup setakat ini.....nanti ada masa kita masuk bab lain pulak.....

Maasalamah wa'ilal liqo'

Monday, September 8, 2014

Cabaran 30 Hari : 5 Lagu Cinta Kegemaran Anda

Masa bercinta banyak giler lagu yang jadi tema ....dah khawin lagu cinta2 dah tak layan dah....banyak layan lagu kanak2 jer....hahaha.....sampai cd tu rosak sebab dah lebih 2 ker tiga tahun putar cd yang sama jer dalam kereta.....

Tapi sejak aku ngan inchikk dd rajin keluar....dalam kereta kitorang layan dengan suria.fm...opkoslahh banyak lagu2 cintan cintun terbalik terkangkang semua disebabkan cinta.....

Aku rasa kalau sesiapa yg umur lebih kurang aku mesti ada layan lagu2 nih......sampai sekarang pun masih dengar bila senang.....


1. Lagu pertama ni tajuk Dalam Gerimis dari kumpulan Visa.....lagu ni memang sendu masa tu sebab time ni aku baru dapat tahu ada seorang budak lelaki ni minat kat aku tapi dah terlambat sebab aku dah kecewa ngan dia yang suka aku tapi tak nak cakap.......tapi lepas aku layan budak BMX dia pasang lagu ni kuat2 pastu tuju kat aku......kawan2 dia kata kat aku yang itulah kali pertama kawannya tu menangis sebab kecewa....tapi bukan salah aku yer....aku memula suka gak ngan dia.....tapi dia macam berlagak sikit sebab dia berketurunan tengku....lama giler aku tak bertegur sapa ngan dia...dia pun bukan baya aku...dia tua lebih 3 tahun dari aku.......dah setahun pastu baru dia boleh terima dan doakan kebahagiaan aku.....padahal aku masa tu muda lagi belum ada planning nak khawin.....remaja sangat lagi masa tu.....hahahaha




2. Rasanya semua orang pun tahu....Iklim adalah kumpulan balada yang terbaik waktu zaman'nya.....tajuk lagu Gerhana Cinta Luka.....maknanya sangat deep.....nak2 bila dia kata...."pintamu keterlaluan...mahligai puncak kayangan tak bisa kutunaikan.." huhuhuhu



3. Ok...lagu ni betul lagu cinta aku.....BuatAku Tersenyum dari Sheila On-7....lagu masa baru lepas khawin ngan inchik dd.....inchik dd ada cd dia....best dengar berdua masa belum ada baby.....hikhikhik



4. Dan inilah lagu selepas bercinta berkahwin dan ada anak2.....segala cinta semua tercurah dan tertumpah kepada keluarga sahaja sampai aku memperhabiskan masa dan tenaga untuk mengedit video klip ni dengan bertemakan lagu Percaya Padaku dari Ungu....anak2 aku suka tengok ni.....



5. Lagu cinta beralih arah.......tidak pada cinta harta dan keluarga lagi....tapi aku jatuh cinta dengan Islam....jatuh cinta dengan Rasululluh...jatuh cinta dengan syurga dan akhirat....walaupun takut dan bimbang apa nasib aku diakhir nanti....tapi aku tahu aku kena mulakan sekarang dan pupuk rasa cinta pada Allah dan didik diri untuk kebaikkan...cinta itu datang selepas aku dengar surah Al-Mulk yang dialunkan oleh Sheikh Misyari Al-Afasy.....tak caya cuba dengar....masyaAllah tabarakllah....alunan surah yang dibaca sangat menusuk hati dan kalbu.....lepas dengar ni..aku terus jatuh cinta berkali-kali dengan ayat2 Al-Quran.....sememangnya Al-Quran adalah lagu cinta terbaik untuk diri dan keluarga....hikmahnya tealalu banyak...penyembuh hati dan perasaan yang gundah atau sedih.....




Sebaik-baik memilih lagu...pilihlah lagu yang memberi ketenangan dan kegembiraan kepada sesiapa yang mendengarnya....


Sunday, September 7, 2014

Cabaran 30 Hari : Sejauh Mana Pendidikkan Itu Penting Bagi Anda

Pendididikan yerr...hurmmmm

Alaaaa camner nak xplen yer......*garu paler japppp

Bagi aku penting cuma dulu aku tak berpeluang....tapi disaat ini aku dan inchik dd sedang bertungkus lumus berusaha untuk memberi pendidikkan yang terbaik buat anak2.....bukan bermakna pendidikkan tu kena sekolah yg kelas2 jer...tapi kalau akhlak kelaut tetaplah jugak serupa cam orang tak berpendidikkan......

Aku nak anak2 aku berpendidikkan lebih baik dari aku sebab aku dulu tak mampu nak ketahap yang lebih baik....dalam keluarga inchik dd...kalau nak dibandingkan ngan anak menantu yang lain...aku'lah paling corot dalam hal2 pendidikkan....sekolah pun sampai takat tingkatan 2suku....jadi aku kategori tak berpendidikkan yang tinggi dan sempurna.....tapi aku tak pernah menyesal dan tak pernah bertanya dan persoal kenapa aku tak berpendikkan tinggi.........

Dan alhamdulillah...keluarga inchik dd dan ipar2 serta biras2 aku yang mana berpendidikkan tahap tinggi tak pernah pandang rendah pada aku.....tak pernah sekali pun.....dan aku tak pernah malu untuk mengaku tahap mana pendidikkan aku...cuma yang musykilnya ramai yang tak percaya aku seolah tahap tu jer....kenapa tak percaya itu bukan hal aku....yang penting aku tak membongak....

Kalau setakat aku kena hina ngan orang lain pasal tahap pendidikkan aku bukan tak ada dan tak pernah.....ada yang hina2 aku.....kata aku pemalas...bodoh...dah ehhh macam2'lahhh.....tapi aku relax.....penghinaan diorang tu sikit pun tak jadi apa kat aku....aku anggap penghinaan diorang tu umpama asap atau jerebu....bila hujan turun pasti dapat membersihkan dan mencerahkan kembali suasana.....cuma aku risau apa yang diorang kata kat aku tu balik pada diorang balik...walaupun aku tak pernah minta Allah membalasnya bagi pihak aku.....

Alhamdulillah aku setakat ni sangat bersyukur dengan tahap pendidikkan anak2 aku...baik yang sekolah rendah dan sekolah tadika......walaupun ada yang ibarat dalam setandan pisang belum tentu semuanya sempurna....tapi aku tetap bersukur.....

Pendidikkan bukan sahaja jatuh pada matapelajaran...tapi terdidik ngan ahklak yang baik itulah pendidkkan tahap tinggi yang paling hebat.....

Tak adalah yang lebih membanggakan aku selain anak2 diberi pendidikkan yang baik disertai dengan akhlak yang sangat terpuji.....insyaAllah...

Jangan pulak biarkan diri atau keluarga dapat pendidikkan hingga keseberang laut...tapi akhlak tahap longkang jiran sebelah.....

Ado pahemmmmm....

Saturday, September 6, 2014

Cabaran 30 Hari : Apa Yang Anda Makan Hari Ini

Asalamualaikum....

Hari  ni aku tak makan nasi...gempak'kannn....ahahaha...

Walaupun sebenarnya takder hebat mana pun......sebab aku terpikir saudara2 aku yg kat kat luar sana tu apalah agaknya yang diorang makan yer......

Bagi aku cukuplah makan setakat mengalas perut supaya tak jatuh sakit lagi....kita makan untuk hidup...bukan hidup untuk makan


Aku banyak togok air kosong jer ni.....petang sikit tadi nak maghrib aku makan roti bakar pastu buat maggi goreng plak.....lepas tu minum air teh 0....pastu air kosong jer lagi.....

ehehe itu jer....

Friday, September 5, 2014

Cabaran 30 Hari : 3 Perkara Yang Ingin Anda Katakan kepada Bekas Kekasih

Asalamualaikum.....

Pehhhhh....apa punya task daaaa....*mampuih aku kena marah ngan pembuat cabaran kanggg

Rata2 peserta yg dah siap task ni semua mula2 cam cuak jer nak tulis....sampai ada yang tak nak ikut serta join #cabaran30hari ni sebab salah satunya task yang inilahhh....

Lagipun ia bukan hal besar manapaun.....dan dalam task ni....kita boleh pilih....samada kita menjadi terlalu jujur ataupun menjadi terlalu bodoh.....itu jerrrr

Aku memilih untuk sedikit jujur tapi bukan menipu......

Bekas kekasih tu bagi aku sama jer macam bekas sekolah...bekas cikgu....bekas ketua kampung ataupun bekas makanan...*hohohoho

Maksud bekas juga bagi aku ialah perkara yang tak perlu nak dingat sangat atau dikenang atau simpan sampai berbekas dalam hati.....

Aku dulu sebelum khawin pun banyak pilihan.....bukan bermaksud aku ni playgirl tapi aku memilih untuk tidak setia pada sesuatu hubungan yang belum tahu hujungnya....

Aku berkawan ngan lelaki.....tapi yang dalam senarai calon cuma 5.....termasuklah inchik dd.....

Ada yang baru balik Jordan...ada yang baru nak ke Mesir...ada yang masih kat IPT Islam....

Masing2 ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.....yang penting semuanya hensem...ahahahaha

X-Men 1 ---> pegawai kastam kat port.....rancangan dia lepas kahwin ngan aku dia kata nak duduk kampung bela kambing.....*aku pun ok tapi dalam hati cakap apa kejadah ko nak duduk kampung bela kambing plak...

X-Men 2 ---> budak Cosmopoint....pandai silat....pandai IT dan edit2....aku banyak belajar menggunakan komputer dengan dia.....*itu maknanya aku pandai pilih dan gunakan kelebihan yang ex aku ada untuk menambah ilmu....tapi cemburu kuat giler bapak....tu yang rejek tuhhh

X-Men 3 ---> bangsa cina....anak tokeh kedai jahit....dia betul2 in love ngan aku.....sebab aku dia dah tak minum arak...tak makan babi dan dia juga dah pilih nama Islam kalau aku setuju khawin ngan dia....dia kata mak ngan abg dia pun setuju dia khawin ngan aku.....*whatttt ??? tapi aku minta maaf kat dia banyak2 sebab tak dapat tunaikan hasrat dia nak berbinikan aku.....aku risau sebab aku sendiri pun kekurangan input hal ehwal agama.....takut tak terbimbing....nanti rumahtangga terumbang ambing...dia punya sedih sampai dia mengelakkan diri berjumpa aku....aku pesan kat kawan dia
semoga satu hari nanti dia akan jumpa dengan wanita yg lebih baik dari aku.....

X-Men 4 ---> cina juga.....tokeh kedai tepon...tapi muda ok...bukan semestinya tokeh tu kena yang tua.... dia nak hadiahkan aku tepon yg paling latest masa zaman tu...harga dalam 1k....tapi aku tak nak sampai kawan aku kata aku bodoh....aku okey jer.....aku punya pakaian zaman tu bukan pakai mini skirt atau seluar ketat baju pendek nampak alur bontot.....aku pakai baju kurung pastu tudung bawal pin depan...takdop lilit cam pesen2 zaman skrg nih.....jadi agak musykil kenapa ada dua cina ni syok ngan aku.....bila aku tak terima dia...dia terus tak nak jaga kedai dia yang dekat dengan tempat kerja aku.....bila lama tak nampak aku tanya kawan dia....dia kata kawan dia frust sebab aku tolak cinta dia...demam dan taka nak datang situ lagi sebab tak nak terserempak ngan aku.....

X-Men 5 ---> akhirnya dah jadi laki sendiri.....dia tak ngorat aku sangat...tak romantik....tak panas baran...tak banyak tabur impian...tak pernah bagi janji manis semua.....kategori beriman dan boleh jadi pembimbing......alhamdulillah.....inilah satu2nya bekas kekasih yang aku simpan dalam hati sehingga kini.....sampai berbekas dan berkesan meninggalkan parut dihati perut.....*ahahaha




So....balik pada asal.....untuk 3 ucapan yang nak dikatakan pada bekas kekasih yang lain....

1. Cuba lagi dimasa akan datang...

2. Kita memang tak berjodoh.....

3. Udah2ler tu bersedih.....bunga bukan sekuntum punnnn

#ahahahahahahaha



Thursday, September 4, 2014

Cabaran 30 Hari : Buku Kegemaran Anda

Asalamualaikum.....


Ok bab buku plak ehhhh.....silap tanya orag'lah niiii.....aku dulu kategori ulat buku....dan dulu pun aku ada perpustakaan mini dalam lemari aku.....aku lebih rela selamatkan buku dari baju kalau terjadi kebakaran...*kalau...bukan minta ok.....

Aku baca segala jenis buku...cuma buku omputih jer aku tak baca.....bukan paham pun kalo ada....baik baca buku yang boleh bagi kepahaman.....betul tak....

Peralihan dari satu zaman ke satu zaman buat kita lagi berevolusi dalam memilih bahan bacaan....

Masa zaman kanak2...komik tu jadi keutamaan.... doraemon.....shinchan...gelihati...gila2...

Pastu masa sekolah menengah aku tak macam budak2 pompuan lain yang layan novel cintan cintun.....aku baca komik plak...komik dewata raya....alam perwira....juara2 kembar dan macam2 lagi....tapi tipulah kalau kata aku tak baca novel langsung.....tapi hanya karya Ahadiat Akashah jer yang aku kumpul dan baca....gaya penulisan dia sangat kena ngan zaman aku dan gaya aku yang ala2 tomboy gitu.....ada satu novel dia paling tebal waktu...tajuk "Pilot Cafe"...novel tu aku pinjam ngan kawan aku si +nurul nadia ....novel tu boleh tahan mahal untuk budak cam aku.....lainlah nurul...mak bapak dia kaya.....bolehlahhh belikan....ahahahaha

Tapi masa umur aku 17 ker 18 aku masih layan komik....dan komik yang aku betul2 kumpul dan jaga ialah "Hikayat Wira Penembak Helang"....tak silap aku ada 30 lebih gak nak habis kan citer tu.....Watak utamanya ialah Guo Jing Dan Huang Rong......

Lagi satu komik yang aku kumpul.....tak lain tak bukan ialah Mutiara Naga ...ala yg ada Goku , Gohan , Goten , Kiki , Pendekar Kura atau Datuk Kame dan alain2 watak yang best dan buat kita terasa kita pun berada di Planet Nameck ....ahahahaha

Jangan tak tau....rupanya jodoh aku yang sekarang ni pun baca dan minat dan kumpul buku yg sama dengan aku....walaweihhhhh.....hebat kan.....

Masuk fasa khawin dan nak jadi mak orang...mulalah kumpul buku Harmoni.... Wanita....PAMA.... dan apa2 jerlah yang berkaitan ngan alam perkhawinan dan pasal keibubapaan....masuk anak kedua semua buku pasal parenting hilang.....beralih pada membaca blog .....lagi banyak maklumat...semua hanya dihujung jari jer....

Tapi buku tetap baca....tapi aku dah beralih kepada buku2 agama....pertamanya Solusi...tapi sebelum2 tu aku memang wajib baca buku tentang agama yang sebulan sekali mesti beli.....mak mertua aku pun rajin bagi aku buku....dia tahu aku suka baca buku.....kalau time kuliah kat masjid tu ada orang jual buku...nanti dia beli...pastu bagi aku baca....ahahaha bestkannnnn.....

Inchik dd pun tahu....masa aku masuk hospital nak operation tumor pun dia belikan aku buku Indahnya Hidup Bersyariat oleh Ustaz Ismail Kamus

Dan sekarang buku yang aku pilih semua berkaitan dengan pengisian rohani.....majalah hiburan lagi dah lama2 giler tak bukak.....sejak kahwin rasanya tak pernah lagi beli dan baca......

Kalau nak tahu...dulu gambar aku pernah masuk majalah gak.....yg jadi dia punya admin bahagian tu Aznil Haji Nawawi...apa yer nama majalah tu....macam majalah URTV tapi bukan.....serius aku lupa.....dia macam page cari kawan camtu'lah.....banyak surat datang....pakai guni pun ada.....bestnya dapat kawan dari serata malaysia termasuk singapore dan brunei....memang best.....

Sekarang mana ada budak2 sibuk nak beli note pad ngan sampul surat...setem pun cam wujud tak wujud jer .....

So kesimpulannya....aku suka semua buku asalkan menambah pengetahuan dan menaik tarafkan iman...






Wednesday, September 3, 2014

Cabaran 30 Hari : Sesuatu Yang Menguatkan Anda

Asalamualaikum.....

Cabaran Yang ke-3 macam mencabar jerrrr......hurmmm hurmmm

Apa yang menguatkan aku...??? pertamanya mestilah kena makan...kalau tak makan camner nak ada tenaga...kalau takder tenaga camner plak nak kuat....kan kan kan...??

Pas dah ada tenaga dan kuat barulah boleh uruskan diri sendir dengan baik dan keluarga tersayang juga orang2 yang memerlukan bantuan....

Tapi ada satu hal ni.....sewaktu aku lemah...sewaktu aku takder semangat sebab letih....aku panggil anak2 aku duduk keliling aku....ada yang aku suh picit kaki kepala badan semua...ada yang aku suh ambik air....ada yg aku suh baca Al-Quran dan ada yang aku suh cium2 aku.....

Serius...segala keletihan yang aku tengan hadapi tu semua bagai ditarik dan beralih arah....waktu tu aku rasa ada satu kekuatan yang masuk meresap kedalam roh dan semangat aku....aku terus jadi segar dan bersemangat dan lapang fikiran.....

Lepas tu aku rasa menyesal....seolah-olah macam aku melepaskan beban keletihan aku kepada anak2.....apa yang pasti memang dioranglah sumber kekuatan aku.....

Hurmmm....betul dah tuuuu....takder nak ubah apa2 lagi.....






Tuesday, September 2, 2014

Cabaran 30 Hari : 5 Cara Memenangi Hati Anda

Asalamualaikum....

Masih di hari yg ke 5 dengan cabaran yang ke 2.... jadual entry juga terpaksa di edit bagi menampakkan ianya hebat.....*kohkohkoh

Ada ker cara nak memenangi hati aku nihhhh......?? mestilah hado....semua orang ada "harga"nya tersendiri.....

Yang pasti hati aku sudah pun dimenangi oleh seorang bro......cuma harap2 bro tu akan lebih memenangi hati gue dengan lebih yakin dan tulen......*kohkohkoh

Tapi....mungkin bakal2 menantu aku boleh juga simpan entry ni....buat bekal memenangi hati bakal mak mertua dima hadapan......*ahahahaha

1. Jaga solat 5 waktu.....

2. Rajinkan membaca dan sentiasa bersama Al-Quran

3. Hormati kedua ibubapa dan orang yang lebih tua terutamanaya golongan para alim ulama

4. Hadiahkan aku Al-Fatihah dan doa kalau aku dah meninggalkan dunia 

5. Sentiasa berbuat dengan anak yatim dan fakir miskin

Ok.....done.....

Monday, September 1, 2014

Cabaran 30 Hari : 1 Gambar Terbaru Anda Dan 5 Fakta Tentang Diri Anda

Asalamualaikum....

Nampak gaya pada hari ke 5 cabaran baru aku dapat bermula...tapi bak kata omputih punya falsafah..." better late than never "

Untuk kelihatan adil maka aku jadualkan balik tarikh entry ni....1/9....ehehehe

Jenuh aku cari gambar dalam album yg ada 4k lebih dalam tepon ....ada sipi2 jer....tapi sebab aku gigih maka terpaksalah aku selfie......

Ini hari ni punya selfie tau...bukan semalam atau 2 jam lepas.....

**kira beruntung korang dapat tengok muka aku tau......ini pun sebab cabaran ni.....kalau tak jangan haraplahhhhh




********************minta mahap semua.....gambar udah delete***********************




Ok...comel jugaklahhh kannnn....tetap nampak 21 seperti biasa.....wakakakakaka

Ok....mari kita masuk ke fasa tentang fakta...ada lebih fakta tentang diri aku.....tapi pencabar minta 5 jer....lagi 5k fakta aku simpan dulu .....ehehehe

1.Aku seorang perempuan...bukan seorang bro yang biasa diorang panggil...*meniaga online mana nampak muka punnn....itu pasal'lahhh

2.Aku suka berniaga tapi tak suka sistem perniagaan MLM....*itu adalah fakta terbesar dalam diri aku

3.Aku pemaaf dan bukan pendendam...*walaupun ada yang anggap aku sebaliknya

4.Aku suka dianggap bodoh dan tak tahu dari dianggap pandai dan berlagak...*sebab aku suka buat kajian senyap2

5.Aku akan diam bila dah terlampau marah...*kalau pung pang pung pang tu bukan marah tapi kerasukkan syaitonirojim

Ok....

*done cabaran pertama....lalalalalala

Sunday, June 22, 2014

Keputusan Peperiksaan Pertengahan Tahun 2014

Asalamualaikum.....

Lega rasanya bila tahun ni akhirnya sekolah menyediakan kertas periksa untuk ibubapa menilai sendiri tahap kemampuan anak2 dalam meguasai semua mata pelajaran....idakler guna band semata....aku pun tak tahu apa motif penilaian band tu....kalau guru2 pun komplen...ibubapa apatah lagi.....aku bukan sekolah tinggi nak paham kaedah2 band2 ni.......seingat aku cikgu pun tak berapa nak pandai terangkan kat ibubapa yang kekampungan cam aku ni.....

Padahalnya aku faham...cuma rasa cam tak sesuai dan tak nampak apa kemajuan pada anak2....kadang ada satu2 matapelajaran tu aku rasa anak aku bagus dan faham...tapi awat dapat band 3....kan sistem band ni dinilai melalui pemahama murid2 sendiri.....hurmmmm tapi camtulah...malas aku nak pertikai....bukan aku pun menteri'nya.....

Oklah....kali ni aku nak paparkan keputusan peperiksaan pertengahan tahun....result ni aku baru gi tengok semalam....tapi....masih juga aku tak faham lagi satu kaedah....cikgu ada keluarkan satu slip yg sama untuk ibubapa tanda tangan...tapi slip tu cikgu yang simpan dan tiada salinan untuk ibubapa...katanya kalau nak salinan kena bukak dan print kat sini ---> http://sapsnkra.moe.gov.my/ibubapa2/menu.php 

Sokehlah kalau kat rumah ada komputer ada internet dan printer semua...kalau yang takder camner....???cam aku alhamdulillah semua ada...jadi bila cikgu cakap camtu aku pun ok saja....tapi aku tau bukan semua rumah atau ibubapa ada telepon pintar ada komputer ada internet dan printer...mungkin ada yg buta it....kita tak tau....slip keputusan yg kat bawah ni aku screenshot dari web yang dibagi....

Harap2 lain kali sisitem REPORT CARD akan diguna pakai balik....percayalah.....cikgu2 pun lebih suka guna sistem MANUAL untuk isi Kad Laporan Kemajuan Pelajar berbanding sistem teknologi yang nampak cepat tapi hakikatnya lebih lambat dari segala siput yang ada dalam dunia ni......

Ok sambung tadi.....

Memang amat mengejutkan aku...keputusan diluar dugaan....budak yg disangka macam tak berapa nak cemerlang...boleh dapat keputusan yang amat cemerlang.....cikgu pun terkejut.....

Tak sia2 aku membebel, memaksa dan buat segalanya untuk kecemerlangan anak2...Doa itu yang paling penting...selepas itu baru usaha....selepas itu baru ikhtiar dan tawakal.... = DUIT

Diumumkan yang paling cemerlang.....ialah Qaseh Maya Zaara



Keduanya ialah babang Adam Darwisy



Ketiganya pula kakak Fatin Humairah


Mungkin selepas ni aku akan letak keputusan peperiksaan dan pencapaian akademik anak2 aku dalam blog ni....satu hari nanti bila diorang dah besar...aku plak dah tiada....dunia pun belum kiamat....bolehlah diorang tengok2 camner keputusan pelajaran diorang masa kecik2 dulu.....kan kan kan

Bila tengok ni...bukan saja anak2 kena usaha...aku selaku mak diorang pun kena usaha lebih dan cari alternatif baru untuk mempertingkaktkan prestasi dan penguasaan anak2 dalam mata pelajaran yang diorang lemah.....

Nak bagi harta takder.....ilmu jerlah yang mampu aku berikan buat masa depan anak2 menempuh alam dunia ni.....dunia makin hari makin mencabar dan makin sulit dengan pelbagai godaan dan karenah masing2.....

Pesanan kepada anak2 ---> harap anak2 semua akan terus cemerlang....yang kurang sila pertingkatkan lagi usaha...doa jangan sesekali lupa....jangan bangga dengan ilmu atau usaha kepandaian yang sedikit....jangan hina dan mengata orang yang lebih lemah....kadang kita berjaya kadang kita akan gagal....semua itu adalah ujian dari Allah swt.....


Friday, June 6, 2014

Apa Yang Lebih Salah Dan Haram Dari Ter'makan Coklat Cadbury

Asalamualaikum..

Mungkin aku agak ketinggalan dalam isu coklat yang kejap ada dan kejap takder DNA Babi ni....tapi sebenarnya bukan aku ketinggalan cuma tak berkesempatan nak ulas isu ni dalam blog....

Tapi....tahukah korang apa yang lebih salah lebih haram dan lebih berdosa dari ter'makan coklat cadbury yang telah diuji KKM mengandungi DNA Babi....???

Boikot tiada kesan..?
Ada 2 insiden terbaru boleh jadi sandaran.
1. Pilihanraya di Mesir. Dengan % keluar mengundi hanya sekitar 12% sehingga hari mengundi ditambah sehari lagi. Bahkan diugut pula yang tidak keluar mengundi dengan denda, As Sisi dimalukan dalam sejarah pilihanraya paling buruk di Mesir (bahkan antara yg paling buruk di dunia).
2. Cadbury - meskipun statusnya kini difatwakan halal oleh Majlis Fatwa Kebangsaan, sebahagian besar umat Islam mungkin telah menjauhi cadbury dan beralih ke cokelat jenama lain. Cadbury tidak lagi menguasai pasaran cokelat di Malaysia bahkan imejnya mungkin telah rosak dan tidak mungkin pulih untuk jangka waktu yg lama. Sukar umat Islam hendak memadamkan dari ingatan tentang DNA babi yg dikesan pada dua produk cokelat'nya. Umat islam tidak sekadar memboikot 2 produk khusus bahkan akan memboikot semua produk termasuk cokelat, ice cream, minuman, biskut wafer. Kini isu halal atau haram produk cadbury turut menjadi isu di Indonesia.

3. Bagaimana degan boikot produk yang terbukti menyumbang kepada ekonomi israel.?

Dr. Hafidzi Mohd Noor.
Pengerusi,
Aqsa Syarif.

 
Yerrrr......inilah yang aku nampak dan lihat....majoritinya memang gah memang gagah memang bangga memang kuat ....memang jihad giler khinzir untuk memboikot Coklat Cadbury....

Tapi.....

Sayangggggg.....

Nampak MCD nampak STARBUCK nampak NESTLE suma gagal....alasan tak berdaya tak mampu dan macam2 alasan ada.....senang cerita BOLEH MATI TERUS KALAU TAK BERDAMPING DENGAN 3 PRODUK NI....

Padahal inilah 3 produk terpenting yang org islam terutamanya kat MALAYSIA ni kena BOIKOT dengan sehabis-habisnya....

Termakan coklat yang tercemar dengan dna babi secara tak sengaja....insyaAllah Allah akan ampunkan.....sebab tak sengaja....

Tetapi 3 produk utama ni yang meyebabkan setiap hari setiap masa saudara2 kita dibunuh dengan hasil setiap sen royalti yg kita beli dengan sengaja....agak2 Allah nak ampunkan tak....???

Kita adalah punca mereka ditembak dan dibom.....kita yang menyumbang kepada kematian dan kemusnahan negara Islam yang lain....kita penyebab anak2 kehilangan makbapak...kita menyebabkan keluarga harta benda dan macam penganiayaan dan kezaliman kepada mereka...yakni saudara2 kita...

Apa yang kita nak jawab dihadapan Allah swt nanti.....

Jadiiii.....masih mau makan MCD lagikah....??? masih mau lepak kat STARBUCK lagikah..??? dan berjimat dengan produk NESTLE lagikah...???

Kalau masih larat dan tergelan untuk telan ....syabas aku ucapkan sebab kau lebih kejam dari zionis....

sebab kau adalah zionis yang tak terlihat.....tapi terlibat atas setiap titisan darah dan air mata mereka....

---> jangan pohon doa kedamaian untuk mereka jika kau sendiri pun terlibat dalam kemusanahan mereka.....

Kan molek dan bagus jika semua yg merasa jijik terhadap Cadbury memandang jijik juga pada Mcd Starbuck dan Nestle.....rasanya penaja2 zionis semua akan fikir masak2 sebelum nak bagi sumbangan yang berterusan pada rejim2 zionis.....
Kita ni tak akan mungkin dapat kesana membantu saudara2 kita....derma pun bukan selalu kita buat.....tapi tiap sen yg kita keluarkan membeli produk2 yang memang pemiliknya dah dibagi Anugerah Rejim Zionis tu sangat2 membantu mereka membeli dan menanpung keperluan senjata2 untuk memusnahkan negara2 Islam yang terlibat...

Dan boikot bukan bermusim...


Aku faham....memang susah nak elak terus....dan bukan semua wajib diboikot...ada sesuatu yang kita sendiri tak boleh nak elak langsung dari TIDAK menggunakannya....tapi yang pasti....haya 3 atau 4 produk yang piling mashyur ni banyak membuat kerosakkan dengan memberi sumbangan kepada Rejim Zionis.....

Bukan semua yahudi dan israel itu Zionis......sama macam kita juga.....bukan semua melayu itu Islam.....

Kalaupun setelah membaca entry ni dan korang tetap dengan pendirian dan nafsu nak makan Mcd dan Starbuck semua....terpulanglah...siapalah aku untuk menghalanganya.....

Tapi....mohon jangan menunjuk-nunjuk sangat akan kebanggan korang menyekik Mcd Dan Starbuck bagai pada umum.....sungguh aku jijik dengan perbuatan itu dan merasa korang bukan sahaja tak membantu tapi menghina saudara2 seislam korang dengan sengaja tanpa rasa bersalah......takutnya kalau nanti korang bakal dicemuh dan dibenci oleh saudara2 islam yang lain.....

Syurga dan Neraka hak milik Allah...siapa didalamnya juga hanya Allah yang akan menentukan...bukan yang makan Mcd atau tak makan Mcd yang tentukan....

Ohhh...kalau korang nak tahu....Jamie Oliver pun BOIKOT Mcd....walau bukan kerana sebab Rejim Zionis...tapi Jamie Oliver kata...makan Mcd memang tak sihat....makan Mcd umpama makan sampah dan racun.......

Bagilah sejuta hujah , hadis dan fatwa macamanapun kalau korang tetap nak jugak....silakan... yang boleh menghalang seseorang dari makan hanyalah MATI.....

Tak makan tak mati...makan mesti ada yang mati.....

The End....

Nota Notis ---> yang tulisan kaler merah tu aku ambik dan aku ubah suai ejaan dari page Aqsa Syarif...yang tulisan biru tu pulak ...status aku sendiri kat FB dan aku #copypaste masuk dalam blog....

Wednesday, June 4, 2014

Bila UNIFI Cari Pasal Ngan Aku...

Asalamualaikum.....

Entry ni memang entry aku nak hanginkan UNIFI atau TM UNIFI......sebab apa...??? hahhhhh meh baca aku nak cerita.....

Sebelum2 ni aku baca dan simpati dengan pelanggan2 UNIFI yang disampahkan perkhidmatan setelah lama setia.....aku harap aku takkan kena macama apa yang orang lain kena....

Sekali...hamikkkk...semalam memang dari takder darah tinggi pun boleh jadi ada.....

Pukul 9.30 ke 9 lebih camtu sebelum aku keluar rumah...ok jer semua internet....aku sempat reply beberapa mesej wasap dan aku kata aku keluar dan balik aku akan reply semua....

Dekat pukul 11 aku sampai rumah....aku cek wasap nak reply tapi berpusing2 wasap aku nak cari sambungan internet....masa tu aku tak nampak lagi lampu bumi kat router tu dah oren....lepas restart modem baru perasan yang gambar bumi kat router dah oren...ok takper aku ingat itu masaalah biasalah.....memang biasa pun...biasanya kalau jadi camtu aku restart blaik pastu ok....lepas dah restart tak boleh terpaksalah aku call UNIFI Teknikal.....ingat nak suh diorang refresh kat sana macam biasa...

Dalam pada dia cuba nak re'connect internet aku... tiba2 dia kata..."oh cik saya baru perasan...akaun cik dah suspended....." aku pun kata " what...?? " dia kata "ada bayaran tertunggak...." aku cakap aku tau tapi due date jauh lagi....dua date bil tu semua 12/6....semalam baru 2/6......dia kata entahlah.....apa lagi...aku pun hangin sebadan....sebab dia kata dia tak boleh nak sambung sebab bab sambung2 dan potong2 ni  billing punya kerja dan bahagian billing plak dah tutup...kena tunggu esok....

Maka bertambahlah hangit perasaan aku ketika itu...aku tau marah2 ni tak bagus....aku tak maki2 hamun cam org2 giler biasa buat...cuma nada suara aku tinggi untuk menunjukan ketegasan atas ketidaksetujuan aku diperlakukan macam sampah oleh pihak TM UNIFI....

Aku bukan baru 2 ke 3 bulan guna UNIFI ok.....dah nak masuk 3 tahun ke 4 tahun camtu.....memang jadual pembayaran aku begitu....akan ada lewat sebulan sebab masuk bulan kedua baru aku bayar yg bulan lepas punya.....takkan'lah pihak billing tu tak tengok camner jenis pembayaran aku....

Yang aku kesalkan ialah waktu pemotongan tu bukan waktu siang.....dia kata sistem...sistem tu sapa yang set....bukan orang ker.....??? kalau waktu siang line aku kena potong...aku boleh terima sebab aku boleh jer gi bayar kat kaunter dan2 tu jugak kalau dah TM kemaruk nak duit sangat....ini time dah nak tengah malam....sohai betul.....

Nak tak nak kena tunggu hari ni baru boleh cerita.....pukul 1 tengahari tadi inchik dd gi bayar....dan dia kata akan sambung.....sebelum 1.30 aku call tanya bila nak sambung...aku cakap aku banyak kerja nak buat....dah tertangguh dari malam tadi.....dia kata dah sambung....aku kata dah sambung apanya....gambar bumi kat router oren lagi....aku paksa dia suh sambung cepat.....pandai potong cepat pandai2 sambung cepat.....dia jawab lagi kata diorang bahagian billing tak tau apa2....angin lagi aku.....aku cakap semalam teknikal kata yg boleh sambung billing ...yg ni billing kata akaun....saya dah tunggu lama dah ni....dia diam jer....tak kisah bahagian apapun...saya nak internet saya on....dia cuma kata dia akan cuba....pastu pukul 2.30 aku call lagi tanya dah sambung ker belum....dia kata dah sambung...aku kata mana ada sambung.....oren lagi gambar bumi tu....dia jawab "biasa kena tunggu 24 jam ker 4 jam "antara gitulah dia cakap.....aku cakap mana boleh 4 jam....lama dah niiiii.....kerja saya banyak tak siap....dia pujuk aku...dia kata mungkin sekejap jer lagi...sebab dah sambung....sib bek yg kali ni operatornya lelaki.....sejuk sikit hati ini....ehehehehe.....

Ngam2 sikit jer lagi sebelum nak pukul 3 aku dapat SMS yg kata report aku dah solved ....hahahaha... senyum jer aku tengok SMS tu....akhirnyaaa.....kalau tak memang aku akan tepon lagi untuk meng'hanginkan operator unifi yg bertuah buat kali ke'empat....

Hurmmmm...aku tau dah....len kali kalau jadi camni jangan percaya tunggu diorang sambung....kasi bantai operator dia cukup2....bukankakh perbualan kita akan dirakam untuk tujuan latihan...itu pasal aku hangin jer....bantai cakap cukup2....walau hal kecik tak berapa perlu nak marah...at least biar pegawai2 atasan diorang tahu.....kastemer ada hangin2 jugak.....

Dan tak lupa tiap kali nak letak tepon aku bagi nasihat seperti dibawah.....


Oklah...tutup kes....cuma ingat2 jerlah...kalau2 esok2 adi kat korang....jangan lupa buat macam apa yg aku buat.......talipon jer selagi tak disambung......mesti cepat dia sambung......

Dia dah ajar kitakan.....kita ajar dia balik cukup2.....

The End......

Sunday, May 4, 2014

Mana Lagi Seketul Nugget Aku ....???

Asalamualaikum....

Aku tak boleh lelap daaa...itu fasal aku bikin entry dengan sepantas yg boleh....aku draft'kan jer entry ni pukul 4.07 pagi.... nanti sebelum publish aku nak up gambar barang sekeping dua...

Camni.... malam semalam... aku ngan anak beranak dan inchik dd selaku pembayar gi makan kat KFC tempat biasa.... KFC cawangan satu ni memang amat2 kerap dikunjungi....faktor dekat itulah keutamaan...

Mungkin selama ni aku tak perasan dan mungkin tak kisah...mungkinlah....tapi biasanya aku perasan jer kalau ada yg tak kena....--> terima kasih pada Allah kerana selalu gerakkan hati aku kalau2 ada yg cuba melakukan penyelewengan dan penipuan terhadap hasil titik peluh inchik dd....

Sekali sekali bawak anak2 makan luar..itupun bukan'lah makanan yg rare...KFC tu biasa2 jer pada yg mampu...sebulan tak sekali aku keluar makan ngan anak2 beranak....ada rezeki ada permintaan dari anak2 insyaAllah aku ngan inchik dd cuba tunaikan....

Kitorang 'dine-in' jer kat situ....kalau ikut aku lagi suka tapau jer...tapi inchik dd kata takper kita makan kat situ sekali sekala...yg untuk mak jer 'tapau'....

Aku order Zingger Reloaded 3 biji...ada yg hot box ada yg combo dan ala carte...inchik dd plak amik dinner plate dan aku tambah nugget yg 6 ketul...

Gedebak gedebuk gedebeng kenalah Rm55 ...pehhh mahal giler...dah order bayar jerlahhhh....kan kan kan...

Aku gi duduk lepas order ...tak lama pastu inchik dd datang bawak tray ngan semua makanan yang dah di'order....aku amik nugget 6 ketul yg aku order...tapi aku rasa macam tak kena jer...aku tengok nugget semakin mengecil saiznya tak macam dulu...tapi itu bukan sebabnya...aku kira nugget tu...12345...ehh takkan...aku kira balik...1..2..3..4..5.. hurmmmm...sejelasnya masa kat kunter staff KFC tu tanya nak 6 ketul ker 12...aku yakin aku jawab 6....aku kira lagi sekali...kot terlalu lapar sampai kira tak betul ker agaknya....1..2..3..4..5....sahih memang 5 ketul nugget jer dia bagi....

Sokehhh...husnuzon dulu mungkin diorang tak sengaja sebab diorang buat kerja kan laju2...

Aku cakap kat inchik dd yg nugget tak cukup seketul...inchik dd plak cam tak percaya....yer ker memang nugget dapat 6...aku kata ...ialah....patut dapat 6 ketul...apahal dapat 5 jer...kalau dihitung-hitung...sebiji nugget kecik cepoit tu bernilai Rm 1.10 sebab kat bill tulis nugget tu harganya Rm 6.60....bagi aku tambah lagi Rm3 atau Rm4 aku dah boleh dapat 800grm nugget tempura Ramly yang besar...sedap dan juicy gituuu....

Inchik dd gi ke kaunter... balik ke meja bawak nombor jer bukan nugget lagi seketul...

Aku tanya apa hal...inchik dd kata ...nugget diorang tak cukup...tengah goreng lagi....

Hurmmmm............

Kuang jakkkk'lah niiiii....!!!! adapun aku bukan marah sebab kena tunggu lama...tapi aku hangin dan mula ada rasa nak boikot KFC yg "tuuu" sebab percubaan menipu pelanggan hampir berjaya.....nak2 jenis pelanggan yg tak perasan sangat berapa biji nugget yg diorang letak...

Apalah salahnya...kalau tak cukup produk kasi inform kastemer awal2'lah...suh tunggu ker apa ker...ini tak ...bagi jer berapa ada...dahlah tu bagi kurang....tak inform satu hal....pastu bajet kastemer takkan perasan punya kalau setakat seketul nugget takder....

Dan2 tu jugak aku mula rasa Zingger Reloaded tu macam tak sedap langsung....sedap lagi Zingger yg biasa...

Sambil makan sambil aku terfikir....apa macamni ker diorang selalu buat...apa mungkin selama ni aku beli ber'bucket bucket ayam goreng tapi diaorang bagi tak cukup....dia shot'kan kuantiti dalam nilai yg aku tak sedar...mungkinkah...??? 

Aku tak rasa tak mungkin ini kali pertama...macam benda dah biasa buat jer....

Baik gi Marrybrown....pernah sekali aku dapat ayam yg tak berapa nak masak kat dalam...tapi aku bukan jenis pelanggan yg suka kecoh2..aku bawak ayam tu ke kaunter tanpa orangn lain nampak...aku tak mintak yg baru sebab dah gigit suku...aku cuma kata mintak goreng balik...tapi manager diorang bagi ayam yg baru sambil minta maaf....aku terima sebab budi bahasa dan bicara....

Mungkin ada yg kata aku agak kecoh tentang hal ni...tapi lantaklah...Rm1.10 tu seketul nugget KFC...baik beli sepeket terus...lebih 6 ketul dapat untuk harga 6 ketul yg aku bayar kat KFC.... ada tauuu...!!!!

Serius pas kejadian malam semalam buat aku dah hilang selera dan rasa nak makan2 kat KFC dan beli2 KFC....layan Marrybrown lagi syokkk.....biar pun tak bukak 24jam.....



Wednesday, April 30, 2014

( Tutorial ) Cara Topap Akaun Tabung Haji Guna CIMB Clicks

Asalamualaikum....

Kabare semua...?? harap2 waras....aku kurang waras....bukan giler okehhh cuma sakit sikit gara2 makan kacang tanah kat dalam sambal goreng....bibir aku bengkak ala2 Angelina Jolie atau artis local'nya serupa Anita Sarawak....makanya bila makan ubat...kepala ting tong...badan lemah...sangap 24 jam....sebelum maghrib tadi aku baru " amik sesuatu yg baru " pastu baru okay....sesuatu yg baru tu aku tak boleh nak sebut kat sini sebab belum dapat kelulusan dari yg punya...kang kena saman kang tak pasal2 pulak...

Tau2 jerlah jaman iki dino...sikit2 saman...sikit punya hal saman....hidup mat saman....!!! ehehehe

Oklah....semua taukan aku adalah seorang surirumah tak bertangga sepenuh masa dan terlebih masa.....dan walaupun aku ada lesen untuk keluar rumah ikut suka aku...tapi...tetap jugak aku malas nak keluar tanpa inchik dd kecuali darurat seperti kalau dalam esbok dah takder lauk nak dimasak untuk makan tengahari....barulah aku gigih2kan jugak keluar memandu....nampat tak bertapa malasnya aku.....huhuhu

Ehhhh copp...apa kena mengena malas ngan Tabung Haji dan CIMB semua...??

Ada ada.....baca pelan2....

Sedang pergi pasar dan kedai sebelah lorong pun malas...inikan pula bank.....nak2 lagi bank yg simpan rekod 5 kali kena rompak secara berjemaah....apa punya perompak'lah.....aku yakin ini perompak yg sama....dia tahu kawasan bank tu agak sunyi dan terpencil dan memang starategik untuk rompak bila org semua dah tidur....inilah sebab HUDUD wajib dilaksanakan segera.....biar sampai ada duit 10 sen atas jalan pun orang tak berani nak ambik....

Ok....cukup2....ini cerita yang sebenar.....

Aku nak topap akaun TH aku ikut suka....tapi aku kena ke bank...nak ke bank plak malas.....aku harap adalah cara yg boleh aku buat untuk aku topap akaun TH ni tanpa perlu menapak ke'bank...menapak satu hal....beratur tunggu giliran semua dah dua hal......gugel punya gugel jumpa cara nak topap akaun TH tanpa perlu ke mana2 cawangan bank yg ada link ke TH.....memula aku nak link guna M2U jer.....tapi cara dia memula kena setting kat ATM...malas lagi....ada sekali tu dah pergi...tapi lupa plak bawak buku TH....udahnya malas nak keluar lagi bila dah balik rumah......

Gugel punya gugel jumpa lagi.....guna CIMB Clicks......ok....nampak senang jer....kos dia pun murah...hanya 50sen setiap transaksi yang berjaya....murahlah berbanding nak menapak ke bank campur haus nak beli air dan kuih2...mau kopak dalam Rm10.00 sekali keluar.....ehehehe

Untuk sebagai peringatan diri sendiri kalau tetiba hilang ingatan ker apa....maka aku tutorkan caranya....harap berguna pada yang tak berapa nak tahu sebelum nih....nak ikut guna pakai boleh tapi jangan mencuri dan memaki hamun aku ikut suka tekak.....hokehhhh......harap makmum.....!!!

1. Login ke ---> CIMB Clicks


2. Pilih ---> Pay Bills


3. Pilih ---> Government Agencies


4. Pilih ---> Lembaga Tabung Haji


5. Masukkan No Akaun TH , No Kad Pengenalan dan Jumlah nak topap akaun TH

6. Lepas Submit baru request TAC dan isi TAC yang diberikan 


7. Tick pada Remove Bills dan pilih Proceed to Payment


8. Alhamdulillah...akhirnya anda berjaya menopap akaun TH anda walaupun kena caj 50sen dengan bank.....



Respon aku dengan cara ni ialah aku puas hati dan rasa bertuah sebab tahu ada jugak caranya aku boleh topap akaun TH tanpa perlu ke bank....insyaAllah ada rezeki lebih macam ni jerlah aku buat...mudah2an hajat dan kewajipan Rukun Islam yg kelima dapat ditunaikan.....

InsyaAllah....Biidznillah....
 




Sunday, April 27, 2014

Akaun PayPal.....Perlu Ker...???

Asalamualaikum...apa khabar semua...?? semoga semua sihat2 dan baik2 perangai.....ehehehe

Hari ni aku maju setapak lagi...kotlah.....sebab aku baru jer nak buat akaun PayPal....sebelum buat aku baca2 dulu apa yg kena dibuat kalau nak guna akaun PayPal ni....rujuk beberapa blog...baca baca baca...ok senang....sekali dah daftar...rupanya aku dah ada akaun PayPal ni.....bila buat pun aku tak ingat...dah ada cuma belum verified.....ehehe



Kenapa aku nak kena buat akaun Pay Pal nihhh...perlu ker...?? penting sangat ker...??? camni...masa daftar memula dulu bagi aku mungkin sebab senang nak shopping online jer kot...sementelah aku shopping online ni cuma dalam negara jer...maka tak perlulah ber'akaun Pay Pal bagai....makanyalah tadi ni aku terlupa yg dulu aku dah pernah buat....sampailah semalam punya hal terjadi....sentap sebab kastemer aku sorang ni luar dari Malaysia......miahahaha...camner nak buat kan.....??? kalau dah namanya bisnes online ni manalah kita tau siapa dan dari mana kastemer kita datang....aku tak jangka akan ada kastemer dari luar Malaysia...serius tak jangka.....

Akhirnya aku akui....ianya perlu dan akan berguna pada yg buat bisnes online dan suka shopping online....nak daftar pun senang....nak pindah keluar dari akaun paypal ke akaun bank kita pun senang.... senang sebab dah boleh connect terus dengan akaun bank kita....

Rasa nak jugak buat tutor pasal PayPal ni...tapi skrg masa tak berapa nak cukup.....insyaAllah ada masa aku akan buat.....biidznillah.....

Jumpa lagi jika ada keizinan dan kesempatan dariNya......

Tuesday, March 4, 2014

( Isu ) Apa Pasal Artis Lagi Penting...??

Aiiiii....entah apa2lah nak jadi ngan orang 2 yg suka buka aib dan kisah rumah tangga org lain dan diri sendiri.....bukan ker kita sekarang ni ada isu yang lebih penting yang wajib difikirkan selain mengumpat keji mencaci hina orang lain yang tersalah langkah....

Aku bukan suka nak baca sangat2 isu artis khawin cerai curang rampas blablablablabla.....tapi ada isu baru tentang satu artis ni yang namanya Hanes Suraya.....mula2 aku tak taupun sapa Hanes Suraya ni....lepas gugel baru tau....maaplah yerrrr...aku tak tengok Melodi Meletop Propaganza dan apa2 saja rancangan melibatkan gossip artis.. bukan tak layan...tapi tak ingat bila dan rasa tak penting plak nak tengok....lakonan pertama dia aku tengok rasanya cerita Suri...lain2 darama ke filem kalau ada aku tak pernah amik tahu....tapi disebabkan beberapa rakan kat pesbuk dok up status pasal HS ni camni camtu dan blablabla...aku pun gugel....bila gugel aku baca apa kes sebenarnya.....tapi apa kita baca pun kita tak boleh percaya....kita bukan dia dan tak berada di tempat dia....

Lepas baca 2 ke 3 blog pasal HS ni...kesimpulan yang aku buat ialah....hurmmmm kalau dah tak suka....air laici pun dikata tuba....

Kalau ikutkan pembacaan aku melalui kenyataan yang dikeluarkan oleh isteri kepada pakwe HS ni.....nampaknya rumah tangga diorang goyah lepas 2 bulan lakinya berkenalan dengan HS....aku tak rasa si HS tu bodoh sangat nak kapel ngan laki orang kecuali si HS tu kena kelentong awal2 dengan si laki orang tu.....sebab si HS yakin yang pakwe dia tu bukan laki orang sebab tulah HS kelaurakan kenyataan yang pakwe dia adalah seorang duda dan bukan suami kepada seseorang....

Tambah sakit hati dan simpati pada isteri yang dicurangi....ialah sewaktu susah bersama sehingga mencapai kejayaan dan kekayaan....akhirnya selepas senang....bermain dengan perasaan orang dan melukakan hati si isteri....yang jelas bagi aku bukanlah si HS tu yang melukakan hati si isteri...tapi suaminya sendiri....tepuk sebelah tangan takkan berbunyi....walaupun si HS salah kerana tersalah pilih suami orang sebagai pakwe...kena tengok salah si laki tu....kompom si lelaki orang yang dah matang kerana dah bekeluarga dan mempunyai anak serta dah pernah bersusah payah....lelaki yang baik untuk perempuan yang baik begitu juga sebaliknya....dah nyata yang si lelaki tu dah menipu kedua-dua wanita iaitu si isteri dan si HS.....

Aku bukan nak bekap si HS tu.....takdo kerja weihhhh...cuma kalau nak dipersalahkan atau nak dihamun baik hamun dan tuju segala punca pada si suami merangkap pakwe HS......

Aku harapkan semoga perkara ni tak berpanjangan dan tak dipanjang-panjangkan oleh org2 yg kejar PV....akhir kata....jangan main mercun nanti putuihh jari....

Saturday, March 1, 2014

( Sponsor ) GA Birthday Akiff Di Blog Abah Careno

Asalamualaikum.....

Walaupun aku terlibat menjadi salah seoarang sponsor...tapi aku juga lambat untuk meng'hapdet entry tentang kewujudan GA ni.....lain blog lain pembaca kan....jadi mana2 yang memang pembaca setia blog aku ( chewahhhhh .....!!! ) bolehlah cuba menyertai GA ini yang dianjurkan oleh Blog Abah Careno sempena Birthday anak bujang dia siAkiff yang bakal menjadi lagi hemsem dari bapaknya dimasa akan datang....insyaAllah.....




Cara dan syarat penyertaan pun agak senang....hanya tinggal follow blog penaja dan like page Facebook penaja....mana yang dah follow dan like page aku sebagai salah seoarang penaja...terima kasih aku ucapkan....aku doakan semoga salah seorang pembaca setia blog aku ada yang menang....

Hadiahnya ialah Tshirt.....bukan sebarangan Tshirt hokehhh...ni Tshirt ada kualiti terbaik punya.....


Tempoh GA berlangsung?
GA ni akan berlangsung selama sebulan bermula 20 Februari 2014 dan berakhir 20 Mac 2014sepertimana yg ditulis dalam banner rasmi...


Hadiah macam mana?
Okeh... hadiah adalah berupa t-shirt yg akan di tempah khas untuk korang... kat t-shirt tu nnti korang boleh la nak letak gambar muka korang sendiri ker... gambar anak ke... atau nak letak header blog ker... ape2 jer laa... kat bahagian belakang tshirt pulak akan ade link blog korang...
Haaa... amacam? menarik tak hadiahnya... contoh t-shirt mcm dlm gambar kat banner rasmi GA tu... itu t-shirt yg aku tempah utk aku sendiri... ade tulis nama blog aku dgn gambar Akiff...

Antara Kelibat Blog Senarai Penaja 



Maka apa yang korang tunggu...gi cepat ke Blog Abah Careno....dah buat apa yang diminta jangan lupa plak tinggal komen kata sana....bukan kat blog aku.....

Aku cuma sponsor...diulang...aku hanya penaja sahaja....---> kuikuikui



Monday, February 24, 2014

( Tragedi ) Saat Hampir Lemas...

Asalamualaikum....

Sedih dengar pasal kisah 8 Remaja yang merupakan kawan baik mati lemas di sungai segamat...masing2 lemas kerana cuba menyelematkan antara satu sama lain walaupun ada yg diantaranya dah declare tak pandai berenang....---> Al-Fatihah buat kesemua mangsa...semoga diterima sebagai seorang yang Syahid

sumber gambar

Aku pun pernah lalui perkara yang sama....tapi aku tak pernah cerita hal ni dengan sesiapa...hanya aku dan kawan2 aku tu jer yg tahu....aku tak kasi kecoh2 hal ni....masa tu aku sekolah rendah lagi....mungkin darjah 5 ke 6 camtulah....kitorang dibawak "bapak penjaga" seasrama gi berkelah kat air terjun...apa nama air terjun tu pun aku dah lupa.....masa mandi2...aku ngan kawan aku tu gi kat celah batu besar....nampak cam kolam kat tengah tu....sekali kawan aku terjun....aku plak duduk atas batu besar tengok dia masuk dalam kolam yg disangka cetek...sekali kawan aku timbul tapi nampak tangan jer....aku cuba tarik tangan dia ...tapi tak dapat....dia tenggelam balik...aku terjun....dalam hati aku...ya allah dalamnya....aku dapat dia...aku tolak dia naik atas...tapi aku lagi masuk kebawah...masa tu memang dah rasa kaki aku macam dah kena sedut kat bawah tu.....aku dah pikir...mati lemas lah aku nampak gayanya....aku cuba gak tolak badan aku naik...tapi memang aku rasa darah aku dah turun cam kena sedut....masa tu aku cuma mampu doa dalam hati....doa apa pun aku dah lupa....tiba2 aku rasa badan aku ringan...aku rasa macam badan aku ditolak naik....dan aku pun timbul kepermukaan.....lepas aku timbul aku bukak mata...aku nampak kawan2 aku yg lain semua dah keliling tepi batu besar tu....pastu aku tanya diorang....korang apa hal ramai2 kat sini.....pastu kawan aku yg aku tolak naik atas tu cakap sampai nangis....dia ingat aku dah mati lemas.....aku ketawa....aku oklah...saja lepak2 kat bawah tu lama sikit.....air jernih siot kat bawah tu......kawan2 aku yg lain marah kawan aku yang nangis tu...diorang kata kawan aku tu kecoh dan saja buat saspen konon aku lemas....

Kalau nak diukur kedalaman lubang air terjun tu....mungkin ikut ketinggian aku sekarang ni tak derlah dalam mana....tapi masa aku tenggelam tu...ketinggan aku bawah dibawah paras selamat....tak hairanlah budak2 baya aku masa tu  boleh lemas...

Lepas kawan2 aku yg lain blah...baru aku cakap kat kawan aku yg sorang tu....."aku sebenarnya tadi kena tarik kat bawah....aku pun ingat aku akan mati lemas...tapi tetiba jer badan aku rasa ringan pastu rasa cam kena tolak dari bawah.....tapi aku percaya Allah yg suruh malaikat datang tolong selamatkan aku....."

Lepas aku cerita kat dia camtu...lagilah dia nangis sebab dia kata kalau aku mati mesti semua orang salahkan dia......tapi aku cakaplah...jangan cakap camtu lagi...lagi satu jangan cerita hal yg sebenarnya pada kawan2 lain dan bapak penjaga kitorang.....

Sejak tu aku berhati-hati dan sejak tu jugak aku tak berapa nak suka pergi air terjun.....padahal sebelum tu akulah ratu lombong , ratu kolam , ratu parit , ratu sungai dan ratu laut.....lepas kejadian tu...aku jadi ratu duduk2 dan ratu tengok2 jer.....

Ok...itu jerrr aku nak rewind.....

Wednesday, February 5, 2014

( Cinema Review ) Robocop 2014


Sapa dah gi tengok.....?? aku dah pergi dah ngan inchik dd dan 3 anak buah aku.....teruja ok nak tengok Robocop yang lagi canggih.....

Aku pun ingat2 lupa cerita Robocop yang lepas2...tapi Robocop memang pernah jadi fenomena zaman kanak2 aku dulu....

Tak nak ceritalah yer yg dulu2 punya.....aku nak cerita apa pendapat aku tentang cerita Robocop 2014 ni....

Bagi aku biasa2 jer....banyak dengar Pat Novak membebel dari aksi Robocop....buang masa kat situ....sungguh canggih manggih segala gajet yang digunakan tapi cam tak berapa nak menonjol sebab kejap2 jer Pat Novak muncul beri penerangan tentang pentingnya dan bertapa bagusnya penggunaan Dron2 untuk mengawal keselamatan...

Dari segi kemodenan dan kecanggihan segala gajet yang digunakan itu memang osemm...memang tak boleh dinafikan....tapi sayang Robocop kurang sangat beraksi....baru jer nak panas tengok aksi Robocop...dah kena dimatikan dengan alat pemancar yang dikawal oleh Dr.Bennet dan orang dari Omnicorp.....

Cerita yang bukan aku akan ingati.....harapnya lepas ni akan ada sambungannya...anggap jer ni permulaan untuk pengenalan kenapa terciptanya Robocop....sebab sayang....cerita dengan kesudahan yang tak berapa nak gempak......


Dari skala 1 - 5....aku bagi 2 1/2 bintang jer.....sorry eh Robocop.....len kali banyakkan aksi dari bagi Pat Novak membebel....takder scene untuk Pat Novak tu lagi bagus.....orang nak tengok aksi...bukan dokumentari.....yennnaaa...!!!

Ok dah habis.....

Tuesday, February 4, 2014

( Wajib Baca ) Kenapa Skybox Scrambled....????

Untuk pengetahuan korang scram boleh terjadi banyak sebab....walau aku dah pernah tulis kat entry masaalah berkaitan skybox seperti scram dan blablabla...macam takder yang baca pulak....yerlah kannn...kejap2 wasap aku tanya kenapa scram....

Wajib ingat yer...korang bayar hanya Rm30 sahaja sebulan untuk dapatkan semua channel ASRTO....

Aku faham...itupun duit jugak..tapi sepanjang aku guna skybox...aku tak pernah call atau mesej provider skybox atau seller cline secara pukal dan tanya bertalu-talu kepada diorang KENAPA SCRAMBLED...??

Setakat tanya nak ambik tahu atau nak bagitahu takder masaalah...aku faham....tapi jangan'lah kata macam2 kat aku...."kenapa scram...?? bila nak ok...?? tak berbaloi'lahhh....sakit hatilah....dan blablablabla " dan siap rekues lagi suh elok'kan channel2 tertentu yang dia nak tengok.....hurmmmmm.....bayar Rm30 tu bukan aku untung Rm30 okehhh.....---> kang aku caj korang setiap pertanyaan Rm1.00 kangggg baru tahu....huhuhuhu

Bagi aku apa yang aku bayar itulah yang aku dapat.....setimpal dengan apa yang kita bayar....dan aku tak pernah janji yang channel akan cun manjang tanpa scram....

Tiap kali ada yang tanya kat aku..."cline ni ok tak bro...?? ada scram tak bos...?? dan jawapan aku mestinyalah...."tipulah kalau takder scram....mesti ada scram punya....." dan aku tak pernah jawab..."cline ok...tak pernah scram langsung...."

Lepas tu terpulang korang nak buat keputusan nak beli cline ngan aku atau tak...aku tak pernah paksa....tapi yang menipu aku banyak'lah.... nak test cline sehari...sudahnya seminggu online buat derk jerrrr.....bila aku tanya bila nak bayar....kata tak jadi ambik....kan cam haremmmm.....sudahnya aku tukar id password...

Lepas ni aku kena tegas...siapa nak test cline aku...aku bagi masa 1 jam jer...pastu kalau tak boleh decide nak ker tak nak...aku dah tak yah tanya...aku terus tukar password....abih cerita.....kenapa aku berani bagi test...sebab aku tahu server cline aku camner prestasinya....kalau 20 cline aku jual hanya 1 jer yang komplen...maknanya bukan masaalah server tapi itu masaalah internet ngan box korang sendiri....

Aku akan jawab bila tanya baik2...lepas aku terangkan...sila jangan tanya lagi....sebab yang jaga server BUKAN AKU....!!!

Sebab aku banyak terima testimoni dari org yang kata...dia dah test macam2 cline dari server yang berlainan....tapi katanya 2 minit sekali scram...jadi dia nak test cline aku tengok amacam...

Aku malas nak maki2...bagi aku kalau 10 server pun korang dah pernah test guna...tapi kalau sepuluh2 cline tu korang cakap ada masaalah scram ...hurmmm memang otak korang ada masaalah....tak ada server yang sesuai ngan box korang'lah jawabnya....box problem ditambah internet korang cam biskut...memang akan scram memanjang....bukan salah server atau seller cline.....

Pengalaman akulah yer.....mungkin kerana aku rajin bertanya dan mencari jawapan kenapa dan mengapa dan juga melalui pemerhatian aku sendiri.... maka aku dah tahu apa punca2 scram....masaalah scram ni bukan sebab server....server punya hal aku tolak tepi...itu tak boleh nak elak....itu luar bidang dan pegetahuan aku....contoh aku bagi camni....orang yang jual tv...belum tentu dia boleh repair tv kalau tv tu rosak....korang boleh hantar tv rosak tu kat kedai...tapi kedai cuma boleh buat report kata tv sudah rosak dan tv tu pulak mesti kena hantar kat kilang utama untuk pakar tv yang baiki....jadi sama macam cline ni jugak....aku jual cline sahaja tapi server bukan aku yang provide....

Ok...paham dah semua yerrr...kalau dah paham bagus....

Upgred Firmware Box Bila Perlu

Sebab tu aku selalu tanya....kalau scram...simbol scram tu kaler apa....hijau ker biru....?? kalau hijau bermakna box korang tu dah pernah di upgred firmware'nya....kalau biru belum upgred lagi....

Sekalipun box dah pernah upgred firmwarenya....tak hairan nanti akan kena upgred lagi.....sebab aku dah kena dah....padahal jarak aku upgred firmware tu dalam 3 ker 4 bulan camtulah.....

Memula aku upgred firmware cara yang biasa jer....tapi ada satu hari tu selepas bebrapa bulan aku dah upgred firmware.....box buat hal.....bila aku wasap pro server....dia kata server ok jer....jadi pas aku kata scram 2 minit sekali...baru dia kata...box aku kena upgred firmware lagi baru.....walaupun simbol scram dah hijau dan box aku dah pernah diupgred beberapa kali....

Tapi serius...lepas aku upgred box aku ngan software paling baru...masaalah scram dapat aku atasi walaupun tak banyak...tapi nampak dia punya kesan....gambar pun nampak lagi cun dan sharp.....

Jadi jangan lawan aku kalau aku cakap box kena upgred.....dalam box tu ada perisian cam komputer gak yang nak kena upgred....ni bila aku kata kena upgred box....kata lagi dah upgred dah upgred.....pastu kalau dah upgred jadi jugak scram memang aku tak boleh nak tolong dah.....

Aku tak nak pandai guna jer....tapi aku kenalah jugak pandai nak operate box tu bila ada masaalah.....penat aku tulis panjang lebar kat blog ni tapi korang tak nak baca dan ambik tahu.....

Walau ada yang tanya kat aku pun bukan yang beli cline ngan aku...aku tetap jawab segala pertanyaan dengan berhemah....

Aku juga tak pernah kenakan yuran penyambungan bila cline korang dah xpired....kadang ada yang wasap aku pukul  1 ke 2 pagi minta penyambungan....aku rekues'kan jugak kat provider......apa lagi tak puas hati....??? tapi mana client2 aku yang lama dari tahun lepas tak pernah buat camni....semua faham....yg tak faham sorang dua jer.....jadi aku tulis ni pun untuk sorang dua tu baca......hahahahahaha

Perlunya Kestabilan Internet

Ni paling penting......sambungan internet kenalah stabil....kalau tak stabil camner cline nak connect kat box.....???

Internet running 24jam.....kemungkinan connection akan hang itu dah tentu ada.....sekali lagi aku bagitahu aku guna unifi....memang Unifi adalah yang paling stabil....tapi kadang sambungan pun boleh putus sendiri...jadi cubalah restart modem tu balik....tunggu 10 saat lepas off pastu boleh cuba on balik.....biasanya lepas tu internet akan ok.....nak tahu internet stabil ke tak...tengok lampu kat router yang ada gambar bumi.....kalau berkelip-kelip tu maknanya tak stabil'lah tu.....kalau tak berkelip pun tak boleh percaya jugak.....biasanya aku akan call unifi teknikal untuk diorang refresh connection dari sana.....pastu baru ok....kena amibik tahu jugak yer...TM rajin buat maintanence....nak2 waktu tengah malam....dalam aku siapkan entry ni jer pun dah berapa kali connection internet putus......

Ok....rasanya cukup sampai takat ni aku bagitahu apa yang aku tahu dan apa yang korang patut tahu dan buat bila skybox scrambled.....

Kalau korang tak nak ada scram langsung senang jer...aku ada jalan penyelesaian....korang call nombor ASRTO....pastu korang tengokdan korang rasalah.... Rm30 korang tu laku ker tak laku kat diorang....channel apa yang korang boleh dapat dengan bayaran Rm30....

Awal2 aku dah kata....guna skybox untuk berjimat...kalau nak membazir silalah guna ASRTO

Yang ni betul last aku nak kata...."aku bukan marahhhh....tapi nasihatttt..."

Nota Tapak Kuku Kaki ---> aku bukan bang toyibbbbbb

Rujuk link dibawah untuk lebih kepahaman