Monday, December 9, 2013

( Khidmat Masyarakat ) Ops Banjir 2013

Asalamualaikum.....
Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.....dikesempatan yg ada ni...walau blog ni kurang pelanggan tetap tapi yg tetapnya aku akan berusaha selagi mampu....

Andai korang ada rasa simpati ada rasa nak tolong bolehlah salurkan sumbangan semampu yg korang mampu buat saudara2 kita dan semua mangsa banjir di 3 negeri dalam Malaysia tercinta ni....

Salurkan sumbangan korang pada orang2 yg betul2 amanah dan boleh dipercayai.....tak perlu kaji siapa2...ikut gerak hati korang untuk memilih....jangan asal ingat dah sumbang kira lepas sudah....pada siapa kita amanahkan sumbangan kita supaya sampai pada mangsa perlu juga diambil kira.....kesian pada kita yang meyumbang dan kesian pada mangsa kerana sumbangan tak sampai...so pandai2lah memilih....

Petang Ahad semalam aku ngan inchik dd gerak ke Markas DMPNS....sebelum tu aku dah kotakkan 3 kotak baju terpakai....tapi banyak yang anak2 aku pakai sekali dua jer atau setahun sekali......hampir baru jugaklah....walaupun tak berjenama tapi pakaian2 yang aku kumpulkan tu semua elok2....walau tak berapa nak banyak tapi aku harap sikit2 dapatlah dimanfaatkan....dalam tu aku letak baju kurung baju melayu tshirt2 seluar2 yg elok...jubah budak lelaki dan telekung untuk budak perempuan....tak lupa jugak aku letak beberapa buah buku....ada antaranya buku yg aku baru jer beli...tak sempat baca habis.....tapi tak apalah....diorang lagi memerlukan....

Dalam situasi begitu diorang mungkin perlukan kata2 perangsang dan buku2 yg bermanfaat untuk santapan rohani dan mungkin dapat mengurangkan rasa sedih yg diorang alami.....

Sebelum gerak kesana....aku ngan inchik dd sempat singgah kejap jer ke kedai borong....beli air mineral beberapa kotak....inchik dd kata diorang lebih perlukan air bersih....aku pun angguk2 tanda setuju....

Hari2 aku selepas terima berita banjir dari 3 negeri amat buat aku rasa terganggu sedikit....aku terfikir camna dioarang makan...sedapkah...??cukupkah.....?? macamana diorang tidur...lenakah...?? selesakah... ?? macamana keselamatan diorang dan keluarga....selamatkah...?? tenangkah...?? amankah...??

Aku terfikir camtu sebab ada berita2 yg aku baca sangat2 mendukacitakan....ada sukarelawan yg pilih kasih dan bulu semasa sumbangan disalurkan....tak fikir tentang orag lain....bantuan lambat itu satu hal....tapi sikap segelintir sukarelawan yg memilih parti apa yg mereka pilih semasa PRU13 menjadi medan balas dendam kepada mangsa.....

Kalau setakat satu dua yg mengadu hal camtu takper...mungkin itu cuma rasa tak puas hati jer....tapi dah banyak yang mengadu tentang hal yang sama....takkan masih nak pekak jer.....

Walaupun takder antara seorag kenalan atau saudara aku yang terlibat dalam musibah tu...hati aku tetap pedih kerana sikap segelintir sukarelawan yg kurang rela membantu semua mangsa.....

Oklah....panjang lebaq plak aku tulis.....ada macam2 persatuan dan individu dan kelab yang membuat kutipan amal untuk mangsa2 banjir yg ada.....korang pilihlah ikut kepercayaan korang masing2....ini salah satu darinya....lain2 pilihan korang boleh cari sendiri.....



atau



Selamat beramal semua.....
Post a Comment