Tuesday, November 26, 2013

Cukup Setahun Bersama TSI ( Tadika Sinaran Intelek )

Assalamualaikum....

Akhirnya tamat sudah pengajian dan pembelajaran Qaseh Maya Zaara di Tadika Sinaran Intelek atau singkatan'nya TSI.....

Kenapa aku nak cerita pasal TSI kat sini....sebab ini adalah tadika kedua yg aku rasakan TERBAIK dalam pendidikan selepas PASTI Nurul Hidayah kat Sijangkang...aku ingat aku dah takkan jumpa lagi tadika yg terbaik selepas pindah dari Sijangkang....walaupun harga yuran'nya agak pheeeew....sebab buat incik dd agak berhempas pulas kerja nak membayarnya...tapi Alhamdulillah berbaloi.....

Tadika Sinaran Intelek

Qaseh Maya Zaara bukanlah seperti kakak dan babang....letak kat tadika mana pun boleh jadi.....oleh kerana kebimbangan dengan masa depan dia....aku ngan inchik dd tahu....kitorang kena bekorban demi masa hadapan anak2....sejak umur 4 tahun aku dah hantar anak2 aku masuk tadika...kecuali Cinta....aku sedar aku tak pandai....takder sijil yg boleh dibanggakan.....bukan lulusan universiti atau yg setaraf dengan'nya.....tahap pendidikan aku cuma sampai tahap tingkatan 2 1/4.....sijil PMR pun aku tak amik....kesian'kannnn....

Tapi sijil hanya kertas...yg penting keinginan aku dan usaha aku untuk mencari ilmu setaraf org berdiploma dan berijazah.....ilmu pengetahuan takkan datang bergolek....

Sebelum tahun 2013 menjelma...aku dah survey banyak tempat2 tadika....yg GA ( Genius Aulad ) yg LC ( Little Calliph ) yg SR ( Smart Reader ) yg DZ ( Dzul Iman ) CIC dan macam2 lagi......tapi banyaknya tak kena dengan gaya dan perangai anak aku sorang ni....dia punya sikap dan sifat dia memang lain....senang cerita dia terlebih manja mangalahkan Cinta....sampai sekarang pun dia masih menggelarkan diri dia "baby" aku pun kadang terikut sama panggil dia "baby" tapi selalu inchik dd tegur....ehehehe

Aku siap bawak lagi kat tempat2 tu biar dia tahu....tapi dia langsung tak nak dan tak berkenan....aku kalau boleh tak nak paksa dia suka dengan sekolah yg aku pilih....kali ni aku biarkan dia yg mebuat pilihan....tak kisahlah tadika apapun asal dia suka...bila dia suka maka dia akan rajin dan semangat nak ke sekolah....

Survey punya survey punya google bagai....akhirnya jumpa blog TSI ni.....GB ( Guru Besar ) dia Puan Roslina Ibrahim yg suka masak dan ada blog khas untuk resepi2 lagi....okayyy aku suka ....punya minat yg sama.....

Aku tunjuk blog TSI tu pada Qaseh....aku tanya dia macamana dengan sekolah ni....dia kata nak...nak sekolah situ....salah satu tarikan yg ada kat sekolah tu ialah Swimming Pool.....tapi anak aku lebih teruja nak buat pelbagai aktiviti yg sekolah buat untuk pelajar2 kat situ....

Oklah dia dah suka.....walaupun dia suka tetap jugak kena tengok kemampuan bapaknya....tengok gaya cam tinggi jer yuran bulanan nih....tambah lagi ada swimming pool.....aku kata pada inchik dd....kalau abg tak mampu tak payahlah.....kita pujuk dia cari sekolah lain yg bayaran'nya bawah Rm100....

Tapi inchik dd kata takperlah...demi anak2....asal Qaseh suka jer pun dah cukup baik...duit boleh cari...lalu aku pun sms Puan Ros kata nak jumpa....sebab nak tahu berapa perlu dibayar untuk mendaftarkan anak kat sekolah dia.....

Pertama kali jumpa jer pun dah nampak dan terasa mesra sangat dengan Puan Ros....Qaseh pun macam suka jer.....cuma....dari awal tengok kat blog pun dah tahu sekolah tu ada macam2 bangsa yg bersekolah kat situ....maka uniform'nya opkoslah tak tutup aurat....skirt paras lutut ngan baju kemeja...aku tahu sangat kalau aku pilih uniform macam tu kompom mak aku tak kasi punya.....kompom mak aku bebel sepanjang tahun.....dan paling aku respek ialah anak aku sendiri...dia bertegas nak pakai tudung juga ke sekolah....

Hurmmmm....ok....walaupun aku suka...inchik dd suka dan Qaseh Maya Zaara sendiripun suka dengan sekolah tu...tapi kalau GB tak setuju dengan permintaan aku untuk ubah suai uniform...maka terpaksalah aku batalkan hasrat untuk meletak Qaseh kat situ....dalam perjalanan aku berdoa semoga hati GB akan lembut dan lebih bersifat terbuka dalam soal menutup aurat walaupun belum wajib keatas umur budak sebegitu....

Sampai jer kat TSI....tanya yuran dulu......walaupun silibus menarik tapi kalau tak mampu bayar pun tak guna jugak'kan....lepas Puan Ros terangkan segalanya....aku mintak pelepasan dalam soal uniform...surprise ko...Puan Ros bersetuju...dia kata takperlah...asal Qaseh nak sekolah.....serius aku tabik dengan Puan Ros....tadika lain jangan haraplah yer.....kalau dia kata bogel...bogel'ah budak tu....<---- i=""> contohhh

Aku dan inchik dd memang bertegas dalam hal ni.....apapun yg terjadi....landasan dan cara didikan kena tetap mengikut ketetapan Islam....walaupun TSI bukan tadika berkonsepkan Islam tetapi penerimaan diorang kalahkan tadika yg terang berkonsepkan Islam....ada aku pergi kat Tadika konsep islam....pandang aku sebelah mata jer......yerlah dressing aku bukan cam mak datin...takder baju lip lap...takder tudung pusing2....takdop high heel...takdop kepit beg coach fendi lv semua...tak pakai perfume branded....aku pakai perfume lima ringgit jer.....itupun kadang2.....dan aku juga tak pandai speaking london.....bila aku tanya soalan dalam bahasa mak bapak dia yakni bahasa malaysia atau bahasa melayu....cam acuh tak acuh jer nak jawab.....sedihhh siotttt.....tapi takperlah....bukan rezeki duit aku nak masuk kocek diorang.....

Dan paling aku rasa bersyukur sebab Puan Ros banyak bertolak ansur....dari awal nak bayar yuran pun dah bagi kelonggaran bayar secara ansur2....pastu yuran bulanan plak ikut tarikh gaji inchik dd keluar..... bukanlah ada diskaun atau tak bayar langsung...harap fahemmmm

Kini sesi persekolahan Qaseh Maya Zaara di TSI dah pun tamat....apa yg aku dapat.....banyak weihhh...!!!

Banyak perubahan'nya.....pandai baca....pandai mengeja.... pandai mengira....pandai bergaul...lebih berdisiplin...walaupun pada mulanya aku tahu....mesti cikgu2 akan pening ngan kelakuannya yg ikut kepala angin suka hati mak bapak dia nak buat apa......walaupun sifat2 tu muncul....tapi oleh kerana disiplin dan ketegasan guru2 yg mendidiknya...Alhamdulillah....perubahan yg ditujukkan makin buat aku bersyukur sebab bertemu dengan sekolah TSI.....guru TSI juga bukan kaki bodek atau kaki ampu semua....kalau budak tu camni...camnilah cikgu bagitahu...kalu camtu...camtulah cikgu bagitahu....takder yg camni jadi yg camtu.....yang camtu jadi yang camni....paham tak....?? ehehehe

Bagusnya TSI aku rasa...anak aku berpeluang bergaul dengan semua bangsa.....ada melayu ada cina ada india...cikgu pun sama ada melayu ada cina ada india.....anak aku plak melayu jawa....ehehehe.....jadi bila keluar tu dia takderlah rasa pelik.....dan tiap kali ada sambutan yg besar...mesti guru2 TSI akan buat sesuatu.....tujuan memperkenalkan murid2 dengan adat dan perayaan semua bangsa atau kaum sangat2 bagus....

Sebab masa Qaseh sekolah lain...tiap kali aku tanya kat cikgu...camner anak aku si Qaseh ni.....jawabya senang jer,,,dari awal tahun sampai habis sekolah tetap ajer jawapannya "macam tu jerlahhhh...tak boleh nak buat apa...." korang rasa itu jer ker jawapan yg terbaik yg cikgu tu boleh bagi.....beza siot dengan kata janji masa mula2 nak daftar...katanya akan usaha mendidik anak aku sebaiknya....bukan aku nak salahkan cikgu...aku tau anak aku lain macam...makanya awal2 lagi aku dah kata "sanggup ker cikgu nak didik anak saya yg perangai'nya camni..." dia kata ok jer,,,,dia kata dia pernah didik yg camni jugak.....maka aku letak kepercayaan aku padanya...seriusnya anak aku tak boleh "kecap" apa yg guru2 sekolah tu ajar....blur sepanjang tahun.....

Tapi beza dengan kat TSI...bulan pertama kedua dah nampak perubahan'nya....idakler aku harap anak aku ni yg terbaik....tapi kalau ada cikgu yg boleh buat dia faham dengan sesuatu benda,,,aku memang respek kat cikgu tu.....

Asalnya Qaseh bukan'lah budak yg macamni....masa umur 4 tahun aku hantar dekat PASTI kat Sijangkang.....Qaseh sangat tekun dan fokus dan suka belajar.....sampai mualimah2 kat situ kata yg Qaseh boleh jadi ketua...dia lagi cepat faham...cepat buat kerja dan lain2 lagi...tapi takdir telah menentukan yg jodoh balajar Qaseh hanya setakat 3 bulan jer kat situ....seminggu dua sebelum aku sekeluarga terima berita buruk dari puchong...Qaseh dan Babang dah mula menunjukkan tanda2 lain macam....antaranya...Qaseh yg sejak hari pertama tak pernah menangis kesekolah...dalam 2 minggu tu...dia mengamuk sakan...mualimah2 kena gigit....tak nak gi sekolah....katanya nak balik kampung nak balik kampung.....yg Babang pulak termenung jauh masa dalam kelas....

Dalam keadaan terkejut kitorang balik puchong...dan dalam keadaan tak terancang jugak on the spot kitorang kena pindah balik duduk puchong serta merta tanpa pilihan.....aku dan inchik dd ketepikan kepentingan peribadi demi kasih sayang pada mak....insan yg akan mejadi penentu dimana kedudukan kita diakhirat nanti.....

Akhir sekali....dengan linangan air mata....aku nak ucapkan Jutaan Terima Kasih yg teramat banyak sekali pada semua guru2 di TSI seperti Teacher Yal...Teacher Rani....Mr.Boon....Ustazah dan semua guru2 bantuan yg pernah membantu mengajar disitu.....Paling aku hargai ialah Puan Ros sendiri selaku pemilik TSI dan juga Pengetua TSI....Puan Ros bagi aku lebih daripada seorang Pengetua dan Guru.....kemesraan dan penerimaan Puan Ros terhadap aku dan Qaseh sangat ikhlas dan sangat susah nak jumpa.....beliau terlalu baik dan tak pernah pandang dari selut mana aku datang.....hati budi baliau sangat besar pada pandangan mata aku....

Sobbbb...sobbbb...sobbbb...sobbbb

Dan paling buat aku terharu bila masa tiba hari konsert dan graduasi TSI ....anak aku ....anak aku yg macam tak percaya jer aku tengok dia buat persembahan atas pentas.....rasanya cam nak gi peluk dan2 tu jugak....

Tak taulah berapa baldi peluh cikgu tumpah nak ajar budak2 tu menari "ulek mayang"...nak2 time latih anak aku.....hohohohoho

Tapi takper....aku ngan incik dd dah buat keputusan.....tahun 2014 nanti....Cinta pulak yg akan melangkahkan kaki ke TSI.....

Setahun untuk Qaseh disitu memang tak cukup...tapi takper....sekurang-kurangnya perubahan yg aku nampak padanya telah boleh dituai hasilnya....biarlah org nak kata apa....aku tetap bangga dengan pencapaian diri Qaseh Maya Zaara....

Dengan itu apalah salahnya aku selalu mendoakan dan akan sentiasa mendoakan Puan Ros sekeluarga dan guru2 TSI semua akan mendapat rahmat dan keredhaan hidup dari Allah SWT....semoga kesenangan kebahagiaan kesihatan kebaikkan akan sentiasa mengelilingi kehidupan mereka sekeluarga....itu jer yg aku mampu bagi atas jasa2 beliau dan semua guru2 di TSI.....semoga redha dan hidayah dari Allah adalah milik kita semua....insyaAllah.....

Terima Kasih....sekali lagi.......








Post a Comment