Wednesday, June 19, 2013

Alahai Anak Omakkkk ---> Belajar Berenang Itu Sunnah Nabi Sayang.....

Rasulullah SAW bersabda, “Ajarilah anak-anak kamu berkuda, berenang dan memanah”. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: “Tiap-tiap sesuatu yang bukan zikrullah berarti permainan dan kelalaian, kecuali empat perkara: Seorang laki-laki berjalan antara dua sasaran (untuk memanah); Seorang yang mendidik kudanya; Bermain-mainnya seseorang dengan isterinya; Belajar berenang.” (Riwayat Thabarani)

Assalamualaikum.......

Alhamdulillah.....akhirnya tercapai juga cita2 aku untuk menghantar anak2 aku belajar berenang....setelah sekian lama sejak baru dapat kakak seorang aku memang dah bertekad untuk menghantar anak ke kelas berenang.....walaupun ada diantara keluarga yg membantah kata "untuk apa belajar berenang ??? " ...tapi aku senyum sahaja...biarlah...aku punya misi dan visi tersendiri untuk anak2 aku....bukanlah aku nak mereka menjadi perenang hingga ke peringkat antarabangsa sehingga mewakili negara...tapi bagi aku berenang itu adalah ilmu kemahiran...mungkin tak sekarang tapi suatu hari atau masa nanti pasti akan diperlukan....mungkin ilmu kemahiran yg mereka ada itu dapat digunakan untuk membantu orang lain yg memerlukan......

Tapi rata2 kos berenang yg aku tanya semua agak mahal.....bagi org yg kurang berada macam aku ni...manalah mampu sangat.....makanya hasrat itu tertanguh dan tertangguh sampai anak aku dah ada 4 orang.....
Nak dijadikan cerita dan rezeki....kawan aku yg The Master Sifu Off Forex Trader bukak kelas belajar berenang kat kondo dia....wehhhh...kalo dah sampai berani bukak kelas aku percaya dia mesti ada pentauliahan dalam bidang tu....tapi tak perlulah sampai nak minta bukti...aku percaya dengan teknik berenang yg akan dia ajar pada anak2 aku......

Harga yg dicaj untuk kelas berenang anak2 aku yg tiga orang ni pun amat rendah dan sangat2 mampu aku bayar....boleh bayar ansuran ok.....aku percaya dengan org lain dia takkan beri harga sebegitu rendah dan hampir kepada percuma plak aku rasa....tapi dalam diam aku berdoa semoga Allah mengurniakan rezeki yg lebih murah dan lebih senang untuk dia....aku nampak segala usaha dia dalam mendidik dan mengajar ilmu yg dia miliki....

So....bermulalah sabtu yg pertama anak2 aku dalam kolam renang...sungguh agak jauh sikit dari rumah tapi disebabkan kawan harga dan keselesaan aku dan incik dd gagah juga menghantar...ditambah dengan semangat anak2 yg matanya bersinar-sinar tiap kali sebut kelas berenang...maka perjanjian serta persetujuan anak2 untuk menjadi anak yg soleh dan solehah serta mendengar kata dan segala suruhan mam ngan ayah semakin menjadi senang....aku cuma perlu kata..."anak2...minggu ni mama nak kamu semua dengar kata rajin kesekolah rajin belajar dan ikut segala perinta mama yg baik....jika tidak segala kelas berenang untuk kamu akan diberhentikan serta merta tanpa prejudis...fahammmm...." anak2 aku pun angguk2 dan kata ..."faham mama......"

Walaupun bunyi cam ugutan tapi biarlah buat sementara waktu....hendak perkara yg baik kenalah beri sesuatu yg baik sebagai balasan atau perantaraan.....

Hadiah untuk minggu kedua latihan berenang yg akan datang ni aku dan inchik dd da berjanji akan membelikan seorang satu swimming board dan goggle untuk kegunaan waktu belajar walau cikgu tak suruh pun....takperlahhhh yg penting anak2 aku ada minat dan semangat untuk teruskan latihan berenang hingga berjaya.....InsyaAllah....

Jadi tanpa berlengah lagi jom layan gambar2 dan video yg aku ambik semasa latian berenang anak2 yg yg pertama dan kedua pada minggu yg pertama....walau kata cikgu itu bukan latihan cuma water confidence...bagi aku tak kisahlahhhh...aku tetap kata itu sebahagian dari latihan....ehehehehehe




wamap dulu.....padahal sebelum wamap dah kecebusss dulu dalam kolam...ehehehehe
menuju puncak......lalalalalala....kikiki
latihan hembus nafas guna hidung
cinta main2 sendiri dalam kolam cetek.....
cinta suka mandi kolam...kalau boleh hari2 cinta mahu mandi dalam kolam.....



Sedikit sebanyak belajar di Tadika Sinaran Intelek banyak membuat Qaseh berubah menjadi seorang yg berkeyakinan semasa didalam air....sangat berbeza dengan sebelum2 ni....
kaki baru cecah air kolam sikit dah merengek meraung dan menggigil ketakutan....sekarang tidak lagi......

Tengok sahaja aksinya.....pantas walaupun menggunakan swimming board sebagai bantuan......kagum mama ngan ayah dibuatnya.....


Okay setakat ini dahulu....nanti aku masukkan gambar lagi masa hari kedua belajar....nak edit tak sempat.....

Lain kali datang baca lagi semua.....


Post a Comment