Friday, March 22, 2013

Malam Jumaat Yang.....Hurmmmmm

Assalamaualaikummm...

Alhamdulillah.... kita semua dah pun berjumpa lagi di hari jumaat....aku nak cerita kat korang pasal malam tadi...alaaaa malam tadikan malam jumaat...jangan pura2 plak tak tahu okay....dan....dan ini bukan cerita laki bini...kalau itu yg korang harap dapat baca kisah laki bini di malam jumaat...korang mungkin dah salah blog....lagipun malam tadi inchik dd kerja...waktu aku tulis ni pun inchik dd belum balik2 lagi....hurmmmm

Cenggini...sejak siang semalam anak aku yg kecik tu...si cinta memang dah mula menunjuk tanda2 tak sihat....orang jawa kata "meriang" ( demam )....tapi dia okay dan cergas...cuma suhu badan ada sikit panas tak normal cam biasa...budak kalau badan tak sedap taulah camner...meragam merengek tak kena gaya...didukung salah ditanya salah dibobok pun salah....

Lepas waktu isyak cinta masih okay....pas nenek'nya  ngan kakak'nya balik dari masjid tu'lah baru menjadi -jadi sikit meragam'nya....nak2 masa tu inchik dd dah pun gi kerja sebelum 8.30pm....sedang aku syok berchatting ngan kawan kat pesbuk...lebih kurang pukul 10 camtulah....cinta nangis...aku ingat dia dah tidur kat bilik nenek'nya...rupanya cinta ada tertidur kat kerusi depan....aku pikir..ohhh dah kena gigit nyamuk'lah tu...so aku pun tutup laptop kat luar...aku pindah bawak cinta masuk bilik....biar selesa....pasang ekon ( air cond ) semua....aku cek suhu badan cinta...panas tapi masih tak panas sangat....

Aku tengok cinta dah nyenyak tidur aku pun baring sebelah dia sambil bukak hp mini....sambil2 menunggu kepulangan inchik dd balik rumah waktu rehat nanti....

Pukul 12 malam lebih sikit tak lama pastu inchik dd pun balik....inchik dd dah masuk rumah...baru aku angkat kaki nak keluar sambut inchik dd... tiba2 cinta ter'bangun....huwaaa huwaaa huwaaaa.... tak jadi aku nak sambut inchik dd....aku rangkul cinta...masa tu mata cinta bulat gila....mungkin dia ngigau dan terkejut kot aku pikir...aku pun bobok2 dia sambil baca zikir untuk tenangkan dia....dia diam sekejap...tapi tiba2 dia jadi gelabah...terus jerit2...huwaaaa huwaa huwaa dengan sekuat hati...bunyi cam dia takut giler dengan sesuatu...walhal dia masih dalam pangkuan aku....aku pandang mata dia...takder air mata...dia pandang tepat kat tepi tingkap bilik...cinta jerit2 dengan gaya macam nak menyorok macam nak lari dari sesuatu.....mata cinta menjelaskan segalanya...aku punya hati pun lain macam...aku jerkah cinta.."hehhhhh......" pastu aku jerit panggil inchik dd...." bang...bang...tengok anaknya ni....." aku nak marah'lah ni......padahal masa cinta mula2 jerit tu aku dah panggil dah dia suruh masuk bilik tengok anak dulu...dia buat derkkkk jer sambil layan skybox....hishhhhhhh

Pastu aku tanya "kenapa cinta ni bang....??? dia nampak sesuatu ker....???" tanya aku...tapi inchik dd kata "takder pape...."sambil inchk dd layan skybox sambil mengunyah kerepek pisang yg lazat sambil cinta baring kat atas riba dalam pelukkan ayah'nya...

Nampaknya situasi dah tenang.... masa tu jam dah pukul 1 pagi...aku pun gosok baju sekolah.......

Dekat 1.30pagi inchik dd kena gerak masuk kerja balik...cinta dibaringkang balik kat bilik....lepas aku muah muah babai inchik dd nak masuk kerja....aku pun masuk bilik...aku ingat nak tutup lappy semua pastu nak tidur....baru jer aku nak hanyut...tiba2 cita bangun dan terus berdiri...aku pun bangun tanya cinta..."kenapa sayang mama ni.....??" takkan cinta nak jawab'kan.....dia nangis...aku rangkul dia pastu aku bobok'kan dia...matanya bukak besar...dia jerit tapi tak kuat..aku kata "pandang mama pandang mama jangan pandang sana"....lagi aku cakap camtu lagi mata dia jegil besar dan lagi kuat dia jerit....memang takder air mata walau setitis pun...so aku tahu cinta mesti nampak sesuatu dan ditakutkan sesuatu yg aku tak nampak....tak dapat aku nak bayangkan masa tu camner mata cinta yg menunjukkan bertapa dia tengah takut....aku amik selimut pastu aku tutup cinta supaya dia tak pandang ke arah tingkap dan bucu bilik...aku capai htc flyers aku..aku pasang bacaan ayat al-quran....aku baca ayat kursi...baca surah an-nas , al-falaq ngan al-ikhlas aku hembus kat tapak tangan kemudian aku sapu kat seluruh muka dan badan cinta...

Aku doa semoga Allah melindungi pandangan mata anak aku dari sesuatu yg ditakuti....

Tak lama pastu cinta tenang....dia belum tidur tapi dia pejam matanya ....aku tak tidur...aku baring sebelah dia sambil aku zikir...aku cium dia dan usap dia dari hujung rambut hingga hujung kaki...

Dia dah tenang...aku tanya "kenapa cinta nangis....??? cinta pun jawab "takut...."

Aduhhhhhh..... aku terus diam tapi aku percaya cakap cinta...aku tahu dia memang benar2 takut sangat....aku ajak dia pindah bilik nenek tapi dia tak nak....

Akhirnya aku dan cinta dapat tidur dengan aman dan nyenyak...cuma tak berapa cukup jer masa tidur'nya...ehehehe

So...itulah kisah aku pasal malam jumaat tadi.....nanti aku cerita kat korang apa sebab ianya terjadi....aku baru dapat tahu kenapa....tunggu entry lain yer...sekarang aku nak masak nasi dan lauk untuk makan tengahari ni....

Maas'salamah...wa ilal'liqo'.....

Post a Comment