Sunday, February 17, 2013

Hanya Untuk Budak SKBB Kelas 6 Melur Tahun 1991



Assalamualaikum semua pembaca dan tetamu blog aku yg best ni.......hari ni aku nak tunjukkan kat korang satu gambar...gamabr ni kawan sekelas aku yg upload kat group fb...aku bajet gambar aku takkan ada pasal aku dulu masa sekolah "sangat2 rajin" datang sekolah...sekali amik ko....ada jugak muka aku terselit kat situ....yg mana satu aku tak nak tunjuk....yg penting itulah muka paling suci kat gambar tu...suci bersih berseri bak bulan dipagar bintang kejora...wahahahahaha

Ekceli aku ialah nombor 12 dari kanan....nombor 10 dari kiri

Dah tengok'kan....arrrr gelak puas2 yer....walaupun aku tak nampak tapi aku jamin gerenti 100 peratus tanpa alkohol korang mesti gelak....aku sendiri yg tengok pun aku gelak guling2....awat muka aku gelap cam negro pastu bibir merah plak...adoiiii adoiii adoiii....tapi aku tahu apa pasal wajah aku yg kaler dia agak berlainan...anak2 aku yg tengok pun dia pelik...sampai ada yg kata..."nape muka mama masa kecik hitam tapi dah tua2 putih...." aku pun jawab entah'lah nak oiiiii.....hahahaha...

Punca muka aku gelap sebab aku terlalu aktif bersukan dan berpanas....aku masa tu tak pikir apa...aku buat haluan aku sendiri...kawan pun setakat kenal2 jer...best friend takder....admire ngan budak2 lelaki pun tak pernah....makanya aku banyak tak ingat sapa2 nama diorang kecuali beberapa orang yg wajahnya tak berubah dari masa kecik sampai sekarang ni...ada yg aku ingat sebab selalu panggil diorang ngan nama bapak...ada yg aku masih ingat sebab depan baik belakang cam cam aku memang berubah....dulu kurus kering....hitam legam...sekarang boleh tahan cerah pastu dah gemok gedempol...mestilah ramai yg tak cam aku....dan kalau dulu akulah si tomboy tapi sekarang akulah si muslimah <---- aperrrrrr="" betul="">

Zaman ini aku panggil zaman kegemilangan dan zaman paling glamer antara semua tahun 6 yg lepas2....sebab kalau ikut statistik...kelas Melur ni adalah kelas yang paling glamer....paling best...hubungan sesama kawan semakin akrab dari tahun ketahun...dari awal masuk darjah 1 sampai darjah 6 kitorang tak pernah tukar2 kelas...katalah kalau darjah 1 tu ko kelas Melur sampai darjah 6 pun ko akan duduk kat kelas Melur mengadap muka yg sama setiap tahun sampai habis sekolah...takde pengelasan samada ko pandai atau ko lembab bukan macam sistem kelas sekolah sekarang ni...pandai dan bodoh bercampur dalam satu kelas...rajin dan malas pun bergaul bersama...pembuli dan yg kena buli pun hidup rukun damai dalam sekelas yg sama....

Kenapa aku kata kelas Melur ni kelas paling glamer...sebab dalam kelas ni ada si hensem ada si cantik ada si pandai ada si pemalas ada sibodoh ada si samseng ada si tikam belakang dan depan ada si pengsan ada si gebu ada si kurus ada si ahli sukan dan ada si macam2 hal...pendek kata semua ada dalam kelas ni....

Gelagat dan karenah waktu zaman ni ada yang masih jelas dalam fikiran dan tersemat didalam hati....aku dulu bukan kategori pandai dan bukan kategori bodoh...boleh2 tahan jugaklah....paling syok aku merasa jugak naik kepentas untuk terima Anugerah Bahasa Malaysia Terbaik...tapi yg lawaknya...lepas aku terima piala tu...piala tu kena serah balik kat cikgu....apadaarrrrrr.....kalau setakat naik podium angakat hadiah untuk sukan tu aku dah biasa sangat...sebabnya aku antara harapan cikgu untuk mewakili rumah dan sekolah...walaupun aku cdera parah aku kena tetap teruskan perjuangan mewakili sekola untuk merentas desa dan majlis sukan sekolah...cikgu kata aku kalah pun takper...yang penting aku dah berusaha...akhirnya semua acara aku kalah...semua disebakan kecederaan aku yg boleh kategori serius...cedera pun sebab salah sendiri...tak jaga keselamatan semasa bermain....huhuhu...punah sudah harapan cikgu...maafkan aku wahai cikgu...

Masa dalam tahun ni jugak ada antara kawan aku hormon mengawan dah mula naik....yg lelaki sibuk nak memikat bunga kat kelas Orkid dan Cempaka....yg perempuan plak sibuk nak kapel ngan budak lelaki kelas sendiri dan kelas2 sebelah....aku...?? lebih baik ponteng sekolah pastu lepak kat lombong belakang bukit Batu Belah sambil makan biskut marie...takpun main SOS kat buku matematik aku yg selalunya nipis sebab aku koyak bahagian tengah...takpun cari pasal ngan budak perempuan yg mentel2 giler...takpun tidur sambil ngences atas meja kayu...

Aku tomboy'lah masa tu jadi apa barang nak kapel2....cuma last2 sekola tu masa nak sain2 buku otograf..aku terima satu mesej dari budak lelaki...kelas mana aku tak tahu...hujung buku dia lipat tiga segi pastu dia tulis kat situ.." aku suka ko sebenarnya.." hati aku tak berbunga walau sekelopak pun masa tu...rasanya nak pergi melempang budak yg tulis tu adalah.....nasib baik aku tak tau sapa...kalau aku tau...nahas budak tu aku kerjakan....hishhhhh

Tu belum campur aku cari pasal dengan budak sekolah lain...dulu time sekolah kalo naik bas ada budak dari sekolah lain dia tau aku dari SKBB mulal gelaran Sekolah Budak Bodoh tu hinggap kat cuping telinga aku ni....macam biasa aku telinga panas dan rasa hangin sebab kata sekolah aku camtu...dan bermulala adegan perang mulut ejek mengejek  sumpah menyumpah carut mencarut dan tanda2 jari yg tak elok keluar...masa tu juga memang dah tak kira apa dah....yg penting puas hati dapat balas ejekkan diorang...hampir nak bertumbuk tu memang selalu sangat nak terjadi tapi sib baik konduktor bas tu selalu backing aku....sebabnya kenapa aku tak tau....yg penting aku menang...ahahahaha

Tapi sebenarnya aku berkelakuan seperti tomboy ni bukan sebab aku nak jadi seperti lelaki  atau nak menyaingi budak lelaki...tapi sifat tomboy tu aku tanam dalam diri aku hanya semata untuk perlindungan ....aku sedar aku anak yatim piatu...duduk pun kat asrama anak yatim...jadi aku kena bersifat keras dan berani semata untuk melindungi diri aku sendiri...aku tak boleh ada perasaan lembut dan mudah terasa...aku buang sifat perempuan aku untuk menghindarkan aku dari disayangi...aku nak diorang semua benci aku dan tak nak berkawan dengan aku....sebab aku sedar bertapa susah dan bertapa payahnya untuk hidup tanpa ibu dan bapa sendiri....iaitu seseorang yg boleh melindungi kita...yg boleh memujuk dan mententeramkan hati kita dan menyayangi kita dengan setulusnya tanpa syarat....

Akirnya zaman ini telah pun berlalu...tapi tak sangka dengan wujudnya medan sosial seperti FB hubungan yang dahulunya macam bunga taik ayam kini wangi bak bunga MELUR....zaman suka duka yg telah berlalu aku abadikan disini....

Sekian dari aku Si Tomboy Melur

"disini kami berkumpul sama dalam pengajian,kami belajar membaca menulis,semoga Allah berkati..."



Is tea may wer boo what boo dark boo dark ----> SKBB 6 Melur Tahun 1991

Sampai Jumpa Lagi


Post a Comment