Friday, January 18, 2013

Zaman Aku Dan CC

Punya 4 orang anak yg sentiasa belingkar disekeliling aku jadikan bermacam karenah keluar tenggelam timbul...masa ada 1orang anak aku belum reti nak berblog semua...waktu tu memiliki talian internet mungkin agak terbatas...yg aku tahu kalo nak guna internet mesti kena gi CC atau Cyber Cafe....masa aku bujang2 dulu memang aku sanggup dan tahan melepak kat CC sampai pukul 3 pagi...CC ngan rumah aku yang aku duduk masa tu tak jauh...jalan kaki bebrapa blok jer dah sampai...yang aku tahu jugak masa aku ke CC aku cuma layan lambang sosial atau laman sembang kat MSN...bukan cari maklumat...aku lebih pada mencari kawan...kawan tak pernah lihat dan kawan yg tak tau jujur atau sebaliknya...untung sapa berkawan dengan aku sebab aku sentiasa jujur dalam penggunaan kod2 pengenalan...

Hahhhh...aku tak tahulah samada korang yang baca ni tetiba hidup jer terus kenal Facebook dan Twitter....zaman aku dulu inilah yang aku rasai dan lalui untuk menambah rakan dan kenalan di alam maya.....

Waktu aku masih muda remaja....aku akan ke CC yang menawarkan pakej penggunaan internet dengan kadar yang amat murah....biasanya waktu perdana cam dari 8:30 malam sampai 10:30 malam...waktu tu agak mahal sikit....makanya aku datang lewat cam jam 11 malam....waktu tu pakej agak murah...so mampulah aku nak bayar...dan tu yang buat aku lepak kat CC sampai pukul 3pagi secara tak sedar....tapi sekali dua jer aku baik lewat camtu...lain2 hari aku boleh layan smpai pukul 1 pagi jerrr...

Oklah...sekarang aku nak cerita plak pasal laman sembang waktu sebelum wujud FB dan TW...dan sebelum jugak ada My Space lama2 sosial ni agak popular kiranya pada zaman itu....

Memula kena log in kat MSN...kenapa dan mengapa aku tak tahu....pastu pilih laman sembang yg aku nak...ada macam2...tapi antara yang popular giler masa tu Kampung ngan Mamak....yg lain2 aku tak pernah join...dua laman ni majoritinya yg ada dalam tu adalah MELAYU....so senang nak cari kawan2...

Lepas kita pilih nama samaran kita...nama kita akan berada dalam laman sembang yg kita pilih cam Kampung atau Mamak...pastu kita pun boleh terus mulakan sembang dan hai2 sapa2 yg ada kat laman tu....kita pilih bedasarkan nama samaran yang dia bagi...kita pilih nickname dia dan tanya kod ASL...kalo dia nak jawab2 jawablah...kalo tak pertanyaan kita akan hang dan kita boleh pilih orang lain...sebenarnya dia cam chat box'lah...tapi chat box'ni boleh kategori private jugaklah....korang boleh layan seberapa orang yang ko suka dalam satu masa yang sama tanpa diorang ketahui dengan berapa ramai yg korang tengah sembang kecuali korang bagitahu....

Pasal kod asas plak.... untuk sembang mestilah kena bagi ASL...korang tahu ker apa ASL tu....?? yg tahu2 tahulah yg tak tahu..makna ASL ialah kod untuk umur jantina dan alamat.... A--> Age S--> Sex L -->  Live....dan biasanya kod tu akan dijawab dengan begini... 19 F KL....so otomatik semua orang tahu asas2 diri kita....

Dalam bab tu aku tak pernah kelentong....tapi aku tahu ramai yang kelentong aku....aku sendiri pernah kena usha dengan tokeh CC...dia jalan2 kat belakang aku sebab dia nak tengok apa nick yang aku guna....pastu dia berbual-bual dengan aku sampai waktu aku nak bayar dia senyum2 dan tegur aku...sudahnya free jerlah aku guna internet kat CC abang dia....kuikuikui

Apapun akku bersyukur sebab dapat kawan2 yang baik yang peratus besarnya adalah lelaki dengan kecenderungan mengajak aku kapel....tapi pas aku xplen baik2 bukan itu tujuan aku diorang pun blah dan pilih orang lain yang sudi.....kakakaka sikit pun aku tak terjejas tauuuuu....bagi aku takder bendapun....hari ini ko kenal dengan 10 orang esok kau akan kenl dengan 20 orang...akhirnya yang tinggal sudi dan betul ikhlas berkawan hanya dua tiga orang.....

Kalau dimbas imbas...memang bestlah waktu dulu ke CC untuk guna internet....sekarang aku kalau disuruh jejak kat CC pun aku sejuta kali akan geleng tak nak....kecuali CC tu aku yang punya....CC sekarang amat menakutkan dan menyeramkan....tak taulah kenapa....

Okaylah....sebelum aku GTG....aku bagi kod ASL aku kat korang...

33
F
Puchong

Selamat Berkenalan Semua....hihihihi



Post a Comment