Sunday, January 13, 2013

Mama Maafkan Kamu Dunia Akhirat

Ini kisah anak bujang aku yang baru nak masuk 7 tahun 2013 ni....aku panggil babang atau nama sebenarnya Adam Darwisy....kisah berlaku malam tadi sebelum isya....dia datang jumpa aku yang tengah tengok tv...

Dan dia tetiba tanya dengan dialognya berbunyi begini....

Anak :- "emmm mamaaaa...boleh tak adam nak tanya sesuatu...?

Aku :- "yer sayang....adam nak tanya apa....

Anak :- "adam nak minta maaf kat mama...sebab dulu2 adam banyak tipu mama....adam nak minta maaf....

Aku terus peluk anak aku...aku cium2 dia...air mata rasa nak gugur jer...sebak pun ada....tapi aku kawal...

Aku :- "mama maafkan adam...tapi lain kali jangan tipu2 mama yer sayang....salah tak apa...mama boleh maafkan tapi jangan menipu mama atau sesiapa pun....

Anak :- "baiklah mama....

Padahal....adam ni jarang menipu sebab belum sempat tipu aku dah tahu dan bagi amaran padanya...."jangan menipu....mengaku kesalahan supaya boleh diperbetulkan....jangan menipu untuk menyelamatkan diri....

Kecenderungan menipu memang ada pada setiap budak...tak yah tunggu budak2 pun tapi ramai juga ibubapa sendiri menipu anak2....pergaulan pun juga pengaruh pada mereka....aku cuma mampu kawal dan tak jemu2 nasihatkan anak2 supaya jangan ikut perangai kawan2 yang tak elok....doa juga perlu selain usaha...


Post a Comment