Thursday, October 25, 2012

Salam AidilAdha Hari Raya Haji Dan Selamat Hari Raya Korban


Selamat Hari Raya Aidiladha kawan2 semua......esok baru raya okay...malam ni kita takbir dan masak2 untuk raya esok....esok mesti ada org datang raya kat rumah...aku pasti sambut dengan judah dan senyuman...

Tahun ni ada special sikit sambutan untuk raya korban...sebab tahun ni mak berbelanja sekor lembu untuk dikorbankan...korban untuk anak2...walau anak2 dah besar panjang...tahun depan insyaAllah mak nak buat korban untuk menantu2 pulak....insyaAllah yer mak....lembu beli kat pahang dengan abang aku punya biras....murah katanya...sekor lembu kat sana katanya cuma Rm2200 banding kalo dah sampai selangor ni harga lembu tu boleh jadi Rm2800 katanya...yelahh kannn campur pengangkutan dan permit...gedebak gedebuk jadilah harga tu...so dek kerana lembu tu abang biras aku yg jual maka mungkin dimurahkan sikit...sembelih pun kat sana jer nanti petang jumaat raya tu....mujurnya dua biras aku org pahang...sorang jengka 1 sorang jengka 21....so diorang yg akan angkut bawak balik daging lembu yg dah sembelih balik ke puchong...pengangkutan tambahan akan menyusul juga dari puchong...mungkin inchik dd yg akan pergi...mungkin kot....tak pun aku punya biras satu lagi yg pergi....

Aku ni nak korban harta tak ada...nak korban lembu tak mampu...aku bekorban apa yg aku rasa aku patut korbankan...korban itu datang dari hati...tapi biarlah korban itu korban yg mendapat keredhaan dariNya...

Disaat ini diketika ini...hati aku terasa rindu pada arwah abah...sejak petang aku mula masak fikiran aku asyik teringat pada arwah abah...sambil masak tu air mata aku menitik-nitik jatuh...sib bek kat dapur tu aku sensorang...mak pulak puasa...aku suruh mak rehat jer...biar aku yg masak dan buat semua kerja...bagi aku setakat masak 3 jenis juadah raya tu takder masaalah sangat...aku dah biasa buat dan suka buat...petang tadi aku masak Ayam Masak Semur atau Kicap...Kuah Lodeh dan Sambal Kuah Kacang....tapi aku bukan nak cerita pasal resepi...resepi2 aku letak kat blog lagi satu...

Sempena hari raya korban ni aku nak cerita bertapa pengorbanan mak pada anak2nya...aku ni walau menantu jer...tapi isi hati setiap apa yg mak rasa dan tak luahkan...aku faham dan aku mengerti sedalamnya...tapi sayang ada diantara anak2nya tidak melihat hati si'ibu yg tua...takkan sikitpun tak perasan akan perubahan wajah...tak bolehkah jagakah hati si'ibu sementara dia masih ada...susah sangatkah mengikuti dan mengalah demi membuat si'ibu tersenyum bahagia....apa makna pergorbanan...apa erti korban...tak pernah ambik walau sedikit kisah dari mana tercetusnya peristiwa korban...berkorban untuk ibu  juga hakikatnya korban menuju Allah...redha ibu redha Allah...syurga dibawah telapak kaki ibu...semuanya mesti dah tahu....tapi masih buat2 tak tahu dan tak ambik tahu...buat apa di pandang cara org lain melayan ibu sedangkan ibu didepan matapun hatinya sering dipatah-patahkan....

Aku memang sedih dengan sikap seorang anak yg memandang ibunya dengan kedua belah mata...tapi mata hatinya tak pernah terbuka untuk merasai dan memandang hatinya si'ibu....

Aku harap aku tidak akan mengalami dan menjadikan hati mak terasa dengan kesalahan dan kesilapanku...biarlah org lain yg melakukan asal tidak aku....biarlah aku yg setia menemani sungguh aku tidak diperlukan...aku bekorban untukNya...aku cuma mencari redhaNya...aku cuma buat semua dan semata keranaNya...

Pengorbanan ku hanya Dia yg mengetahui dan melihatnya....

Salam Hari Raya Korban...dan semoga kita tahu apa yg perlu kita korbankan...yg pasti dengan cara apapun pergorbanan yg dilakukan biarlah berlandaskan "lillahitaala"


Post a Comment