Tuesday, June 5, 2012

Sesekali Kena Merasa Padahnya....

Budak dalam gambar ni nama dia syamil... Semalam masa bermain bola kepalanya terhantuk tembok batu... Lalu jadilah seperti ini.... Untuk hentikan pendarahan memula guna ais pastu letak minyak gamat ... Pastu pas mak dah solat asar... Mak ambik daun ubi...daun ubi tu diramas dan tampal kat luka... Kalo ikutkan petua atau saranan org tua dulu2 sewaktu klinik dan hospital jauh dan susah untuk dikunjungi... Diorang gunakan cara ini untuk hentikan pendrahan dan menyembuhkan luka... Getah dari daun ubi tu ada fungsi untuk keringkan luka... Walau macamana sekalipun beberapa minit selepas itu dia dibawa ke klinik untuk dapatkan rawatan lanjut... Hasilnya kena dua jahitan ....

p/s ayahnya dulu masa kecik2 pun sabit pernah tercacak kat kepala... Maknya pun tak kurang hebat... Jatuh dari beranda dan luka di dahi masih berparut....aku plak telan jarum.... Kuikuikui
Post a Comment