Wednesday, May 16, 2012

Jangan Rampas Haknya....

 Assalamualaikum........
*** setelah sekian lama tak post entry....tapi aku akan pastikan entry ini akan ter'ping ke wall fb aku....

Bukan dan bukan aku nak mengata....mengumpat jauh sekali....aku harap pendapat aku dan rasa aku yg nak aku luahkan ni tidak sampai kearah kesitu....

Petang tadi aku berjumpa dengan seseorang....tahap ekonomi dia boleh dikatakan okay'lah...better dari aku...( rasanya'lah...)

Apa yg aku kesalnya ialah dengan jawapan dan pemikiran dia bukan dengan dia....lagipun isu ni dia yg mulakan dulu bukan aku....

Masa aku jumpa dia aku bawak anak aku sekali yg baru balik dari sekolah kebangsaan.....dia tanya samad anak aku sekolah agama ke tak...aku jawab mestilah...bagi aku sekolah agama sangat2lah penting....biar tak sekolah kebangsaan tapi sekolah agama adalah wajib dan wajib....dah dia tanya...aku jawab...pastu aku tnayalah dia balik....anak ko sekolah agama kat mana...dia pun jawab kat sini2...( nama tempat rahsia....)

Okaylah bagi aku...walau kat manapun sekolahnya...janji sekolah....sekolah agama...namapun org islam kan ....kat mana nak belajar dengan lebih dan mendalam tentang agama kalo bukan kat sekolah agama...?? nak harapkan diri sendiri ajar ...???boleh ker...??? mampu ker...???  setakat 1 ke 2 masa mata pelajaran fardhu ain dan pendidikan islam kat sekolah rendah...manalah cukup derrr....itupun ramai jugak makbapak yg melayu islam sibuk dan kerah anak2nya ambil mata pelajaran bahasa cina bukan bahasa arab....wahhhh tak klass ker ambik mata pelajaran bahasa arab....?? tambah lagi kalo anak tak dihantar ke sekolah agama....lagilah nak jadi apa....nak baca jawi confirm tak reti...arab jauh sekali....

Sambung citer tadi......pastu dia pun kata yg nanti kalo anaknya dah darjah 4 dia nak stopkan anaknya dari sekolah agama....dia kata lagi dia dah pun berpakat dengan saudaranya untuk buat benda yg sama...iaitu berhentikan anak dari sekolah agama bila dah darjah 4.....dan lebih bangga katanya ada akak tu takder sorang pun anaknya sekolah agama selepas anak yg sulung...dia kata anak akak tu pandai2 walaupun tak sekolah agama.....

Aku kata lagi.....nanti nak masuk sekolah asrama kan senang....tapi dia jawab...takderlahhh....dia cuma nak masukkan anaknya sekolah biasa2 jer....ohhh emmmm jeeee....betul ke apa yg aku dengar ni.....cam tak caya pun ada......

Walaupun pelik tapi aku tetap tanya kenapa...??? katanya bukan guna pun nanti sijil darjah 6 sekolah agama tu.....tak penting katanya.....aku terus istighfar...( tapi dalam hatilah..)....what the world.....???? aku terus takder mood nak borak lebih2 ngan dia....dalam hati aku cuma sedih sebab dia menidakkan hak anaknya untuk belajar ilmu agama....ya allah aku serius terkesima....otak aku terus mendidih dan terus sakit kepala....aku bukan marah...tapi aku rasa kesian pada anak2nya dan sudah tentu pada dirinya.....

Lupakah...lupakah yg satu masa nanti...di padang masyar kelak kita akan ditanya....apakah yg kita beri pada anak2 kita....dan anak2 akan salahkan kita kerana kita telah menidakkan hak dia mencari dan memahami ilmu agama....kita bukan penganut agama budha bukan agam hindu bukan agama kristian tapi kita bersyahadah dengan kalimah Allah....agama islam adalah satu2nya agama yg Allah terima dan akui pada hari kiamat nanti.....

Aku kadang pelik ngan perangai mak bapak jaman sekarang ni....pandai punyalah pandai...belajar sampai habis tingkat...tapi sentuh bab pendidikan agama mesti dia kata "ala kang budak tu dah besar pandai lah dia..." paling annoy kalo yg jawab.."kesian budak tu nak kena pergi dua sekolah...kesian sebab nanti penat dan yg paling ngeri kalo yg suka kata camni ...."kalo sekolah agama pun belum tentu budak tu besarnya jadi baik...takkanlah selamanya budak tu akan jahat...entah2 lebih baik dari budak yg sekolah agama.." itulah jawapan yg paling ngeri yg pernah aku dengar ( sebab aku yg kenalah ni....)

Aku serius malas nak berdebat apatah lagi nak bertikam lidah.... bazir air liur jer cakap dengan org yg dah set dalam kepala...sekolah agama takder masa depan dan tak menjamin masa depan langsung.....kadang kalo dtg kepala angin aku memang aku jawab balik...tapi aku jawab dengan penuh berhemah supaya dia tak terkejut dan termelatah sebab aku sibuk2 nasihatkan dia.....

Len kali pas ni aku jumpa dia aku akan mintak dia batalkan balik niat dia untuk berhentikan anaknya dari belajar agama di sekolah....aku akan cuba nasihatkan dia apakah kebaikkan yg dia akan dapat dengan hantar anak sekolah agama....doakan semoga aku dapat sedarkan dia balik....niat aku bukan nak menyibuk tapi nak dia sedar memberi pelajaran pada anak.... lagi2 pelajaran agama adalah hak mutlak anak2...jgn nanti kita dipersoal...baik atau buruk kejadiannya selepas kita memberi ilmu agama secukupnya itu hanya Allah yg menentukan....Allah maha mengetahui niat hati setiap hamba2nya....

InsyaAllah





Post a Comment