Thursday, August 4, 2011

Ramadhan Pertama Tanpamu

Salam Ramadhan semua....

Lama2 aku dah tak tahu nak cerita apa kat blog aku yg sepi ni...cumanya aku rasa nak luahkan nak cerita bagaimana perasaan aku menyambut ramadhan pada tahun ini....tahun ini adalaha tahun pertama aku dan juga seluruh ahli kelurga menyambut ramadhan tanpa ABAH....aku tahu dan aku sedar ramai juga yg menghadapi perkara yg sama pada tahun ini....sepi sunyi dan rasa serba kekurangan ramadhan tahun ni tanpa abah....paling sedih dah tentunya mak....

Sepanjang aku hidup dengan abah....tiap2 kali puasa ada 2 benda yg abah tak pernah tinggalkan....pertamanya dah tentulah bertarawih ke masjid....keduanya tiap kali puasa...petang2 mesti abah pergi beli air soya dan air gas macam2 kaler kat kilang air dengan harga sebotol Rm1...last abah beli Rm1.50 ker Rm1.20....petang sebelum nak pergi abah dah kumpul2kan botol air gas untuk dibeli....tahun ni nampaknya takderlah semua tu....air soya yg abah beli itu yg biasanya cucu2nya rebutkan.....kalo nak pergi beli air soya pun selalunya abah akan ajak sorang dua cucu buat teman....tapi selalunya anak2 aku yg akan diajak terutamanya si adam darwisy....

Bila rindu datang menjengah...air mata pasti akan mengalir....walau sekut mana hati aku cuba menahan tetapi bayang2 abah tak dapat aku hindarkan....mungkin aku terlalu merinduinya....sedangkan aku rasa aku adalah seorang yg bukan emosional tetapi kenapa bila teringatkan abah...hati aku akan sebak dan pilu....aku pernah menangis sewaktu aku memasak makanan kegemaran abah....macam terngiang-ngiang di telinga abah suruh aku masakkan asam pedas....terbayang bayang yang abah tengah makan dengan selera masakkan aku....terasa rasa aku tengah memeluk abah untuk menengkan hatinya yg kadang2 dilanda kesedihan....aku tak tahu kenapa aku rasa aku begitu rapat dengan abah walaupun akau hanya menantu....kasih aku pada abah hanya Allah yg tahu....tapi demi mak....aku tabah aku redha dan aku tak tunjukkan bertapa sedih hiba dan pilu kerana abah telah tiada....hati mak hanya Allah juga yg tahu....sebolehnya aku menemankan mak supaya mak tak rasa sunyi...kesunyian dan kesepian akan membuatkan mak akan terkenangan abah....pastinya mak akan sedih....oleh itu aku perlu kuat perlu ceria dan perlu sibuk untuk menghilangkan rasa sedih rasa rindu yang amat pada abah.....

Oleh kerana itu makanya mak pun awal2 dah pesan kat anak2....mak kata jangan belikan mak apa2....mak tak nak beraya....mak tak nak baju baru kasut baru...apa2 yg baru semua mak tak nak....bila mak tak nak aku pun sama kena tempias...aku pun tak rasa nak berbaju baru yg best....mungkin yg biasa2 kot....takder berapa mood nak beraya...

Akhir kata....aku harap ramadhan kali ini akan membuka sejuta kebaikkan untuk aku keluarga aku dan muslimin muslimat semua....

Tiada keluhan cuma luahan yg tak perlu untuk disimpan....

Wassalam...


Post a Comment