Tuesday, July 19, 2011

Perang Di FaceBook Yg Tak pernah Dilihat....18sg

updet 13 mac 2013 ----> demi sebuah kemaafan yg dihulurkan aku delete semua gambar ss dan nama2 yg terlibat kecuali nama aku......tapi entry ini aku biarkan supaya ianya  menjadi pengajaran...terpulang pada korang nak ambik yg positif atau negatif...ini semuanya realiti yg masih berlegar-legar disisi kita setiap masa...bukan pelik dan jangan hairan kerana ini adalah sebahagian dari kehidupan.....


Assalamualaikum....

Dah lama aku tak hapdate entry untuk blog ni kan...?? kali ni aku rasa aku akan tulis panjang lebar jadi bersedialah......tolong baca dan tolong nilaikan pada pandangan masing2...mungkin aku tersilap bahasa atau hanya dia yg sebenarnya ter'buruk sangka...yg penting aku takder niat nak mengaibkan atau menjatuhkan maruah dia sebagai seorang kawan...

Pendapat serta pandangan kawan2 semua amat2 aku hargai....


inilah punca segalanya.....asalnya aku share dan komen sekali gambar dia pakai tudung yg suaminya upload....
"sekali aku ak dapat nak komen kat pic ni....sejuk perut **** tengok ****** menutup aurat....hijrah beb hijrah....umur dah banyak nihhh....wahahahaha....incik **** suka sangat tu....puji pun depan2...bayek punya....********  jom kita sokong puan ***** pakai tudung jom..."
aku cuba check tiada kesalahan ayat melainkan ayat yg ketiga aku tertinggal "t"....apakah dengan share gambar dia yg bertudung menutup aurat aku dikatakan menjatuhkan maruah...?? mengaibkan dia...?? memalukan dia...?? menikam dia...?? kawan makan kawan...??? tak professional...?? serius aku tak dapat nak bayangkan apa yg dia cakap tu....cam tak percaya pun ada....
maksud aku dengan ayat2 yg aku tulis sebenarnya begini......
1.Aku tak dapat nak komen picture ni sebab laki dia yg uplod....oleh kerana aku tak add laki dia makanya aku tak dapat nak komen....tapi aku nak komen sebab aku suka gambar ni....jadi caranya ialah aku kongsi picture ini dan secara otomatik bila aku share mestilah publish kat wall aku....betul tak...??
2.Biasanya kalau kita tengok anak2 kita atau anak2 org lain melakukan kebaikkan kita mesti cakap apa...sejuk perut mak yg mengandungkan....tak pula aku cakap seperti apa yg dia dakwa aku maksudkan kalau aku cakap macam ni maknanya aku kata panas perut mak ko sebab ko tak pakai tudung....padahal dia yg cakap sendiri mak dia akan panas perut sebab dia tak pakai tudung....tak caya cuba cek ayat2 dia kat bawah ni....
3.Cakap hijrah pun salah ker....salah ker aku ajak dia berhijrah...mengingatkan diri sendiri dan kawan2...bukan aku cakap kasar pun...dengan dunia yg semakin uzur mati boleh menjemput kita bila2 masa sahaja tanpa kira usia atau darjat atau keturunan....apa nak pakai tudung ni kena tunggu seru ker baru nak pakai....??bukanker allah dah suruh terang2 supaya org pompuan tutup aurat....nak tunggu seru yg mana satu lagi baru nak pakai...aku tak perli tapi sendiri yg terasa aku pulak dipersalahkan....hawauuu...aku cakap sebab dia kawan aku....nak atau tidak dia nak pakai tudung itu urusan dia...aku cuma ajak jer tak paksa pun....sedangkan Allah paksa suruh tutup aurat pun dia tak nak apatah lagi aku hanya hambaNya....
4.Aku cuma ajak kawan aku yg sorang lagi tu sokong dia supaya dia teruskan bertudung....tapi cuba tengok berapa ramai yg sokong dia supaya tak perlu bertudung sebab belum sampai seru....hanya puji cantik cantik comel dan macam2 lagi kata penyedap-nyedap....aku tak jeleslah sebab dia dipuji cuma aku rasa kasihan sebab kawan aku hanya dipuji tanpa ditarbiah....
5.Aku tak tahu kenapa dia marah sangat...padahal dia boleh cakap kat aku tepon aku ker sound aku direct yg dia tak suka aku share gambar dia yg cantik bertudung tu...ini tak....tiap kali keluar status...statusnya semua ditujukan khas untuk aku tanpa aku menyedarinya sampai aku pun join dia kutuk aku sendiri....kelakar pun ada sebab dia kata aku tikam belakang sindir2 dia padahal semua status dia tu yg perli sindir aku....lawak tapi bodoh...
6.Sememangnya aku takder niat menyindir atau bergurau tentang perkara ni.....perkara ni hanya sepintas lalu....aku suka tengok dia bertudung.....dan apakah wahahahaha aku tu dia tak pandang...biasanya kita akan meletakkan wahahaha...atau hehehehe....tau khihihi...atau apa saja jenis gelak....itu maknaya ayat itu tak serius...
7.Paling penting aku tak tahu yg dia tak suka yg aku share gambar dianyg bertudung.....tak saper pun komen tentang gambar yg aku share.....naper lah dia rasa macam aku membogelkan dia.....
Tak lama kemudian perang terjadi semakin sengit kawan aku yg sorang lagi dah panas mendidih sebab dia ingat dia yg dimaksudkan oleh sorang lagi itu....tapi aku sabarkan dia aku kata takkan dia nak buat macam tu kat kita....mungkin org lain kot dia maksudkan....aku masih suruh kawan aku sorang lagi bersabar dan jangan komen yg bukan2....aku dan kawan aku pun fikir positif....aku betul2 tak bajet yg dia maksudkan aku....tapi kesian kawan aku yg terasa sangat...bukan aku tak prihatin tapi tak pernah terfikir yg dia akan tetiba naik angin....sebab aku dan dia sangat2 rapat....selalu jugak dia kutuk aku tapi aku anggap semua itu gurauan tak pernah simpan dlm hati....tapi setelah aku teliti kata2nya...barulah aku faham dan dia juga mengakui yg aku bukan kawan dia yg baik yg tak menjaga perasaan dia selama ini....selama ni aku atau dia atau kawan aku lagi sorang ni selalunya akan chatt dlm group....sesama kita meluahkan perasaan apa yg tak kena dalam kehidupan....aku ada masaalah tapi aku tak pernah nak memperbesarkan masaalah yg ada....segala luahan yg dia dan kawan aku sorang lagi ni luahkan aku jawab dengan nasihat agar kita sama2 jadi insan yg baik....salahkah kalau pendapat aku benar...salahkah kalau aku menasihati kawan2 aku untuk perkara yg baik seperti mana dia menasihati aku....aku tak tergamak nak mencerca kawan2 aku....walaupun aku kerap kali dicerca oleh kawan2 aku sendiri...bila dia kata selama ini....sekali lagi baru aku tersedar bahawa yg dia ni rupa2nya dah lamaaa sangat dendam dgn aku....walaupun aku rasa sedih sebab dah ada baur2 yg dia tak nak aku jadi kawannya tapi aku lega dan bersyukur kerana Allah telah pun membuka mata hati dan minda aku tentangnya....kata2nya yg amat tajam itu membuatkan aku terus jadi terlupa pada siapa dia yg sebenarnya....aku ingat akaun dia kena hack...sampai aku rasa aku dah tak kenal siapa dia...macam tak percaya tapi itulah hakikat dan kebenarannya.....
Sebelum dia cakap yg merepak2 lagi.....awal2 lagi aku dah tanya kat dia siapa yg dia maksudkan...dia tak jawab...aku ajak bincang kat group pun dia tak jawab....rupanya dia nak maki hamun dan melepaskan semuanya kat fb dengan publishkan komen dia yg ditujukan khas untuk aku....akhirnya berjaya juga dia melampiaskan amarah yg dah lama sangat terpendam....tahniah aku ucapkan padanya....lega rasanya bila dia dah lepaskan segala sisa dan saki baki perasaan dia terhadap aku....aku rasa dia mesti bangga sangat sebab dapat mengenakan aku balik dengan secukupnya.....
Aku....!! menitik air mata aku sebab aku dah tak dapat mengenalinya lagi ...walauapapun aku redha aku pun dah minta maaf banyak kali dengan dia sebab aku tak tahu dia sakit hati dan bengang ngan aku mungkin sampai dia jadi susah tidur dan moody berhari kerana status aku kat fb yg telah disalah ertikan....terpulang pada dia nak maafkan aku atau tak...itu hak dia....aku tak salahkan dia dan tak salahkan adik2nya sebab kutuk aku kat fb dengan bahasa2 yg amat indah...hak dia hati dia nak rasa macamanapun....
Jom baca bawah punya conversation dulu..... ori ss ada kat bawah....ni yg copy paste jer banyak yg dah kena delete....
Status Dia >>  Mari belajar spelling: Perkataan untuk hari ini...P.R.O.F.E.S.S.I.O.N.A.L cth ayat:: Be Professional...
Anak Buah Dia >> hehehe...

Laki Dia >> ada lg cikgu...C.A.R.I.N.G cth ayat: Be Caring

Dia >> saper yg cikgu ni???konpius..2...

Aku >> kelas tambahan untuk manda...


Aku >> Takkan like jew kot comment lar sikit hehe~....

Kat sini kawan aku ada komen tapi dah remove....

Dia komen jugak kat sini tapi camner boleh hilang pun aku tahu....sebab dia delete....

Adik Dia >>ia la kak.... Klas ni bukan utk amnda..coz amnda kn da g tutorial stiap rabu mlm..kt smart reader tu...byar rm80 engget lg... stiap bln...class cm tu sesuai utk org yg tk abis skola...yg mls nk g skola .. yg bebal....yg sangap giler...otk dia..... K.pah ko likeeeeessss tk? Aku likeesssss okies..

Adik Dia >> kak pah; aku suka class ni.... ni betul2 utk org2 ade class, mcm kite2...... tp x sesuai lansung utk org2 yg xde class mcm kak dilla n kak nurul(oopppss kak nurul aku dah block la)hahaha.....

antara kat sini ada komen aku yg telah didelete....tapi ss ada kat bawah.....kat sini aku minta explanation dari dia.....boleh baca

Adik Dia >> Hey! kak, asal ko senyap jer ni.... Ko senyum ek... Ko x nk kata ape2 ke...?

Aku >> finally......******** ....apa kes ni...???

Aku >>****n****:- apa ni...???
"tp x sesuai lansung utk org2 yg xde class mcm kak dilla"


Adik Dia >> Ala kak... relax ar...kita kn P.R.O.F.E.S.S.I.O.N.A.L...​akak professional tk? Akak phm tk maksud professional tu... Khi..khi..khi..

Aku >> *****n***** >> kalo korang setakat nak buat lawak "class cm tu sesuai utk org yg tk abis skola...yg mls nk g skola .. yg bebal....yg sangap giler...otk dia..... " ATAU "ni betul2 utk org2 ade class, mcm kite2...... tp x sesuai lansung utk org2 yg xde class mcm kak dilla n kak nurul..." akak tak kisah....tapi kalo korag bermaksud nak menghina atau nak memperkecilkan akak punya tahap pendidikan...akak rasa ini langsung tidak P.R.O.F.E.S.S.I.O.N.A.L..d​an ********adalah lebih baik ko bagi penjelasan pada aku dengan nurul dengan sebaiknya....aku harap ini gurauan semata....aku tak nak kerana hal kecik macam ni kita hilang rasa hormat rasa kasih dan sayang serta ikatan persahabatan yg selama ni terjalin...keputusan ditangan ko....kalo ko tak suka dengan status/pendapat aku atau nurul....abaikan sajer status itu....tapi jangan tikam belakang atau sindir2 kawan sendiri...aku harap status2 yg ko publish sebelum ni takder kena mengena dengan aku atau nurul....sebab aku setiap kali update status aku tak pernah bayangkan status itu untuk aku tujukan untuk kawan2 aku terutamanya ko dan nurul....sori pah...sebab aku terus terang....bukan sebab aku makan cili atau stoberi tapi disebabkan korang adik beradik dah macam tak terkawal bahasa bila cakap aku takder kelass lah...sekolah tak habislah....tak amik pmr lah...ko sendiri tahu situasi aku kenapa aku tak habis sekolah....takkan nak aku cerita sekali lagi kat ko.....jadi kalo ko rasa korang bagus ada kelass ada pmr ada spm ada ijazah dan degree dari seluruh pelusuk sekolah dan ipt... B.E P.R.O.F.E.S.S.I.O.N.A.L ....sekali lagi aku tulis dan aku maksudkan kalo ko dan adik2 ko sekadar bergurau....its okay aku boleh forgive n forget....tapi kalau sebaliknya...aku rasa sampai sini sahaja yg aku dapat luahkan...aku tak suka nak perli2 org yg aku kenal lagi2 kawan aku.....dan selagi ko nak anggap aku ngan nurul adalah kawan ko.....tolong jaga hati dan perasaan sesama kita biarpun kita berlainan pendapat dan fahaman.....apapun awal2 aku minta maaf kat ko kalo kata2 aku ni cam tak P.R.O.F.E.S.S.I.O.N.A.L pada pandangan ko yg kelass yg sekolah sampai habis ada pmr ada spm dan degree....tapi inilah adab dalam bersahabat....ikhlas...hor​mat menghormati....menjaga perasaan sesama sendiri dan saling memaafkan kekhilafan sahabatnya....last....maaf​kan aku kalau ko terasa atau tersakit hati....peace...!!!

( waktu aku komen ayat kat atas tu....aku ngan kawan aku sangka yg dia bengang pasal politik....kebetulan jugak kawan aku sorang lagi tu pun berbalah pasal hal2 politik dgn laki dia dan adik dia....kawan aku dah mendidih dah sampai dia call sebab dia cukup2 terasa....tapi aku sabarkan dia...aku kata takkan dia kata kita tak mungkinlah....aku kata pada dia mungkin dia maksudkan org lain....baik betul aku kan... bersangka baik jer...serius aku tak bajet yg kata2 tu semua untuk aku....kawan aku yg dah mendidih tu aku sabarkan....biar aku yg jawab dgn berhemah...tapi cuba baca kat bawah apa yg dia jawab balik.....)

Dia >> saperlah yg sial sgt buang aku punya tulisan panjang2 tadi nak bg PENERANGAN pada ko Saidila Abdul Rahman.anyway...********dah baca.tuk pengetahuan ko...diela,ko boleh tanya apa jer yg aku tulis tadi pada ko.tapi...kalau ko rasa x puas hati pas ni aku boleh tulis bgtahu ko lagi!!!!


aku pun  nak tahu jugak sapa sebenarnya si sial yg buang apa yg dia tulis untuk aku....aku nak gak baca...panjang tu....belum sempat baca si sial mana tah yg buang....yg penting bukan aku....sebab aku pun tak sempat baca...
p/s tapikan bukanker dia tulis semua tu kat wall dia....mana boleh org lain buang selain tuan punya wall....butui tak...takpun kena spam...

Dia >> x payahlah tunggu si ***** explain kat ko>No hal...lah kalau aku nak bagi penerangan kat ko lagi!!Pelik2...aku dgr ko ckp,ko x pernah publish hal aku?plz...lah...yg ko download pic aku pakai tudung..pastu perli2..sejuk perut wak leha...pastu perli lagi macam..hijrah beb hijrah..tu apa??? tu GURAU ke?Bg ko tu GURAU???JATUHKAN MARUAH ORANG...MENGAIBKAN ORG...tu GURAU ke???

tang ni susah nak jawab sebab patutnya aku publish gambar yg tak bertudung...barulah aku tak gurau tak MENJATUHKAN MARUAH tak MENGAIBKAN dia...sebab dia tak suka aku publish gambar bertudung kerana itu menjatuhkan maruah dan mengaibkan dia....oleh kerana laki dia yg publishkan gambar tu maknanya laki dia pun MENJATUHKAN MARUAH dia dan MENGAIBKAN dia.....laki dia LIKE dia pakai tudung tu apakah makna sebenarnya tak suka dia pakai tudung ker....?? aku yg konpius....betui tak lagi.....??lupa plak satu perkara....aku memang tak pernah downlod gambar dia tapi aku SHARE....faham tak maksud SHARE dan DOWNLOAD......walaupun sebenarnya laki dia yg UPLOAD....3 cara berbeza tetapi dia combine jadi satu....dan mana ayat yg aku perli dia....kata sekolah habis masuk kolej semua...berbanding aku yg sekolah takat tingkatan 2 suku jer....tapi aku tak pernah tipu sesiapa pun tahap pendidikan aku...aku tak pernah kesal dan malu....tapi kasiahan dia yg habis sekolah tak tahu tata bahasa dan gaya bercakap dan penulisan....aku cakap sejuk perut pun perli ker....??? bukan aku kata panas perut....perkataan hijrah bagi aku itu adalah ayat yg paling soft dan sesuai....kalau aku kata berubahlah atau sedar2lah sikit....yup itu satu perkataan perli....punyalah baik aku doakan untuk dia berhijrah dari TIDAK kepada YER....akhirnya aku jugak yg dipersalahkan.....
p/s aku tepuk dahi jer......bak kata incik dd....inilah tanda2 manusia akhir zaman....bertudung itu menjatuhkan maruah dan mengaibkan.....

Dia >> Sedarlah sikit beb!!!jgn cakaplah pasal PERSAHABATAN???kalau dlm diri ko sendiri mana ada KEJUJURAN!!setakat baru aku sebut pasal ko x sekolah...tahu plak ko hangin ek!!tahu plak marah!!tahu plak kena tikam dari belakang!!!ko sendiri cermin diri ko dulu...sebelum ko nak mengata aku macam2..

errr aku tak hangin pun....apatah lagi marah...dari segi penulisan aku rasa org boleh tahu yg mana ayat hangin dan marah berbanding ayat yg cool dan berhemah....cuma terkejut sebab selama ni tak pernah pulak dia bukak isu aku sekolah tak habis....aku tak kisah sangat kalo satu dunia tahu yg aku sekolah tak habis....takder PMR....aku happy sebab tanpa bersekolah habis aku boleh khawin... dapat suami yg baik yg membimbing aku kejalan yg diredhai... dapat keluarga yg baik2 dan anak2 yg soleh dan solehah tanpa perlu sijil PMR....mak mertua aku pun takder PMR tapi 2 anak2nya belajar kat mesir balik mesia jadi imam besar dan ustaz....tak marah punnn

Dia >> x payahlah nak ingatkan aku pasal beradab!!!ko sendiri pun x ada ADAB!!!HORMAT???IKHLAS??? sudahlah...dlm diri ko sendiri pun x der semua tu!!!mana Nurul???apesal dia remove semua komen2 dia???camner nak saling hormat???kalau dlm diri tu asik ada perasaan nak perli memperli..kutuk mengutuk!!!aku tanya ko???kalau pakai tudung kompem masuk syurga ke?kan aku dah cakp bukan hanya dgn bertutup litup jer...kpala otak tu???tutur kata,tingkah laku..pun kena jaga.o mcm tu ke??? X kann...pasal dah terbukti ko sendiri yg dah MENJATUHKAN MARUAH AKU dan MENGAIBKAN AKU!!!jgn ckp ko GURAU!!!Itu sebenarnya ko nak PERLI2 aku!!! Ko faham x????
Kalau ko nak terasa apa aku ckp ko punya pasal!!!tapi sebenarnya lagi bagus kalau ko terasa.rasa!!!macam mana aku rasa di MALUKAN dgn kawan sendiri.patutlah ada pepatah cakap kawan makan kawan!!!ni dah terbukti depan mata!!!!

aku rasa aku yg berterus terang dulu tanya pada dia apa sebenarnya yg terjadi...tapi ada dia jawab....tak...malah dia lagi perli aku dengan mengajak laki dia adik beradik dia dan 2 org anak buahnya menghentam aku secara berselindung....paling aku tak boleh tahan kelakar bila dia kata aku asyik perli dia....padahal ini jer ayat aku...
"sekali aku ak dapat nak komen kat pic ni....sejuk perut wak leha tengok ********menutup aurat....hijrah beb hijrah....umur dah banyak nihhh....wahahahaha....incik ayen suka sangat tu....puji pun depan2...bayek punya....Nurul Nadia A. Rahman jom kita sokong puan ayen pakai tudung jom..."
cuba cari yg mana ayat yg asyik memperli dia....tak pulak ada ayat yg berulang aku sebut tanda2 nak perli dia...sapa pandai bolehlah cipta ayat perli sepatutnya untuk dia....banyak kali aku baca nak mencari salah bahasa....tapi tak jumpa pulak ayat perli yg dia maksudkan....kiranya dia dasyat dan hebat jugak yer boleh double kan meaning ayat2 aku tu....maklumlah kan sekolah tinggi sangat kot.....dari ayatnya juga aku rasa bukan aku yg menjatuhkan maruah dia tetapi DIA sendiri yg buat...banyak sangat ayat dia aku boleh u bidas....aku jer yg tak sampai hati....tapi kat fb jer....kat sini aku sanggup....ahahahahaha.....anak buah aku ada cakap....
" kalau PAKAI TUDUNG tak confirm masuk syurga....kalau TAK PAKAI TUDUNG  lagilah tak boleh masuk syurga....takkan tak tahu....???
Dia >> Siap ckp lagi selagi aku anggap ko kawan..tolong jaga hati dan perasaan!!ko jaga ker hati ngan perasaan aku slama ni??? Isu nyer...dari ko perli2 aku..."SEJUK PERUT MAK AKU" naper??? KALAU X PAKAI TUDUNG...PANAS ke PERUT MAK AKU tue???JAGA sikit mulut ko tu..pikir dulu sebelum nak cakap.macam laki aku cakp...guna otak!!! bukan guna lutut!!!
Kalau ko nak marah..sakit hati...terasa hati..ko punya pasal!!!itu lah yg ko buat pada aku "KAWAN"..Sebab MULUT BADAN BINASA!!!

yang ni paling best....sebab apa best sebab ayat dia yg ini "ko jaga ker hati ngan perasaan aku slama ni??? " SELAMA NI......???? berapa punya lama aku kawan dengan dia darrr.....dari umur 5tahun tau...sampai sekarang umur aku 32 tahun...rupanya SELAMA NI aku tak jaga hati dan perasaan dia....bukan sebab gambar dan komen itu ajelah yer....i seee.....tiba2 plak jadi isu lain......aku rasa dia yg perli diri dia sendiri....aku tak pulak cakap panas perut mak dia kalau dia tak pakai tudung....tapi dia sendiri yg cakap...aku cakap sejuk perut mak dia sebab dia tutup aurat....siapa ygng men'double kan meaning tu....bukan aku....aku rasa ayat yg aku gunakan itu semua org lain pun guna juga atas kebaikkan bukan kerana nak perli2....pernah ada org puji org lain guna ayat yg sama aku guna ni tak....?? ataupun kadang diri sendiri ada jugak berkata...."sejuk perut mak mengandungkan ko nak sebab hari ni ko periksa cemerlang...." jadi double meaning'nya akan jadi begini...."panas perut mak ko nak sebab ko periksa corot...."

paling lawak ialah bila dia kata laki dia kata cakap guna OTAK bukan guna LUTUT.....yesss aku cakap memang tak guna OTAK tapi aku guna AKAL FIKIRAN aku guna IMAN aku guna HATI PERASAAN dan paling penting aku cakap guna MULUT bukan pakai OTAK....dan tak pernah pulak aku dengar LUTUT BERCAKAP......haiwan pun ada OTAK tapi tiada AKAL....itulah beza antara HAIWAN dan MANUSIA yang Allah ciptakan.....

satu jer yg aku rasa bila dia cakap macam2....iaitu SEDIH....

Dia >> one more thing...kalau nak tahu ko punya BAHASA lg kasar...dari aku dan adik2 aku.sekurang2nya budak2 ni x hipokrit...x tikam blakang pun!!!x cover2...!nak cover2 wat per???ni mcm skrg..aku ckp jer terus terang... BE PROFESSIONAL!!!!

sila baca ayat2 dia adik dia anak buah dia  dan laki dia....semuanya ditujukan untuk aku tanpa aku sedari....padahal dia dan konco2nya dah tahu aku yg dimaksudkan....yg tak tahu tentunya aku....itu ker yg dia kata tak hipokrit tak tikam belakang berterus terang....pelik.....setelah berapa status semuanya dia kata aku dia kata tak hipokrit dan berterus terang....siapa lagi KASAR...??



kat atas ni plak dia keluarkan status "si ehemmm dah pandai istighfar...".padahalnya aku baca doa keluar rumah  ( rujuk kat bawah )...apa ker pelik doa dengan istighfar pun tak tahu nak bezakan.....


Istighfar.... Astaghfirullah hal azim....!! 

Doa...Bismillahi tawak'kaltu ala'llah....wala haula wala kuata illah billahil aliyul azim.....!! sapa tahu ni doa untuk apa....??



dalam dia kata dia tak menyindir tak cakap belakang....dia cerita kat kawan dia pasal satu specis yg dia maksudkan aku....




REMOVE




Status :- pakai ****** tutup ***** tapi......
( sewaktu dia tulis status ni aku langsung tak sangka yg dia maksudkan itu adalah aku....aku bersangka baik...malah aku turut join the conversation sbb aku langsung tak sedar yg kata nistanya semua tu adalah untuk aku........jadi nilai2kanlah siapa sebenarnya memperli  menyindir-nyindir hipokrit tikam depan belakang dan tak professional seperti yg di war2kan...)

‎Laki Dia >> ???

Dia >> bak kata pepatah saper mkn cili dia terasa pedasnya...

Dia >> thanks ******** &  *******...hehehe..

Laki Dia >> semoga Allah SWT BERSIHkn HATI mereka2 ini

Anak Buah Dia >> hahaha.

Anak Buah Dia >> ape mks0d nie???

Aku >> Meh aku isi tempat kosong....pakai tudung tutup aurat...tapi perangai macam hantu kak limah.....betul tak....???wahahahaha

Dia >> betul....betul..betul...

Dia >> Saidila Abdul Rahman hantu kak limah x sedar diri..dah mampos! macam bangkai...

Laki Dia >> Setiap PERLAKUAN, TUTUR KATA, TINDAKAN kita perlu berlandaskan Al-Quran...manusia diberi akal fikiran so fikir guna OTAK bukan guna LUTUT...fikir2kn dan slmt beramal!!

Dia >> amik ko...ceramah pendek lagi... ********..kak,nanti I tell u ek...baik punya sound...

Aku >> Khutbah jumaat.....insaffffff.....​!!! Insaflah wahai manusia jika dirimu berdosa....sila habiskan lirik pada yg tahu..... 

Dia >> alhamdulilah..imam muda..

Dia >> setakat baru skrg ni idup senang...bak kata Saidila Abdul Rahman insafffffff...beb!

Aku >> Imam encemmmm..... 

Laki Dia >>adusss....tk jd tukar profile pic...hahahaha

Dia >>I love u lah ********..cayalah...u know who i mean?nanti I story ekk...manusia2 yg x sedar diri ni...hidup segan mati x nak...

Anak Buah Dia >> haha...

Adik Dia >> Nk joint gosip bole... Cerciter sape yg luar nmpak baik....tp dlm cam setttan tu....

Dia >> ini kenyataan:macam ******* ckp..perlakuan dan tutur kata tu jaga sikit.aku tgok pakai tudung,tutup aurat,sembahyang tonggang terbalk tapi mulut bila bercakap..memaki hamun,perli memperli,.subhanallah...is​tighfar lah banyak2.manusia mcm ni,elokknya masuk neraka jahannamm...!!!!!!

Adik Dia >> aku pun nak join gossip, kak pah aku nak betulkan la ayat kak dila tu.... x best langsung la ayat dia (pakai tudung tutup aurat tp perangai mcm hantu kak limah) kak limah kan giler ayat tu tak hottsss langsung... paling bagus n hootttss kau tahu ape? pakai TUDUNG tutup AURAT tp perangai mcm LONTE...(PELACUR).....x sedar diri!!

Dia >> Betul tuBbetul!!! rileks we..rileks...cover2 sikit...hehehe...

Adik Dia >> Wt pe nk cover2..k.pah...alang2 myelam..minum air skali....pastu tankap ikan...khi..khi..khi... Kaw...kaw...kasi kna sama dia.....

Aku >> mak aihhhh...kalah gosip kat melodi.....panas mendidih...!!! ******* ceciter kat aku sekali siapakah yg ko maksudkan itew....takderlah aku ter`gas2....maklumlahkan aku kan dah jauh dimata....jauhlah lagi dihati....huhuhuhu


Dia >> Diela...ko mkn cili ke? x kan...aku rasa ko mkn strawberi...tgok tue ada t'selit kat gigi..hahaha...

Adik Dia >> K.dila... Alang2 mkn cili.. mkn cili boh...tk siah2.. bli yg pdas skali... Klau mkn strawberi mkn ngan coklat...bru la lg manis....tp AWAS jgn mkn cili RAWET!!...

Adik Dia >> manis x srawberi ini??? Sayangnya perangai kamu x manis..(EEEHHHHEEEMMMM)...​hehehe...

Kawan Dia >> ko nie fa.. dh cam mhraja lawak lak(sepah) kurma dh jd strawberi. sdpnya ... mcm nk mkn strawberi jew..... hu3

Dia >> aku pun rasa mcm nk mkn.betulke mkn ngan coklat sedap? jom kita try jom...hehehe...

Adik Dia >> :) layannn.......

REMOVE

Adik Dia >> ********   (e....EEHHEEMMMM) yg da pndai istighfar tu ye!) Ha5.. Layannnn gak la.... Zazzzsssssss..... melodi!

Dia >> tahu x per..mcm ****** ckp..alhamdulilah dah ada sikit perubahan.nauzubillah kalau itu hanya untuk menutup kesilapan.sorry ar we...transfer ayat ko kat sini plak....

Adik Dia >> ingat tau..mkn strawberi manis ke masam ke..perangai mahu kena manis wwwwooooo....hehehe..

Kawan Dia >> hati kena bersih beb... br. mkn apa2 pun rasa manis....lebih kan manis dlm senyuman ...kurang kan manis dlm minuman....hu3...zazzzzzss​ss jugak arr....:)

Dia >> I"m..very2 LIKE lah mus...betul tu! zzzzzzaaassss...ngan layannnnn...gak lah...FFFuuuuhhhhh.....

Aku >> cehhh..... mentang2 aku baru balik dari cameron....stoberiiii jer yg ko cakap....stoberi tu...kat atas manis...sampai bawah jadi masam...alih2 aku beli stoberi kering....ala2 jeruk gitu.....ngeh ngeh ngeh....adapun yg korang adik beradik gosipkan itu tak dapatlah aku join yer kerana aku tak tahu siapakah empunya badan yg kena gossip....inbox lah aku weiiii takpun masuk kat group aku Saidila Abdul Rahman ngan ******** nak tahu jugak lah.....tak best lah makan sorang2......huhuhuhuhu

Status :  B.E. P.R.O.F.E.S.S.I.O.N.A.L
( kat bawah ni plak ss dari status dia yg PROFESSIONAL....jom tengok dan baca sejauh mana ke'professionalnya dia dan konco2nya.....)



si bek aku sempat print screen....bukan nak besar2kan hal tapi aku nak keadilan dalam berbahasa....ada antaranya komen aku telah didelete mungkin nak nampakkan aku yg salah sebab aku tak komen guna gaya bahasa macam dia adik beradik....kawan aku lagi sorang removekan komen2nya sebab tak nak terlibat dan tak sanggup nak dengar dia hina2 aku.....


REMOVE


Tak lama selepas aku tahu apa puncanya....aku pun minta maaf dengan dia....tapi dia kata kat kawan aku yg dia dah tak nak ambik tahu hal aku lagi....amat sukar untuk aku update status kat fb sebab tak mahu dia salah faham mengatakan aku perli2 dia....atas saranan aku pun hide status aku dari dia....bukan blok atau remove....tiba2...keluar plak status dia begini...padahal aku langsung tak remove dia atau blok dia tapi dia yg buat macamtu kat aku....aku nak kata apa.....dia takder penyokong lain selain 2 org anak buah dia dan kaum kerabat keluarga dia .....kesian kan....sapa2 nak sokong dia boleh jer aku no hal......


Kesimpulannya....biarlah....biarlah.....mungkin ada yg akan tak puas hati dgn entry aku kali ni....tapi biarlah ini jadi pengajaran buat aku dan org lain.....

Aku rasa inilah entry paling panjang dan paling lama aku pernah buat.....what to do kan....u ask for it u got it....!!

p/s jangan lupa LIKE yerrrr......hehehehe

Wassalam......



Post a Comment