Friday, March 11, 2011

Mama....Kita Kaya Atau Miskin....???

                                                                         sumber google

Soalan sentap dari anak pada satu hari itu....

Kayakah kau...dan miskinkah aku....??? kalo ikutkan aku....aku cuma nak jadi seorang yang low profile....

Buleh ker....??? buleh buleh....skang pun aku tengah hidup dalam keadaan serba serbi sederhana.....yang penting hari2 makan nasi....aku tak pernah rasa susah hati kerana tak kaya2 cam orang lain walaupun sudah berusaha ....adapun aku selalu takut untuk jadi kaya adalah....selalu aku dengar kat radio atau tv ada hadis yang menyebut tentang penyakit orang kaya...."penyakit orang kaya ialah sombong.....berbahagialah bila kita menjadi orang miskin...." aku tak kata semua orang kaya tu sombong....tapi dalam banyak2 orang kaya yang aku jumpa dan kenal sangat2 jarang dapat jumpa orang kaya yang low profile.....camner pun dia nak buat ala2 low profile....sombongya tetap tak bleh sorok...mungkin pada gaya atau cara dia bercakap....mesti ada bau2 sombonglah.....dan lagi adapun orang kaya biasanya mempunyai satu sindrom yang dipanggil syak wasangka yang amat tinggi pada orang miskin.....kalo org miskin tu baik dengannya atau cuba nak kenal2 rapat dengannya.....mesti dia ingat orang miskin tu nak duit dia nak share harta dia nak minta tolong dia nak pinjam duit dia....betul2 cam bangsat punya pikiran....dia lupa bahawa segala harta dan kekayaan yang dimiliki nya itu semua datang dari Allah SWT....sekali Allah tarik engkau punya harta....silap2 engkau akan jadi lebih miskin dari orang miskin....satu hadis...."dalam harta orang kaya terdapat hak untuk orang miskin...."

Tetiba aku jadi bengang plak ngan orang kaya ni.....sebab itu jugak aku tak berapa nak kawan ngan orang kaya2 ni....takut berjangkit plak pay'ell sombong diorang kat aku......takut beb.....

Aku tak kisah sebenarnya ngan orang kaya ni....aku tak kisah diorang boleh beli apa saja benda yang diorang suka....dan aku pun tak kisah juga kalo diorang nak menunjuk-nunjuk harta benda diorang..... tetapi jangan sesekali diorang cuba menghina orang lain yang tak kaya cam diorang.....itu yang buat aku hangin dan rasa nak bukak kitab kat diorang.....aku cakap bedasarkan pengalaman aku sendiri....walaupun hati aku pedih tapi aku tetap senyum dan bersyukur dengan apa yang ada....dalam hati aku cuma rasa kasihan pada mereka2 itu yang hatinya telah dibutakan dan disesatkan oleh harta kakayaannya sendiri....kasihan sungguh.....

Kadang anak2 aku pun menjadi mangsa pertanyaan dengan anak2 orang kaya sombong ni....sampai2nya anak aku tanya kat aku gini...."mama...kita orang kaya ker miskin mama....??? sebagai emak hati mana yang tak jadi rawan mendengar pertanyaan anak yang tak mengerti apa itu kaya apa itu miskin....namun aku jawab juga dengan panjang lebar agar anak2 faham...."sayang....kita bukan orang kaya dan kita juga bukan orang miskin....kita dalam kategori sederhana.....walaupun kita takder rumah besar....tapi kita cukup makan pakai dan segala keperluan...Nabi suka orang yang bersederhana....tak guna jadi orang kaya kalo ada sifat sombong....Nabi tak suka dan Allah pun tak suka dengan orang sombong.....kita kena bersyukur dengan apa yang kita ada....hari2 kita dapat makan nasi....orang lain belum tentu dapat makan hari2....rumah kita ada tv......kita ada kenderaan....kakak boleh pergi sekolah....boleh makan kfc....boleh beli mainan.....dan macam2 lagi....jadi lepas ni kalo ada kawan2 kakak cakap kakak miskin.....kakak cakap padanya..... alhamdullilah...."

Semenjak dari hari itu dah takder soalan pasal kita kaya atau miskin...kakak pasti akan cakap dan selalu menasihati adik2nya supaya bersyukur dengan apa yang ada.....dan selalu juga dia ulang balik apa yang aku cakap padanya...."mama kita ni orang sederhana kan mama...." aku pun..."iaaa....sayang....kita orang sederhana...."

Kesimpulannya aku bukan tak nak kawan dengan orang kaya tapi orang kaya yang tak nak kawan ngan aku....hahahaha

Tak tak tak....gurau jer....bukan aku tak nak bergaul dengan orang kaya nih tetapi aku takut diorang punya pikiran jadi negatif....asik pikir nanti orang miskin nih nak mintak harta dia jer.....kesian plak aku dengan orang kaya nih....mahu tak lena nak tidur malam sebab takut hartanya kena kikis kalo kawan ngan orang miskin....hahahaha kesian...... padahal orang miskin tidur sedap jer....tak kisah apa pun dan tak takut pada pencuri mahupun perompak....

Okaylah.....sampai takat ni jer idea miskin yang dapat aku sampaikan....orang kaya jangan kecik hati yer....kalo kecik hati pergi shopping kayyy....mesti tak kecik hati lagi......tak kisah kaya janji jangan sombong....tapi kalo miskin pun jangan sombong jugak...."Allah benci orang kaya yang sombong...tetapi Allah lebih benci lagi orang miskin yang sombong...."

Assalamualaikumm......
Post a Comment