Friday, February 25, 2011

Doa Seorang Ibu....

Salam sejahtera semua...lama benor tak post entry....bukan setakat masa jer yang takder.....yang sebenarnya brodben yang tak ada...sebelum belum ni...brodben pakai sorang sebiji....tapi aku pinjamkan brodben aku kat anak buah aku yang tahun ni akan amik UPSR....banyaklah benda yang dia nak cari kat internet....biarlah janji dia belajar udah....akhirnya siang ku kosong tanpa internet...menjelang malam didi pulang barulah aku berpeluang mencelah di celahan graf forex yang turun naik untungnya takderlah pulak untuk bulan ini atau pun tahun ni kot....entahlah...aku dah tak ambik tahu langsung urusan forex memorex didi....baik aku layan resepi buat kek atau lauk yang sedap2....

Oppp...jap jap... lari tajuk pulak...sebenarnya lagi kan...aku nak sampaikan berita baik pada semua yang sudi mendoakan kelancaran hal yang ini dengan yang ini....dengan tak disangka...semalam pagi didi call aku dengan gembira memberitahu ada perkhabaran baik dari kwsp bahawa cek sudah sedia untuk dikolek.....aku terus bersyukur yang tak terhingga...serasa nak mengalir air mata ni....walaupun wang itu bakal bertukar tangan pada syarikat didi...yang penting takderlah didi punya gaji kena potong sampai  tiap2 bulan selama 2 tahun lebih sebab nak bayar balik kos rawatan yang syarikat didi telah bayarkan dulu....

Dalam pada tu aku segera teringatkan mak...aku pun call mak dan aku bagitahu yang kwsp dah keluarkan cek....pastu makpun cakap....malam tadi baru mak baca yasin..sampai ayat "mubin" mak minta supaya dipercepatkan urusan korang berdua....dalam Surah Yasin ada 7 kali ayat "mubin"....tujuh kali'lah mak doakan....

Aku terus rasa berkat doa emak'lah urusan yang sepatutnya mengambil masa tiga minggu atau mungkin lebih terus jadi cepat....aku sangat2 bersyukur kepada Allah SWT kerana telah mengabulkan doa2 orang yang berdoa untuk aku....aku yakin dengan doa emak yang ikhlas dan penuh dengan kasih sayang untuk kebaikkan anak2nya....walaupun aku cuma menantu emak...tetapi mak dan abah tak pernah membezakan aku....kadang2 sampai aku terasa yang aku ni telah dilahirkan oleh emak pulak....aku rasa mak ngan abah sayang aku lagi lebih kot dari yang lain2....hakikat aku tak tahu...cuma aku hanya merasanya sahaja.....

Lihatlah sendiri bertapa besarnya bertapa hebatnya doa seorang ibu untuk anak2nya...kalaulah semua ibu mendoakan yang terbaik untuk anak2nya...aku rasa semua anak pasti akan berjaya selamat dunia dan akhirat....tapi ingat yer....restu ibu adalah restu allah....murka ibu adalah murka allah juga....tapi agak2lah kan....ibu plak jangan nak ambil kesempatan menggunakan "Syuga Dibawah Tapak Kaki Ibu "untuk menyuruh anak2 melakukan perkara yang tak baik....ingat Allah tak tahu ker...???

So...anak2 semua dah tidur...ada sorang budak namanya cinta pun dah tertonggeng kat riba mamanya.....nak mintak kelon lah tu....

Esok2 aku uplod cek resit dari kwsp yang dah selesai tu yer....skang tak sempat....bateri HP ni pun dah nak kong.....

Lastttt....Terim Kasih Allah...terima kasih juga semua pen'Doa.....doa mu yang terbaik untuku allah sahaja yang akan membalasnya....

Saturday, February 12, 2011

Aku Dan Resit...

Dah berapa lama aku kureng sikit aktif disebabkan deman kepialu tapioka yang menyerang aku baru2 ni....ditambah lagi dengan urusan nak settle'kan hal KWSP yang amat memeningkan kapla aku dan didi....

Semuanya gara2 AAN yang tak mengaku dia bayar kan bil spital aku dan dengan yakin dia kata dia takder resit....sampek2nya pegawai kat KWSP tu siap cakap ngan didi..." semua dah ok cuma resit  pembayaran jer takder....awak tahu resit tak....?? " mak aihh macamlah didi tu bengong sangat....aku pun tahu jugak resit tu aper....tapi aku talifon MSIG dia kata AAN yang bayar....tepon AAN dia kata MSIG yang bayar....

Aku tak kisahlah sapa yang bayar yang penting aku nak resit...resit tahu tak.....??? menggelupur aku nak cakap sana sini mintak resit.....alih2 pegi spital pun sama gak dia tak keluarkan resit pada patient sebab bukan patient yang bayar.....jadi aku tanya kat spital tu sapa yang bayar.....dia kata insuran bayar....aku tahulah....hadoiiii....

Masa makin suntuk....resit harus dicari.....tapi usaha tangga kejayaan....sabar pasti ada hikmahnya....dengan rasa tak yakin aku talifon AAN sekali lagi.....aku tukar soalan lain pada reception tu sampai dia pening kepala...last2 dia transfer call aku pada dia punya finance......ngeh ngeh ngeh....

Akhirnya...soalan pada jawapan yang aku cari selama sebulan telah pun aku temui......ngeh ngeh ngeh......akhirnya AAN berjaya aku kuasai.....resit dapat dicari tapi kena kolek sendiri......tak kisahlah bhai janji dapat resit.....


 resit yang menjadi kontroversi 4 pejuru antara Aku...AAN...MSIG dan KWSP....


Kenapa aku perlukan resit....??? sila rujuk sini....

Ok dah taukan.....kalo sikit tu takper....ini makan ribu punya kes.....kesian didi....berkorban apa saja untuk aku yang dicintai dan disayangi.....ecehhh....hehehehe ( betul apa.....) bukan aku nak mengeluh tapi itulah hakikat kehidupan.....kadang kita diuji tapi dengan cara dan perkara yang berbeza....

Pernah satu orang hamba Allah bagitahu kat aku....semasa aku disahkan ada tumor otak benigna... dia kata suami aku rasa cam gelap dunia....takut sangat apa2 berlaku kat aku....tapi dia kata dia tak nak tunjuk depan aku...dia kena kuat dan tabah untuk aku supaya aku tak terasa sangat....dia kata dia akan cuba sedaya upaya untuk aku menerima rawatan yang terbaik supaya aku sembuh dah selamat.....

Tapi memang betul.....dia adalah orang yang paling tenang...dia tak tunjukkan langsung pada aku rasa cuak atau sedih atas ujian yang menimpa......yelah aku tengah takut....kalau dia takut aku pun mungkin akan lagi takut.....aku tak dapat membayangkan macamana perasaanya bila aku menangis teresak-esak dipangkuannya ketika aku menahan sakit kepala yang amat sangat.....kalau aku tahu dia akan rasa sedih jugak aku takkan menangis.....masaalahnya aku tak tahu.....yang aku tahu dia tak pernah meluahkan atau menyatakan bertapa bimbangnnya hati dan perasaannya pada aku.....

Aku tahu pun sebab ada orang bagitahu...kalo tak mahu aku ingat dia langsung tak berperasaan...hati kering dan dingin ibarat iceberg......tapi dari aspek perbuatan aku tahu.....dia benar cinta dan sayangkan aku.......

( walaweiiii....mahu ada yang muntah kot ketika ini.....ngeh ngeh ngeh.....)

So...so....lagi tiga minggu baru dapat result dari KWSP.....kalo rajin....tolonglah doakan semoga urusan ini akan diproses dengan cepat dan berjaya dengan jayanya......

Peace....

Sunday, February 6, 2011

Kenapa Kau Yang Susah Bila Aku Gemok..

Walau pun cerita ni dah agak lama....tapi bila aku terbaca kat blog2 orang pasal orang gemok ni....aku rasa cam panas jer....aku rasa dalam dunia ni takder orang yang puas hati ngan keadaan fizikal sendiri....hatta ratu cantik sedunia pun.....

Dulu semasa aku balik belah2 sana.....perkataan pertama yang keluar mesti camni...."apasal ko ni makin gemok...." ko ni gemok2 tak takut ker laki lari..." ko ni umur muda tapi tak pandai jaga badan....." ko ni dah macam umur 40 jer aku tengok....." dan bla bla bla.....

Tapi semua aku jawab dengan gelak ketawa atau senyum sahaja.....dah memang bangsa diorang semua kurus2 jadi sesuka hatilah diorang semua mengutuk aku secara berdepan tanpa memikirkan hati dan perasaan orang lain....kalaulah aku se'lazer diorang dah lama aku jawab gini....."aku gemok sebab laki aku cukup bagi aku makan....hatipun senang...."walaupun aku gemok tapi laki aku tak pernah plak lari macam laki korang cari pompuan lain...."aku tak boleh jaga badan sebab aku menyusukan anak aku dengan sepenuhnya....bukan macam korang takut bagi anak susu sendiri sebab takut shape badan lari......" aku macam 40 sebab aku sedar diri....tak macam ko umur dah dekat 40 tapi masih tak sedar2 diri....dedah sana dedah sini..." itu kalo aku lazerlah.....nasib baik tak.....ehekkkkk

Kadang aku pun hairan....yang suka mendengki ngan aku ni bukan calang2 pompuan tau....ada yang bekas ratu ada yang model dan ada juga pelakon tambahan jer.....pernah dulu semasa aku belum khawin ngan dd pun diorang kata aku berlagak......padahal dd tu gemok cam aku gak....idakler kaya.....pakwe2 diorang semua kaya2 hensem2....sampai aku kata....kalau dd tu nak korang....korang ambiklah.....dah dd pilih aku untuk jadi isterinya takkan aku tak nak kot......dah lah baik.....beriman....keluarga baik2......

Diorang suruh aku berdiet.....elo cakap senanglah.....mak mertua aku langsung tak bagi aku berdiet tau.....kalo aku lambat makan atau kurang makan....habis aku kena leter tau.....sebab aku menyusukan anak....aku tak boleh berdiet.....kalo aku berdiet anak aku tak dapat zat dan khasiat yang diperlukan....mak aku selalu pesan...."jangan lambat makan...jangan makan sikit....anak menyusu....kesian anak....." sampai skang anak aku dah masuk empat dah....mak tak pernah jemu bagi nasihat pasal pemakanan....kalau aku kata aku kenyang tak nak makan....mesti ayat ni yang keluar...."makan jangan tak makan....kesian anak nak menyusu....kalau aku jawab..." nanti jadi gemok lah mak...."mak mesti jawab...."takdernyalah gemok...."nanti dia katalah lagi...."si bla bla tu lagi gemok....."hahahaha last2 sepinggang jugak aku kena makan....demi mak dan anak......

Oleh kerana mak.....aku banyak buat dek dan tak tertekan dengan badan yang gemok....jangan cakap pasal diet'lah depan mak aku....habis kena leter kang....kalo time puasa tu waktu sahur pun aku akan dipaksa makan banyak.....sepinggan nasi kadang amat berat untuk aku telan di pagi hari....tetapi demi anak aku telan jugak.....air pun aku kena minum banyak.....adapun aku makan dan minum semua ni demi anak selain untuk tenaga dan terus hidup....

Lain orang lain plak penerimaan.....aku paham.....tapi kok yer pun sebelum nak kutuk fizikal badan seseorang itu kajilah dulu salah silah keluarganya.....aku cakap yer.....dulu sebelum aku kahwin sezaman sekolah.... akulah yang paling kurus sehingga aku digelar papan lapis ataupun playwood.....sama dengan dd....cuma bila hormon sukan dah kurang barulah badan ada naik sikit diikuti dengan perkahwinan yang amat membahagiakan.....

Skang anak2 aku semua bertubuh kurus...memang tak padan ngan mak bapaknya yang gemok2 ni......berlainan ngan ada satu keluarga yang idakler gemok idakler kurus....tapi anak2nya semua gemok2.....bila aku selidik rupa2nya masa maknya dulu kecik2 pun maknya yang paling semangat.....jadi kurus gemok ni ada berkaitan dengan faktor genetik jugak.....jadi jangan hairanlah yer bila nampak mak bapak kurus anaknya gemok2....ada mak bapaknya gemok anak plak kurus2.....same all juga dengan cantik dan hodoh.....dan2 juga jangan ingat asal orang tu gemok jer makan banyal asal kurus jer makan sikit......asal gemok jer banyak penyakit asal kurus jer ingat sihat......semua tu pemikiran zaman dinasor.....

Aku kalau nak kondem orang kurus pun boleh ajer.....banyak gak bahan....tapi takder maknenya......cuma orang kurus yang low minded jer suka kutuk2 orang gemok.....sib bek kat sini takder yang kutuk2 aku gemok....kalo tak mahu ada yang makan pinggang kang......paling bestlah ayat aku nak kenakan orang yang kutuk pasal aku gemok....."aku gemok tapi aku tutup aurat....ko kurus tapi ko tayang semua urat....takder plak dalam mana2 kitab atau hadis yang kata orang gemok masuk neraka orang kurus masuk syurga....kalo ko sedar diri ko sapa tidaknya ko akan mengutuk fizikal seseorang dengan sesedap rasa.....ingatlah fizikal kita ni tak kekal lama....mati nanti ke tanah juga kita...."

So tak kiralah anda semua gemok atau kurus...yang penting jangan kutuk orang ikut mengikut citarasa setan....wokeyyyyy

Wednesday, February 2, 2011

Ragam Anak....

Diam tak diam dah sebulan anak bersekolah.....dan dalam menempuh sebulan tu aku sampai sakit terperanjat kerana menguruskan anak2 gi sekolah.....perghhh memang mencabar minda dan kesihatan....namun demi anak yang kusayang demi anak2 nak pergi menuntut ilmu....kugagahkan juga walaupun sakit.....

Dalam sakit namun aku juga bahagia....dalam letih aku masih senyum....anak2 umpama nyawa....anak2 aku umpama semangat yang tak pernah suram.....benarlah kata orang...anak2 ni boleh jadi racun dan mereka juga boleh jadi penawarnya.....sewaktu aku keletihan anak2 seakan memahami .....walaupun kecil2....tetapi tanpa disuruh ada yang menanya..."mama sakit ker....??? pastu mesti ada yang menawarkan diri untuk memicit  kepala....kadang sampai bergaduh kerana berebut nak memicitkan kepala mamanya....walaupun picitannya tak sekuat mana....tapi dengan jari jemari yang kecik dan halus begitu terasa amat melegakan....serius cakap memang hilang segala pening dan hilang segala masaalah.....

Ada juga yang cuba berusaha menyelimutkan mamanya apabila dilihat mamanya semacam kesejukkan.....walaupun dia kecil tapi dia cuba berusaha untuk membentangkan selimut supaya menyelimuti badan mamanya....ciuman penuh kasih dan sayang dari anak2 juga selalu menjadi penguat semangat dan penghilang segala kepenatan.....

Aku bersyukur kerana meiliki mereka sebagai anak2 ku.....gelak tawa mereka....jerit pekik tangisan mereka...semuanya ibarat lagu di hatiku......penat lelah....segala sakit aku akan hilang serta merta bila melihat anak2 tidur kepenatan selepas seharian bermain bergaduh sesama sendiri membuat sepah dan macam lagi....suci dan tenang betul wajah mereka.....kadang membuat aku rindu untuk mendengar suara mereka....serasa ingin ku suruh mereka membuka mata untuk ku tatap buat seketika.....

Ketika ini anak2 sedang bermain bersama....sambil ada yang memanggil..."mama...nak itu....mama dah pukul berapa....??? mama nak makan....

Tiba2...."mama....cinta ni busuk lah....."aku pun check pempes cinta.....adoiii berak lah pulak.....ok aku nak cebok kan cinta dulu......

Babai.....