Monday, October 11, 2010

Tolong....!!!! Aku Konpius.....

Aku serius.....aku malas nak berbasa basi....aku cuma mintak ada yang sudi berkongsi pandangan dan pendapat pada cerita yang nak aku ceritakan ini.....

Hari ahad semalam pakcik belah didi iatu wak lani meninggal dunia.....tapi masa hari sabtu mak bapak mertua aku sempat gi tengok kat hospital banting nun.....tapi masa tu wak lani kira2nya dah nazaklah.....tengah koma....hari ahad semalam selepas subuh ke dalam subuh anak2nya telefon abang ipar aku bagitahu yang wak lani dah menghembuskan nafas terakhir.....
Mak bapak mertua aku pun bergegas nak pergi layat....adik beradik didi semua pun rancang nak pergilah....termasuk aku....cuma aku terpaksa pergi lewat sebab didi kena kerja....bagi aku walaupun lewat aku tetap nak pergi....walaupun wak lani yang meninggal....tapi isterinya wak yah masih ada....jadi apa salahnya pergi ucap takziah pada wak yah dan anak2nya....untuk pengetahuan wak lani tu ialah abang kandung mak mertua aku.....

Bila semua orang dah pergi.....adalah satu keluarga lagi tak pergi.....iatu kakak ipar aku.....aku pun tanyalah.....aku rasa bab dialog yang inilah paling sengal yang aku pernah dengar....

Aku : "kak tak pergi layat ker....???
Kak..?? : "tak....semalam dah pergi....
Aku : "laaa....semalam hidup lagi hari ni kan dah takder....
Kak..?? : "alaaa...sama jer.....
Aku : "macam tu pulak......

Aku terus blah sambil dia masih ngomel2 tah paper tah...aku dengar sikit2 aaaa...."semalam kat hospital pun macam orang mati....hari ni dah mati.....takder beza...bla bla bla bla bla........" aku terus masuk rumah....sambil otak aku pikir......macam tak percaya jer apa yang aku dengar tu....aku sewel ker....atau betul ke jawapan yang dibagi pada soalan yang aku kemukakan.....

Lepas zohor.... tak lama tu diorang sekeluarga keluar....pergi raya....aku bukanlah busuk hati....tetapi itukan pakcik ko.....abang kandung kepada mak kandung ko jugak.....bukanya jauh manapun puchong ngan banting tu.....ada sekeluarga yang tu pun nak pergi raya gak....tapi boleh jer pun pergi layat dulu....kalo macam itulah jawapan yang ko bagi.....aku tak tau nak kata apa dah....cumanya jangan nanti kalo sendiri kena ko jangan salahkan orang lain sebab satu waktu dulu ko pernah berkata macam tu pada musibah yang menimpa orang itu.....

Aku bukan juga nak memperbesar-besarkan isu ni....tapi aku rasa tak puas hati dengan jawapan kakak ipar aku.....aku rasa macam jawapan yang dibagi tu tak beradap langsung....padahal sekolah agama....apa tak tahu ker menziarahi orang meninggal dan keluarganya itu adalah fardhu kifayah....ko tak nak pergi cakaplah tak nak pergi...malas ker....tapi jawapan "sama jer" tu bagi aku tak layak langsung diperkatakan.....keluarga simati memang tak dengar dan tak tahu.....tapi allah maha mengetahui dan allah maha mendengar tau beb.....

Bukan soalan pasal ni jer di jawab dengan sengal....banyak dah soalan aku pernah dijawab dengan sengal sesengal sengal2nya......jawapan macam orang tak sekolah.....berlagak educated tapi no manners....blahhhh aaaaaa....kan aku dah emo.....selama ni aku cuba berfikiran positif dan selalu jga bersangka baik....tapi kalo dah suka jawab dengan jawapan ala2 universiti.....sapa boleh tahan bhaiiii

Tolong jawab sebagai seorang islam.....jangan jawab ikut kepala hotak yang sombong.....