Monday, September 13, 2010

My Hari Raya Story

Once upon at hari raya there was big family celebrate eid.....hahahahha.....tak mungkinya aku nak cerita dalam bahsa omputih ni.....aku sendiri tak paham apatah lagi orang lain....sebelum aku membebel yang tidak2....aku nak membebel pasal pesen orang2 yang datang beraya kat rumah aku kat puchong.....

Kisah Raya Per-1

Tahun ini 2 keluarga beraya kat puchong.....lagi 4 keluarga beraya kat tempat lain......1 daripada 4 keluarga tu balik sebelum jumaat.....jadi pagi raya tu sempat ngapuro2 dulu.....yang lain2 sehari sebelum raya dah bertolak ke tempat lain.....
Pukul lapan pagi somi aku balik dar kerja sekejap untuk solat sunat aidilfitri.....
Aku sekeluarga ngan keluarga abang ipar aku yang johor bersalam-salaman mohon ampun dan maaf dari kedua ibubapa.....pastu baru ngan adik beradik dan keluarga sendiri.....
Lepas solat jumaat.....1 keluarga ( abang sulung ) beraya kat kampung mak....aku dan keluarga aku masih setia kat puchong....
Tak lama selepas tu berduyun-duyun anak2 buah mak dan anak2 buah abah datang beraya.....sampai malam...( ada gak aku terpikir nak snap gambar2 tetamu yang datang.....tapi pikir2 balik kang dikata aku buang tebiat plak....)
Malam somi aku balik kerja.....aku pergi beraya kat rumah sedar mara yang dekat2.....dapatlah 2 biji rumah....selebihnya banyak yang takder......

Kisah Raya Ke-2

Tengahari ada 1 keluarga datang.....anak buah mak jugak.....orangnya kaya.....tapi miskin budi bahasa.....sebelum-belum ni dia memang tak pernah datang nak raya kat rumah mak mertua aku....sebab mak mertua aku miskin....rumah buruk......tapi lepas kakaknya marah2....sound2 tepek.....barulah dia datang.....bininya punyalah sombong....sekarang pun sombong tapi kurang sikitlah.....aku rasa diaorang tu datang pun sebab terpaksa.....sebab nanti kalau kakaknya datang kat rumah.....kakaknya mesti tanya samada adik2nya ada datang ke tak....kalau tak....dapat ceramah freelah jawabnya.....tapi paling sedih....anak sikit punya kaya.....bagi duit rayackat maknya berapa......Rm5 jer......bukan aku yang cakap atau reka cerita....maknya sendiri yang mengadu......padahal gaji tiap2 bulan yang 5 ke 6 tahun lepas adalah 35k......sekarang mestilah lagi banyak kan.....isyhhhh2
Waktu kemuncak tengahari.....ada 3 orang budak datang beraya....paling tak bleh tahan....budak tu sempat curi dompet bapak mertua aku yang diletak kat ruang tamu....lesap Rm300....ic ngan lesen abah dicampak kat belakang rumah......aku yang suspek memang salah sorang dari tiga orang budak tu curi....sebab...waktu tu kat ruang tamu memang takder orang2 dewasa.....aku tengah kat dapur siapkan makan tengahari somi aku....waktu aku jenguk kejap kat depan ada sorang budak bawak beg sandang tengah berdiri mundar mandir kat tepi tv.....budak lagi 2 orang tengah duduk.....mana ada orang datang beraya berdiri....berjalan mundar mandir macam cari benda.....dan selama ini pun....takder budak2 datang beraya masuk dalam rumah.....semua makan beraya makan minum kat beranda jer......jadi kesimpulan aku budak ni memang dah pasang niat datang beraya sambil mencuri.....jadi berhati-hatilah yer kalau nak suruh budak2 yang tak berapa dikenali masuk kedalam rumah.....boleh bagi masuk tapi jangan tinggalkan dioarang tanpa pengawasan tuan rumah......nak kata budak2 kecik takdelah.....ni budak2 dah sekolah darjah 6 ataupun tingkatan 1 atau 2.....ni pun kiranya satu pengajaran buat aku sekeluarga.....
Petang plak anak buah abah datang beraya......sampai malam
Aku sekeluarga tak pergi beraya kemana-mana......tapi pergi tesco......cari lauk.....esok nak masak....pergi tesco puchong....barang semua habis.....ingat nak beli ayam.....jangankan ayam....kaki ayam pun takde...udang pulak tinggal berapa ekor..... so aku pergi tesco shah alam......alhamdullilah...semua yang aku perlukan ada......jadi aku shopping kat tesco shah alam jer.....

Raya ke-3

Malam raya ke-2 mana 4 keluarga yang balik tempat2 lain semua dah balik kat puchong....sebab hari ni raya ke-3 nak balik kampung mak.....kampung mak kat area2 banting.....tanjung sepat....batu laut
Hari ni jugak aku kena masak untuk jamu kawan2 kerja somi aku.....lagi pun hari ni kantin tempat kerja masih tutup....kesian plak diorang nak carik2 makan....tu pasal semalam aku gi tesco cari barang2 lauk2 untuk masak hari.....menu simple jer.....nasi putih...sambal udang....kari ayam....telur masin.....goreng sayur campur....air sirap.....simple jer bhaiiii....lagipun masak2 untuk kawan2 somi aku bila time somi aku kena kerja time raya ni macam dah jadi satu tradisi......memang2 tiap2 tahun kawan2 somi aku akan tagih nak makan kat rumah......walau somi aku tak kerja pun time raya.....diorang tetap request nak makan kat rumah puchong sini.....pelik2.....tapi tak kisahlah bukannya susah sangat pun masak....
Tengahari dalam 12:40 tengahari rombongan dari tempat kerja somi aku pun sampai.....apalagi.....makan time lah....suka aku tengak diorang makan.....macam sedap sangat aku masak....hahahahaha.....tapi betul bhaiii.....aku tengok ramai yang tambah.....maknanya sedaplah tu kot.....huehueheuhue....wlaupun pada mulanya jangakakan ada 16 orang yang nak datang....alih2 10 orang yang sampai....tapi kalau ramai memang lauk mungkin tak berapa cukup kot.....yelah yang datang semua besar2......pastu memang tengah lapar.....dan fre2 pulak......sapa mau kisah....nak tambah berapa kali pun takpe....bukan kena bayar pun.....tapi yang bagusnya....sebelum balik diorang sediakan duit raya khas untuk anak2 aku.....means....orang berbudi kita berbahasa.....dan yang paling2 bagus....bila adalah gak 4 orang kawan somi aku yang berbangsa cina datang jugak makan.....dan cina2 tu pun sediakan duit raya untuk anak2 aku.....mungkin sebagai tanda terima kasih....walaupun cina tapi reti jugak beradap dan beradat bila datang rumah orang.....good haaaa....!!!
Kebiasaanya pada raya ke-3 ni sedara mara semuanya faham lah yang mak mesti takder....mak balik kampung...raya kat rumah adik beradiknya......tapi masih ada gak yang datang.....yelah datang setahun sekali mana lah ingat.....dan yang paling lawaknya abah tak nak ikut sama beraya ke tanjung sepat kat rumah adik baeradik mak.....aku tanya gak kat abah ngapenya tak ikut beraya....abah kata belum ngarit makanan arnab....hurmmmm....dah orang tua tu tak nak pergi takyah lah dipaksa-paksa....tapi ok gak abah tak pegi..adalah wakil orang tua kat rumah bila anak2 buah datang mak ker abah ker yang datang....

Tepat jam 4petang.....kan betul ada 1 keluarga anak buah abah datang .....tak lama pastu anak buah mak plak datang......sempat lah aku menjala roti .....lagipun kuah kari ayam yang aku masak tengahari tadi masih banyak.....tak lama pastu lagi adik abah dan anak2nya plak datang....tapi aku dah tak sempat nak buat roti jala...aku suruh makan nasi jer.....samabal uadang dah habis....so aku masakkan sambal sotong...ngan telur goreng dadar letak mayonis....ala2 sheila rusly punya resepi.....samo yo kalau letak ke tak.....ok lah semua orang pun makan nasi.....

Lepas maghrib semua yang datang pun balik......dekat2 pukul 9malam 1 keluarga dari bukit lancung iaitu anak buah mak datang.....hah inilah kakaknya sikaya yang aku cerita kat raya ke-2 tu.....baru duduk jer dia dah tanya adiknya tu ada datang ke tak......so aku pun jawab lah ada......see... kakaknya mesti tanyalah....
dalam pada diorang duduk borak2 ngan paman nya iatu abah aku....aku pun rendam mihun....nak buat mihun goreng lah....belum sempat masak dah diorang nak balik....jadi aku pun tahan diorang sekejap....dalam tengah makan.....tu dia...mak pun balik ngan adik beradik ipar aku yang lain.....jadi sempatlah anak buah mak jumpa ngan mak iaitu bibi nya.....

Dalam cerita bercerita....mak aku kan balik sana tanjung sepat.....jadi mak ngan abng ipar aku pun cerita diorang sempat gak nampak pasukan forensik mencangkung kat tepi sungai tengah mengasing-asingkan tulang 4 orang insan malang yang telah dibunuh dan dibakar kemudia abunya dibuang kat sungai tu.....aku rasa itulah top and hot story tahun ni.....kat mana2 tempat orang datang beraya mesti ada masuk topik cerita arwah Sosilawati dan 3 yang lain......tapi kan ada satulah aku nak cerita.....2 ke 3 hari sebelum arwah Sosilawati disahkan sudah tiada.....mak aku adalah tengok gambarnya kat berita tv.....pastu mak aku cakap....sebenarnya dia ni dah mati dah dah takder dah orangnya.....aku cakaplah mana mak tahu....sebab masa tu baru jumpa kereta jer kalo tak silap akulah.....pastu mak aku cakap....orang kalo dah takder gambarnya nampak lain....walaupun gambar baru atau lama....orang yang dah takder ni gambar mukanya nampak pucat...aku cuma kata iyer ker......bila berita dah keluar confirm kata memang Sosilawati dah arwah barulah aku teringat apa yang mak cakap kat aku masa hari tu.....huh dasyat gak mak aku ni.....hehehehehe
Yang pastinya mak aku bukan tukang tilik yer......dia pun jarang nampak muka arwah....kenal aptah lagi....yang mak tahu arwah pernah khawin dengan nash....mak aku pun bukan sempat tengok2 tv ni.... paper pun tak pernah beli....bial aku tengok2 gambar muka arwah....sorrylah aku tak dapat kesan pun kat sudut mana yang mak nampak pucat....tapi mak kata.... ia....mukanya...matanya....semua nampak pucat.....hurmmmm misteri2.....
Apapun aku sebagai seorang yang prihatin....sangat sedih dan terharu serta terkesima kerana berakhirnya riwayat seorang wanita koporat yang berjaya dengan cara yang begitu tragis.....Kejam dan memang manusia yang melakukan perkara sedemikian rupa tidak layak hidup lagi.....bunuh hukumnya bunuh.....
Al fatihah buat arwah Sosilawati dan 3orang yang bersamanya...amin