Wednesday, December 1, 2010

Cara Aku Mendididik Anak....

Aku dah lama nak bincang pasal topik ni....dah lama jadi draf.....oleh kerana penulisan aku baru2 ni dah terdelete secara tak sengaja oleh aku juga ....nak tak nak aku kena flsh back balik apa yang aku tulis.....musti ada sebab kenapa tetiba aku terdelete kan entry yang aku tulis dari lepas isyak membawa ke pukul 1 pagi......

Takper2 aku tabah dan aku akan menerangkan dengan lebih terperinci tentang tajuk di atas....sebenarnya aku suka juga nak bincangkan tentang isu terkini dalam blog....tetapi aku tak punya waktu yang banyak untuk menulis berjela tentangnya.....

Semasa hari kecemerlangan sekolah anak2....datang seorang ibu kepada ku bertanya....bagaimana cara aku mendidik anak sehingga cemerlang....aku pun tak berapa reti nak xplain kat ibu yang bertanya itu....cuma aku katakan padanya banyak faktor dan sumber yang menjadikan anak2 aku boleh berjaya dalam usia muda.....lagipun sebeum ni kemana aku pergi......ada jer ibubapa yang bertanya kat aku camner aku kawal anak2 aku yang kecik ni.....semua budak memang nakal.....tapi aku masih boleh kawal mereka......sebab beberapa perkara yang aku lakukan seperti dibawah.....

Check it out parent's...!!!

Doa Ibu Bapa - aku selalu berdoa meminta memohon semoga allah swt menjadikan anak2 aku terang hatinya dalam menerima segala ilmu....

Kawalan - mengawal segala tingkah lakunya.....walaupun kesalahan yang dibuat hanya sebesar zarah......sengaja ataupun tidak tetapi aku tetap tegur kesalahannya supaya tidak merebak menjadi lahar.....contohnya macam menonton tv....aku rela tak tengok segala cerita2 kat tv semata aku taknak anak2 aku termenonton sekali.....kartun pun aku pilih....segala kartun berunsur lawan2 tembak 2contoh cam ultraman... power rangers dan tah apa2tah....aku memang tak bagi tengok...aku akan elakkan dia dari tengok.....

Paksaan Dan Arahan - aku akan memaksanya melakukan kebaikkan...seperti meminta maaf diatas segala kesalahan walaupun kecil.....mengucapkan terima kasih....mengarahkan membantu ibubapa atau saudara mara yang memerlukan pertolongan....ada lagi macam kalau balik sekolah aku suruh mandi diorang mengadap tv....memula aku cakap taknak dengar pastu aku tengking tak begerak.....last2 aku tutup tv dan arahkan diorang mandi....confirm buat tanpa bantahan atau rungutan......nak angkat muka pun tak berani kalau aku dah jeling...

Nasihat Dan Bebelan - sentiasa menasihati jika berlaku permasalahan dan membebel bila perlu...tapi aku perlu2kan juga untuk memebebel.....

Pukul Dan Rotan - ada beberapa step sebelum nak pukul nak rotan anak2....itupun apabila nasihat sudah.....jeling2 sudah....tegur secara baik sudah.....arahan sudah.....tengking sudah....ugutan sudah....membebel sudah.....pukul dan rotan jadi hakim.....selalunya anak aku sampai step yang ke lima jer.....kadang terbabas dan kadang aku skip tiga empat step untuk terus sampai ke step terakhir....itupun bergantung pada kesalahan.....selalunya juga belum sempat aku pukul.....baru jer bagi arahan suruh ambik hanger.....anak2 aku dah pecicilan buat benda yang aku suruh......

Minta Maaf - bab ni aku jaga...tak salah minta maaf dengan anak ok....suka aku nasihatkan yer....kalau dah marah anak atau pukul anak....jangan biarkan diorang menangis sendirian....cuma bagi masa dalam 5 minit sajer untuk kita bertenang...selepas itu segera cari anak.....rangkulnya penuh kasih....ciumnya penuh sayang....usapnya penuh manja....dan minta maaf padanya....katakan bahawa mama minta maaf sebab mama pukul/marah anak mama....tapi mama lakukan semua tu untuk kebaikkan anak mama.....mama nak anak mama jadi anak yang soleh/solehah....mama sayang anak mama....kalau mama tak marah tak pukul....nanti anak mama tak tahu apa yang anak mama buat tu salah.....selalunya anak2 akan paham dan cuba untuk tidak mengulangi kesilapannya......

Pendedahan - aku selalu dedahkan pada contoh yang baik dan tak baik....contohnya aku pernah tunjuk kat anak2 aku gambar bayi yang dibuang....selalunya anak2 mereka akan tanya kenapa baby tu jadi camtu....kenapa dia mati....disitu aku terangkan padanya....org tu tak sayangkan anaknya...sebab tu dia buang....mama ngan ayah sayang anak2 sebab tu mama ngan ayah tak buang....sebab tu mama ngan ayah selalu nasihatkan anak2 supaya dengar cakap....mama marah sebab mama sayang kalau tak sayang dah lama anak2 mama kena buang......walaupun jawapan aku kadang macam tak best untuk mak bapak lain baca...tapi anak2 aku terus paham....

Berterus terang - yang ni pun penting.....aku selalu kata pada anak2 jangan menipu.....berkata benarlah wahai anak2ku....jangan sesekali menipu.....nak jadikan anak seorang yang jujur dan berkata benar amatlah payah....aku rasa bab inilah yang paling mencabar kredebiliti ibu bapa semua.....dalam hal sebegini.....pendekatan psikologi minda amat diperlukan.....walaupun aku tak nampak apa yang berlaku....tapi aku ada cara untuk membuat mereka mengakuinya....contohnya bila bergaduh....mesti yang bersalah tak nak mengaku atau meletak kesalahan pada orang lain....aku akan cakap macam ni...."mama tahu apa yang berlaku...mama tahu sapa yang sebenarnya yang bersalah.....tapi mama nak org tu mengaku sendiri.....mama tahu memang susah nak mengaku salah...mama tak marah tapi mama sedih sebab anak2 mama tak sayang mama....bila menipu mama maknanya org tu dah tak sayang mama.....takper kalau salah....yang penting minta maaf....sedar dan insaf tak kan buat lagi.....jadi sapa sebenarnya yang salah.....sila mengaku....." selalunya ada gak aku tambah ayat2 lain....contoh macam "takutnya kalau allah marah....mama tak marah tapi allah marah org yang menipu mamanya....nanti masuk neraka...."kiranya pandai2lah nak meng'ayat anak2 masing mengikut situasi....bukan menipu ok.....

So begitulah sedikit sebanyak tips untuk mendidik anak......"mendidik anak kenalah sesuai mengikut umur dan zamanya....."

Ini adalah cara aku mendidik anak2 aku dari segi akhlak dan tingkah laku mereka.....jadi jangan kata aku salah sebab aku rasa semua ibubapa ada cara dan kaedah masing2 dalam mendidik anak......yang salahnya bila tak didik langsung....mengharapkan anak2 pandai dan buat penilaian sendiri tanpa bimbingan ibu bapanya.....

Nota : ada lagi nih.....nanti aku buat  part two plak .....

Sekian
Post a Comment