Saturday, November 6, 2010

Tolong Periksa Lampu Brek Ketiga Anda Semua....Jangan Bahayakan Nyawa Dan Keselamatan Diri Sendiri Dan Orang Lain....

 "kun fayakun....." 

Yer....aku bersyukur kepadaNya kerana aku sekeluarga masih selamat....sebab...pada malam jumaat lepas sewaktu aku sekeluarga nak  balik puchong.....dalam perjalanan balik itulah aku sekeluarga hampir2 jer nak berlanggar dengan sebuah kereta yang tak bertanggungjawab terhadap keselamatan dirinya....keluarganya.....dan keselamatan orang lain dan keluarga orang lain.......

Masa kejadian tu berlaku......aku rasa aku memang akan kena dengan salah satu kenderaan yang ada disitu..semuanya berlaku sekelip mata.....suami aku pun masa tu dah pasrah....tapi kuasa allah.....apapun boleh berlaku...suami aku kata kalau ikutkan jarak kereta kitorang ngan kereta tu amat dekat....walaupun suami aku cuba mengelak dari terlanggar kereta depan....masih ada kontena tak bergerak yang parking kat tepi jalan....kalau tak kena kontena mungkin kena terlanggar lori  pulak.....oleh kerana bahu jalan berpasir....sistem brek ABS yang menggelungsur akan menyebabkan kereta kitorang masuk parit besar pulak.....tapi alhamdulillah semuanya selamat dari kecelakaan.....

Kat bawah ni adalah lakaran mengikut situasi aku ketika itu.....ini jer yang aku mampu zahirkan.....

Dan kat bawah ni pulak gambar kereta yang sama telah membuatkan jantung aku terhenti beberapa second...kitorang dapat kejar kereta ni....tuan punya kereta ni aku rasa tak prihatin pada keselamatan diri sendiri dan orang lain....gambar ni aku ambil semasa kitorang semua berhenti di traffic light yang sama....perhatikan lampu brek ketiga yang tak menyala.....sib baik aku bukan polis traffic....kalo tak mahu dah aku saman tuan punya kereta nih.....


Lepas kejadian itu....aku ngan suami aku terus speechless.....tak tahu nak kata apa.....cuma aku rasa nak nangis sebab....waktu anak2 aku semua tengah tidur.....cinta tengah menyusu badan....jalan agak sunyi....dia kat depan....blah gitu jer....apa yang dia tahu kalo kereta kat belakang dia masuk parit ker hantam bontot kontena ngan lori ker....semua salah kereta kat atas tu kalolah terjadi apa2 kat aku sekeluarga....dahlah berenti mengejut....dan paling parah takder lampu brek ketiga....itu yang aku paling nak isukan kat sini.....aku kecewa betul....

Sejenak aku ngan suami berfikir.....memang kalaulah allah tak tolong kitorang  pada masa tu.....confirm xsiden....serasa macam ada malaikat yang menolong kitorang pada malam tu sebab suami aku kata waktu dia terkona sana sini...jarak kitorang antara semuanya macam jauh...macam diberi ruang ke tempat yang selamat.....tapi bila dah berenti baru perasan bertapa dekatnya kereta kitorang ngan tepi kontena....belakang lori ngan tepi parit.....ngeri jugak kalau difikirkan......

Amin....amin.....aku sekeluarga masih didalam lidunganNya.........ingat yer....sebelum keluar rumah baca doa...naik kenderaan pun baca doa dan jangan lupa baca ayat kursi sekali.....insyaallah kita akan di selamatkan dan dijauhkan dari segala malapetaka dan bencana......
Post a Comment