Wednesday, October 6, 2010

Salah Ker Tak Ada Anak....Dan Salah Ker Ada Anak

Cuti sekolah akhir tahun belum bermula tapi aku ngan didi (nama panggilan untuk suami aku ) dah sibuk standby dan planning apa nak buat untuk anak2 masuk sekolah tahun depan......tahun depan merah"kakak" akan masuk ke alam sekolah rendah.....darjah satu....tiba2 aku rasa cam tak seronok pun ada.....adakah aku sorang jer yang punya perasaan begitu....???? yelah sedangkan baru tadika jer pun aku dah tak sabor2 nak ambik dia balik....nak tatap wajah anak2 aku.....nak dengar cerita2 darinya....ni plak nak masuk darjah satu....huhuhuhu mahu boring aku dibuatnya....
Kira2nya tahun depan tiga orang anak aku akan aku sekolahkan.....kakak darjah 1....babang 5 tahun ngan baby 4 tahun aku hantar sekolah kat PASTI.....tinggallah aku ngan cinta kat rumah.....

Topik lain.....baru2 ni aku adalah gi baca entry kat blog kawan aku....kawan se'blog kiranya...dia pun boleh katakan rajin menyinggah kat blog aku jugak.....memang tak patut orang2 duk asyik tanya kat dia bila nak dapat anak....dan macam2 persoalan yang bagi aku tak patut ditanya kat dia.....tanya elok2 takpelah bhaiii......ni tanya siap main sindir2....hangin lah orang tu.....itu yang takder anak pun dikata orang......yang ada anak berderet pun orang duk sibuk mengata jugak.....

Kan baru2 ni aku kena brain tumor....adalah sorang akak ni bila dia tahu aku kena brain tumor....dia terus cakap kat aku....."ko tu dah ada penyakit dah tak payahlah nak tambah2 anak...." tambah lagi..."itulah ko...beranak banyak sangat.....jarak pun rapat.....kan dah kena penyakit....." aku rasa cam sewel jer akak ni...."beranak banyak2 pun kalo takder kualiti pun tak guna jugak...." rasa2 cam nak berasap jer.....aku tahulah akak tu anaknya semua pandai2....hantar anak tuisyen pun kat kumon...idaklah aku jeles tapi....anak aku baru jer nak kenal dunia...anak dia semua dah besar2....janganlah nak buat perbandingan.....tapi aku macam biasalah....tetiba datang mood tak nak kalah....lelagi bila time dia cakap pasal kualiti....sori yer kak terpaksa aku bukak pekung sendiri....anak2 aku semua ada kualiti pandai2 kak....umur kakak masa tu belum setahun tapi dah pandai buat suai padan.....babang umur 1 tahun dah kenal Alif Ba Ta siap sebutan lagi....sekarang babang baru umur 4 tahun tapi dah pandai membaca buku bahasa melayu....kakak lagi hebat sebab dah pandai baca buku2 bahasa melayu dan inggeris......nak kata bangga....yer aku bersyukur dan berbangga sebab aku sekolah tak tinggi mana pun.....tapi bila lihat anak2 aku hati dan mindanya terang dan senang terima pelajaran....sapa tak kembang hidug beb.....

Kesimpulannya kat sini...aku tak pernah isu kat kawan2 aku yang dah lama khawin tapi masih belum ada rezeki timang anak.....tiap kali aku dengar kawan2 aku mengeluh pasal belum ada anak....aku rasa simpati sangat....ada yang rezeki harta melimpah ruah tapi rezeki untuk dapatkan waris belum sampai....aku pulak plan nak anak 6 orang....sekarang baru 4......aku target sebelum umur 35.....aku dah ada 6 orang anak.....perghhhhhh baik punya planning....tapi aku belum bincang ngan syer partner lagi daaaa....

Ada salah takder pun salah....ada sikit salah ada banyak pun salah.....yang penting kita tidak menyalahkan takdir....menyalahkan takdir umpama menyalahkan yang maha pencipta...percayalah yang Allah swt itu maha adil dan maha mengetahui segala-galanya....yang penting kita sentiasa ber'DUIT....Doa Usaha Ikhtiar dan Tawakal...



Post a Comment