Tuesday, August 17, 2010

Pertama Kali Ramadhan.....

Hari ni aku sekeluarga melakar sejarah ramadhan buat pertama kalinya.....sebabnya selama dah nak masuk tahun ke-7 perkhawinan ....hari ni adalah hari pertama aku sekeluarga ( hanya suami dan anak2...) bersahur dan berbuka tanpa mak abah dan adik beradik.....kiranya berbuka ramai2 bersama keluarga.....adapun selama aku khawin......mak yang kejutkan untuk bangun sahur......hari ni tak pulak dengar ketukan pintu dan panggilan dari mak.....lain betul rasanya......jangan salah paham dulu ok.......baca dulu sampai habis.......

Walaupun mak yang kejutkan aku bangun sahur......tapi malam sebelum sahur aku dah prepare nasi dan lauk2 untuk bersahur.....kiranya mak bangun dulu panas2kan lauk.....pastu baru mak kejutkan aku sekeluarga....semalam pun sebelum aku balik ke sijangkang......aku masak nasi ngan kuah dulu untuk mak sahur.....aku kemas2kan dapur.....biar mak senang sikit....mak tak pernah berkira ngan aku......sebab tu aku pun tak  berkira ngan mak.....

Lauk buka aku hari ni pun ringkas.....sardin roll.....popiah otak2...nasi goreng cina.....maggi goreng.....buah2an ( manggis,rambutan,dokong dan buah salak ) biras aku bawak dari kampung kat jengka pahang nun.........kalau kat rumah puchong.....hurmmmm sepenuh meja...riuh dan kecoh....

Dah tiga tahun kitorang buka puasa kat beranda jer.....nak buka kat dalam rumah mak tempat tak berapa cukup.....budak2 makin besor dan bertambah.....ni belum campur lagi satu keluarga abang ipar yang kat johor dan kakak ipar aku yang sibuk kat kedai.....kalau berkumpul semua......cuba bayangkan cucu mak 33 orang campur mak bapak 12 orang ngan mak abah 2 orang.....berapa ada semuanya kalau berkumpul......penuh memang penuh......setiap rumah bawak sikit makanan.....jarang beli2......

Kat bawah ni gambar2 masa hari pertama puasa dan suasana waktu berbuka.....ambik gambar mana yang dan ajer....lagipun semuanya malu2 nak ambik gambar.....asal nak snap ajer mulalah pandang sana sini.....lawak betul......


                
                   makanan dari 4 buah rumah.....             
 

    beratur2 ambil makanan dulu......


     baca doa buka puasa.......

Pastu dah takder gambar......tukang snap tengah mencekik.......


Post a Comment