Thursday, July 22, 2010

Kenangan Ramadhan Bersama Ben Ashaari - ramadhan buat seorang anak yatim

Segmen ini ditaja khas oleh blog ben ashaari....

Aku pun ingin berkongsi kenangan dibulan ramadhan......kalau nak ikutkan rasa memang banyak....ada yang manis dan ada yang sedih.....manisnya bila dulu masa kecik2 dapat duit raya banyak sangat.....dan paling sedih sekali ialah bila setiap kali dah masuk malam ramadhan yang terakhir....aku akan cari satu tempat yang privasi dan aku akan menangis sepuas-puasnya....sebab....sekali seumur hidup aku tak pernah rasa camner dapat menjalani puasa tanpa seorang ibu.....apa rasanya yer bila waktu nak sahur ada mak yang kejutkan....waktu nak berbuka plak mak akan masak makanan kegemaran kita......

Kalau nak tahu masa aku duduk kat rumah anak yatim kalau datang jer bulan ramadhan banyak betul jemputan berbuka puasa kesana -sini.....boleh dkatakan setiap hari ada jer jemputan....mostly orang2 kaya hotel2 syarikat2 besar dan kerabat2 diraja menteri2 semua aku dah jumpa dan tak terkecuali golongan artis2.....walaupun waktu tu aku kecik tapi aku masih ingat sapa yang pernah datang kerumah anak2 yatim untuk berbuka puasa sama dan yang menjemput...

Oleh sebab kat rumah anak yatim tu aku yang paling kecik....jadi aku sentiasa menjadi tumpuan....dulu aku tak paham kenapa kalau ada orang datang diorang akan usap kepala aku pastu cium2 aku pastu mesti nangis2.....dalam hati aku cuma cakap apahal lah diorang ni nak nangis2....lama2 bila dah besar sikit baru aku paham oh....aku takder mak bapak rupanya...aku anak yatim....sejak aku sedar aku anak yatim tanpa mak bapak aku jadi emo....sewaktu aku flashback balik kisah aku ini aku pun rasa cam aku nangis .....tapi kutahan juga jebat.....

Sedih jangan cakaplah tapi itulah yang aku kena lalui sampai 7 tahun lepas....kini bukan aku saje dapat mak tapi dapat bapak sekali.....apa yang dulu aku takder....sejak 7tahun lepas hingga kini allah telah ganti dengan yang lebih baik dan beri aku sebuah keluarga yang amat lengkap.....keluarga yang amat aku impikan semasa aku bersedih dulu....sekarang kalau masuk waktu nak sahur mak mertua aku yang kejutkan.....sesekali kalau aku teringin nak makan apa2......cakap jer mak mertua aku masakkan....sayang mak.....

Kini aku dah tak sedih lagi bila tibanya ramadhan.....malah kehadirannya amat dinantikan dengan rasa gembira.....terima kasih allah....aku bersyukur
Post a Comment