Friday, June 11, 2010

Cukup Aku Kena Sekali....

Kabare wak bik....? waras orak....? sat tena ne...aku arek ngomong pasal....hahahaha apa yang aku cakap ni....!!!! sebenarnya aku bukan orang jawa kay....somi ku yer keturunan orang jawa....tapi aku lebih wetik dan iso ngomong jowo....hahahahaha kantoi lagik....ini gara2 semalam punya pasal lah....semalam sewaktu aku tengah syok mengalunkan bacaan ayat2 suci al-quran selepas solat asar...tetiba aku teringat....lahhhh hari ni kan pukul 3 cik sah ada buat tahlil.....la ni dah pukul lima...aku bebetul kelalen.....dengan pantas aku terus bawak anak2 aku merempit terus kerumah cik sah....rumah aku ngan rumah cik sah taklah berapa jauh....tak sampai sekilo meter pun...

Tapi apa yang aku nak cerita ni takder kena mengena ngan kenduri.....ni pasal dalam tetiba aku teringat akan kata2 seseorang kepada aku pada satu waktu dulu......walaupun dah lama tapi sesekali bila ada orang ter'isukan pasal ni aku memang akan jadi panas telinga hati mudah terbakar dan kepala naik angin.....sebab....

Bagi seseorang yang dah berkhawin dia akan jadi mentu juga waalupun tak tinggal sebumbung ngan orang tua dan walaupun mertuanya dah arwah....dia tetap pegang title MENANTU.....kes yang terjadi kat aku dulu pun sebab aku pegang title menantu kat rumah orang tua dia....apakah sebagai menantu sepenuh masa kat rumah orang tua, aku tidak layak marah apabila anak buah buat salah.....buat salah sesikit tu aku tak berkira sangat....tapi kalau dah kategori kurang ajar....sapa tak hangin.....sebagai seorang mak yang waras kalau anak kurang ajar ngan makcik "menantu" apa tak marah ker...? melainkan maknya tu sewel.....memanglah dia tak akan marah apatah lagi ambik kisah pada perangai anaknya tu.....Sib bek aku bukanlah mak kategori sewel....hahahaha

Ada ke patut dia kata aku tak layak pukul anak dia walauapapun yang terjadi.....sebab "you are not my flesh blood" wakakaka.....dia ingat aku bangang sangat ke tak paham apa yang dia cakap.....itu pun nak cakap tersasul-sasul.....sebab nak susun ayat london.....wakakaka lagi dari aku....tapi sewaktu dia cakap macam tu suasana tengah serius gila so takkanlah aku nak gelak.....pada yang paham apa yang dia cakap....sangat2lah terkejut dan tak sangka hati dan mulut dia sangat negatif....
Aku tak pernah pukul anak dia sampai cedera apatah lagi meninggalkan kesan....aku cuma lempang pipi dia sikit sebab anaknya kurang ajar cakap dan buat yang tak sepatutnya......

Aku ni yang jaga anak2 dia masa dia pergi kerja....kencing berak nak itu ini makam minum anak2nya...siapa yang buat.....memang takder kesedaran langsung.....waalaupun dia suruh maknya yang jaga....yang aku ni menantu merangkap adik ipar sekaligus dah terjadi makcik kepada anak2nya takkan nak tengok atau buat dekkk ajer kalo anak2 dia nak mintak apa2 ngan aku....kengkadang mak dia pun tak bleh nak handle anak2 dia.....aku jugak yang kena tegas kena asuh didik dan suruh anak2 dia jangan nakal dan dengar cakap nenek.....ada tu kalo anak2 dia demam tak nak makan ubat ngan dia atau ngan sesiapapun....tapi bila aku pujuk anak2 dia ok jer nak makan ubat ngan aku.....Kat sini boleh tengok.....kalo budak tu tak suka aku takkan dia nak ngan aku.....tapi mak dia yang lebih2 pastu racun anak dia kata makcik nya jahat.....aku tak kisah kalo dia nak benci aku pun....tapi kesian anak2 dia yang jadi mangsa sikap negatif sekaligus anak2nya pun dah jadi macam dia....busuk hati....

Semenjak dari kejadian tu.....aku memang dah tak nak masuk campur hal dia.....yang best walaupun dia kini bukak taska....anak2 still maknya yang jaga.....lawak betul.....susah payah jaga anak orang....anak sendiri lintang pukang tanpa didikkan....macam mana lah dia punya pikiran aku pun tak tahu....aku tak jeles tau....takder maknanya.....lagi pun bukan aku jer yang cakap....semua orang yang tahu dia ada taska tapi anak2 yang lain masih mak kena uruskan orang2 pun macam peliklah......dan lagi apa dia tahu kesusahan maknya nak jaga anak2nya tu.....sebagai orang tua takkan lah nak menolak bila anak2 mintak tolong.....tapi sebagai anak lagi2 yang berpelajaran tinggi takkanlah tak boleh pikir......kalau aku memang malu wehhh......ada taska sendiri sampai dah nak bukak cawangan lagi satu ...tapi anak sendiri suruh mak yang jaga.....ish ish ish.....aku cuma boleh cakap lantak dia lah....dan segala apa yang dia kata kat aku dulu semua dah balik pada dia.....samada dia perasan atau tak itu aku tak tau.....dah memang jenis negatif...... negatiflah jugak jawabnya......

Walaupun aku dah pindah....jauh dari sifat2 negatif dia......aku cuma kesiankan mak mertua aku....kalau aku ada aku boleh tolong mak mertua aku jaga cucunya atau buat kerja2 rumah lain.....
kalau ikut rasa kasih aku pada mak mertua aku tu.....memang aku tak nak pindah dan aku nak duduk selamanya dan jaga mak dan bapak mertua aku selagi ada hayat mereka......tapi sebab dek kerana ada yang busuk hati ngan aku.....aku blahlah....aku malas nak gaduh2 depan orang tua.....tak baik nyusahkan hati orang tua weiiii.....


Forgive but never forget....
Post a Comment