Tuesday, May 25, 2010

Bila Aku Membebel.....

Ceramah Motivasi Untuk Diri Sendiri

Anak2 umpama kain putih.....yang mencorakkaan kita iaitu ibubapa.....terdedah pada pengaruh2 luar bukan faktor utama tapi semua berpunca dari rumah atau lebih tepat lagi dari ibubapa.....

Aku melihat dan mengambil pengajaran daripada apa yang aku alami dan lihat sendiri yang kadang2 benda tu berlaku dalam keluarga kita ssendiri.....bukanlah aku nak bangga pada diri sendiri kerana setakat ini anak2 aku masih berada dalam kawalan dan masih berakhlak mulia....nak jadikan anak punya sikap dan akhlak mulia bukanlah senang kawan.....banyak yang perlu dikorbankan.....tapi kalau kita sebagai ibubapa mengharapkan pada doa tanpa usaha keras agar si anak menjadi anak yang soleh/solehah....itu tak ubah seperti mencurah air di daun keladi....atau umpama meniup belon yang bocor.....

Segelintir ibubapa yang punya anak yang degil2 ni kadang latar belakang akademik ibubapanya tahap universiti tahap ijazah dan diploma....tetapi kenapa masih gagal mendidik anak....agaknya apa yang tak kena...?? kat sinilah kajian ku sebagai ibubapa bermula......kalau nak banding tahap akademik....aku memang kalah....tapi alhamdulillah aku masih boleh beberbangga dengan tahap didikkan anak2ku....ya...ilmu mendidik anak2 tidak ada kat mana2 universiti pun.....mendidik anak2 mestilah bermula dengan niat yang ikhlas...senang cerita dari saat kita tahu akan wujudnya nanti anugerah allah yang dipanggil AMANAH....sebelum kita diberi AMANAH kita dah berikrar dengan hati yang kita akan menjaga AMANAH tersebut dengan sebaik2nya....anak2 kita bukan saja anugerah yang allah pinjamkan kepada kita untuk menambah bilangan umat manusia....tetapi anak dapat dilihat dari pelbagai sudut kehidupan....sewaktu hidup kita memerlukannya dan sewaktu kita mati nanti juga kita akan memerlukannya.....

lagipun kan....bila ada anak buat salah.....orang mesti cakap...." anak sapalah tu.....sapalah mak bapaknya....makbapak budak tu tak ajar ke....makbapak budak tu tak marah ke anaknya perangai macam tu......makbapaknya mana....." dan macam2 lagi.....nampak tak kat situ...... anak2 yang salah makbapak juga terbabit sama......tak kiralah samada anak2 buat baik pun.....makbapak jugak yang dapat nama.....orang akan cakap...."ya allah pandainya budak tu....sapalah makbapaknya ya......macam manalah makbapaknya didik anak2nya semua menjadi......untunglah makbapaknya ada anak macam tu...." tengok2....kan makbapak jugak yang dapat nama....tak kiralah samada baik atau buruk perangai si anak2......

Tapi kalau setakat mengharap anak akan jadi baik dengan sendiri......memang gilalah makbapaknya tu.....sebab memang ada makbapak yang cakap macam tu kat aku bila aku tegur anaknya degil...."takkanlah dia jahat selamanya.....esok2 dah besar dia tahulah berubah ..."kata si emak itu kepada ku sebab tak terima aku marah anaknya yang degil gila tu........aku cuma terkesima tapi aku ketawa dalam hati...... hahahaha aku rasa itulah jawapan lawak paling pemalas yang aku pernah dengar......mudah sungguh.....dia pikir dia punya diploma ijazah tu semua boleh tolong anak dia jadi baik ka....lawak......

Tapi biarlah......yang penting aku tidak sekali-kali akan mendidik anak2 aku jadi macam tu.....biar bodoh tapi jangan sombong....biar miskin harta tapi jangan miskin kasih sayang.....


Benar kata2 pepatah sayangkan anak tangan2kan.....tapi janganlah sampai luka2 patah2 tulang.....itu dera namanya....!!! Aku pun pukul anak juga tapi pukul aku berlapikkan kasih sayang....aku kalau nak ajar anak aku guna kaedah aku sendiri....mula2 nasihat cakap dan tegur elok2.....ke dua tinggi suara sikit......ketiga marah sambil action....ke-4 baru pukul sambil membebel.....selalunya berkesan sampai tahap ketiga jer.....tahap empat kadang2....

Ada yang kulihat.....anak kurang ajar dengan orang tua....tapi yang dapat hanya sedikit  teguran....kalau anak aku dah lama makan penampor.....kat situ je kita dah boleh agak dan tengok.....kalau kecik2 dah pandai maki hamun orang tua esok besar tak hairanlah kalau anak2 itu akan menjadi beban pada  ibubapa didunia dan diakhirat....jangan ingat kita boleh lepas kalau kita mati dengan meninggalkan anak2 yang macam ni.....
Nilai2 murni dan akhlak yang baik takkan boleh tumbuh terpacak dalam jiwa dan diri anak2 itu sendiri melainkan kita sebagai ibubapa yang menyemai membaja dan menjaga agar tumbuh subur sehingga akarnya kuat.....lain pula dengan nilai2 buruk dan akhlak yang rosak.....itu tak payah disemai pun memang makhluk2 serta anasir jahat senang meresap..... kalau tak kawal atau dipantau ia akan menguasai kehdupan anak2 itu....

Terapkan nilai kasih sayang pada semua anak2....jangan manjakan anak berlebih-lebihan walaupun anak tu anak tunggal....zaman sekarang bukan macam zaman2 kita dulu.....dulu kita beri didikkan agama setakat hantar kesekolah agama....tapi zaman sekarang ibubapa kena beri lebih didikkan agama pada anak2....akademik dan agama tak boleh disamakan.....kalau dulu agama 50 akademik 50....sekarang agama kena lebih dari 50...kalau boleh biarlah 80 atau lebih.....barulah yang lebih tu akademik.....tapi terpulanglah kepada ibubapa itu sendirikan nak anaknya jadi apa bila besar nanti....

Nanti bila ke dah beri didikkan yang sempurna tanpa ada sikit kurang pun.....selebihnya kita serah kepada qada dan qadar.....terpulanglah pada si anak itu......makanyalah....waktu kecik2 sekarang kita perlu perkukuhkan tunjang keimanan dan ketaqwanya dengan sebaik-baik usaha....

Wassalam.....
Post a Comment