Saturday, April 10, 2010

Kalau Jadi.......Jadilah Hamba Yang Bersyukur.....

Walaupun aku sekolah takat tingakatan 2suku...tapi aku masih bangga kerana masih punya keterangan hati dan ketajaman minda dalam mempelajari sesuatu....syukur banget dehh...
Hermmm....mustilah aku kena puji diri aku sendiri.....kalo nak harap orang lain puji....jangan harap sangatlah....depan puji.....belakang kutuk berbakul-bakul....aku memang kureng percayak ngan orang yang puji2 nih....dah biasa kena dah....sebab itulah aku boleh dikatakan tiada kawan karib atau pun sahabat....punca...??? haku pun tak tau.....!!!! aku anak yatim piatu yang dibesarkan kat rumah anak2 yatim....sekolah tak habis....nak kata cantik bolehlah....(manusia adalah kejadian allah yang paling sempurna....kena ingat tuuuu...) harta memang takderlah.....emmm apa lagik yer ciri2 aku yang membuatkan aku takder kawan yerrrr......sekali lagi aku kata....haku pun tak tauuu......

Tak kisahlah.....selama aku hidup ni sampai hari ini pun aku tak pernah kesal apatah lagi menyesal atau mungkin belum sampai masa untuk aku rasa menyesal......aku berpegang pada kata2 dan janji allah terhadap hamba2nya bahawa....tiap2 kejadian baik atau buruk pasti ada hikmah disebaliknya.....yang pasti aku yakin juga tiap2 perbuatan pasti ada balasanya.....walaupun kadang tu kita buat baik bagai nak rak kat seseorang itu belum tentu kita akan dibalas oleh kebaikkan juga....tapi kalo kita buat jahat sekali.....7 keturunan pun mahu diungkit2nya......percayalah.....!!!

Aku bersyukur kerana dapat melihat secara live kejadian2 yang tak mungkin anda semua ingin tonton.....macam2 jenis perangai manusia yang pelik2 tapi benar telah allah tunjukkan pada kita semua....namun terpulang kepada kita untuk menerimanya sebagai satu teladan yang baik atau pun mungkin kita akan kata...salah siapa....???

Aku pernah melihat bagaimana anak seorang guru agama yang berusia 6 tahun memaki hamun makciknya dengan menggelar makcinya itu "anjing"...itupun kerana makciknya itu cuma menegur supaya anak buahnya itu jangan bergaduh dengan sepupunya.....yang paling buat aku terkedu....maknya ada bersama dan mendengar serta melihat akan bertapa biadapnya sianak itu hanya mampu berkata dengan lemah lembut...." nanti ummi bagitahu......(sambil menyebut nama suaminya)" ..... aku yang ada kat situ rasa menyirap jer....sib bek bukan anak aku atau anak buah aku....kalau tak memang makan pelempang lah jawabnya.....aku pun tanyalah kenapa anaknya sangat berani mengeluarkan kata2 kesat lagi biadap terhadap makciknya.....simaknya pun kata....ngan maknya pun dia tak takut....dia cuma takut ngan ayahnya jer......lagipun dia anak tunggal...tak sampai hati nak marah atau pukul.....huishhh gilo betoi dalam hati aku mengumpat secara tak sengaja......

Apa kebaikkan yang aku dapat dari situ ialah.....rasanya semua orang pun tahu walaupun takder anak....anak itu ibarat kain putih....ibubapa yang mencorakkannya samada nak jadikan pelangi yang indah ataupun abstrak yang sukar untuk ditafsirkan.....dan kalau ada kekotoran yang melekat pada kain itu....cucilah.....jangan dibiarkan sebati ngan kain....lain kali kalau nak dibuang walaupun ber'clorox atau ber'vanish....dah takder maknenya dah oiii.....

Ada lagi....yang ni lagi gempak punya kes.....bapakny seorang imam....(sekarang tak lagi ...)!!!! sebelum bapaknya jatuh sakit lagi pun...anak2 dah lintang -pukang....tapi sorang dua jer...la ni semua dah rosak....rosak badan takper bro.....ini iman dan aqidah sudah yilekkkk tau......!!!!
Puncanya......sibapak itu dulu sebelum sakit memang seorang imam yang dikenali oleh orang2 kampung.....anak2 semua kalo yang pompuan memang cun2 belaka...memang banyaklah orang yang angau dan bersungguh nak jadi menantu pak imam nih.....anak2 yang lelaki pun apa kurengnya.....memang pompuan giler2 sanggup serah segala demi anak2 lelakinya itu....dan paling best....keluarga ini boleh dikatakan kaya lah.....nak beli apa pun boleh.....
Tapi harus diingat yerr....iman itu tak boleh diwarisi.....!!!! sangat sayang kerana keriakkan yang melampau pada paras rupa dan harta benda.....iman digadaikan.....sifat bongkak lagi takbur dari si ayah membawa ke emak lalu turun ke anak2......maka hancurlah iman mereka sekeluarga........

Aku.....hanya mampu berdoa semoga allah membuka pintu2 hidayah dan kembalikan mereka2 semua kejalan yang benar......
Bukan lah aku nak kata aku ni baik ataupun alim apatah lagi berilmu tinggi.....tapi sekadar berkongsi cerita yang boleh dijadikan iktibar dan panduan dalam kehidupan kita seharian.....
Allah berfirman...." Berdoalah kepadaku nescaya akan kuperkenankan kepadamu...."
Makanya....tiap kali kita berdoa janganlah lupa minta "Ya Allah janganlah engkau sesatkan hati kami setelah engkau memberi petunjuk..." janganlah asyik mintak rezeki nak jadi kaya jer....mintaklah supaya iman dan akhlak kita akan terpelihara hingga ke akhir hayat......

Till the end....jumpa lagi yerr.....peace...!!!!
Post a Comment