Friday, February 5, 2010

Sakitkah aku.....????

Kejadian ini berlaku pada tahun 2007 selepas melahirkan qaseh.....masa aku tengah preggy kan qaseh memula aku menghidapi simpton pening kepala yang melampau.....hilang balancing.....langsung tak bley drive......kadang2 jalan pun boleh rasa cam tak lurus.....telinga selalu berdesing....pastu waktu tengah pantang.....aku pun diserang penyakit yang dipanggil 'Bells Pulsy'....masa nak kena penyakit tu yang aku perasan mata dan mulut aku yang sebelah kiri sahaja akan bergerak dan mata macam rasa berkenyit-kenyit.....keadaan tu  berlanjutan sehingga mata akan rasa pedih kerana semasa tidur mata kita yang diserang bells pullsy tak boleh tertutup rapat....bells pulsy boleh dikatakan ialah Kelumpuhan Sebelah Otot Wajah...dan ianya bukanlah stroke......then apa yang berlaku selepas itu aku gi hospital diorang bagi aku makan ubat steroid pastu buat fisioterapi.....alhamdulillah sembuh......thanks to allah...
Antara simpton penyakit ini ialah......mata pedih sebab tak boleh rapat habis waktu tidur cara atasi jangan tidur pada bahagian yang sakit dan tutup mata guna eye pad cam lanun......bila minum air guna cawan air akan meleleh sebab otot pipi dah tak kuat nak sedut....cara atasi gunakan straw.....telinga jadi pekak sebelah cara atasi tiada.....yang ni memang lambat sembuh......
Tahun 2009 aku kena balik waktu yang sama iaitu waktu pantang cinta......tapi kali ni aku ambik action lambat.....aku buat amik keputusan takmo ambik steroid......cuba cara tradisional......aku buat akupuntur dan makan ubat homeopati......memang lambat sembuh....tapi yang penting sembuh tanpa steroid.....
Dalam pada waktu itu aku request kat pakar untuk buat scan....masa memula kena diorang buatkan ct scan.....tapi result ok.....oleh kerana kali ke2 aku kena bells pulsy ni.....hospital suggest aku buat MRI......bulan 1 lepas aku pun buat MRI....2 kali aku buat MRI untuk lebih kepastian....pakar kata memang ada something kat dalam pala otak aku ni.....apa dia......???? masih misteri.....aku akan amik resultnya pada 28 april nanti.....persoalannya.....sakitkah aku....?? doa dan harapan ku agar ia bukanlah sesuatu yang serius....
Post a Comment