Tuesday, February 9, 2010

Demam....jangan pandang depan....!!!!!

Sewaktu aku sedang menulis entry ni kebetulan qaseh sedang meracau-racau akibat demam yang dah berapa hari dah .....tak sembuh2.....siang2 ok...tak berapa panas tapi naik malam suhu badan naik mendadak.....sabtu semalam aku dah bawak gi klinik.....ubat bontot dah nak habis.....tapi demam masih tak kebah lagi.....risau gila aku dibuatnya....
Keputusannya esok bawak gi klinik lagi.....aku tak pi klinik bayo2....aku gi klinik kesihatan kat batu 14 puchong walaupun aku tinggal kat sijangkang....bukan apa.....kat sana kemudahan dan doktor pakar yang cheknya boleh dipercayai....selain daripada kat situ kalo buat test darah terus dapat result......kalo kat klinik private harap jer bayar mahal tapi check lebey kureng......dan belum tentu hari tu chek darah aritu bole dapat.....cuma bezanya masa menunggu.....memanglah lama tapi setimpal dengan bayaran yang cuma sehinggit ajer.....tapi sebenarnya tak jugak....dulu2 masa bodo2 lagi memang tak caya bawak anak gi KK.....semua gi private.....sekali jumpa kopaklah Rm30 ke Rm40.....kononya demi anak...malas nak tunggu lama2.....belagak arr masa dulu tu.....
Tapi semenjak adam demam tak baik2 masa umur 10 bulan....aku terus ubah persepsi aku terhadap klinik kerajaan.....ceritanya gini.....masa adam umur 10bulan.....adam demam panas....kerjanya tidor ajer.....kejap2 tido.....kejap2 tido.....aku dah bawak gi klinik private....cam biasa arr.....check2 dapat ubat balik.....lepas 4 hari pun adam still camtu gak.....tah camner aku tergerak hati bawak adam gi klinik kesihatan kerajaan yang kat puchong batu 14.....doktor terus suruh amik ujian darah.....tak lama dapat result.....platlet jatuh ke paras 110...so doktor suspect denggi.....terus doktor tu bagi surat refer ke hospital putrajaya......sampai spital....amik test lagi....platlet jatuh lagi sampai 99.....aku dah nangis.....masa tu aku rasa akulah mak yang paling cuai kat dunia sampai anak kena denggi.....aku rasa bersalah yang teramat dan menyesal yang tak terhingga....mujurlah somiku menenangkan aku yang dah nak macam orang gila.....(sip bek tak giler....)
Dan disebalik cerita adam kena denggi.....sebenarnya 8 hari yang lepas (sebelum adam kena denggi...)somiku pun baru jer baik dari denggi.....parunya2 hampir bocor.....platlet turun mendadak.....dan sebenarnya lagi adam mula demam bila balik dari SJMC kerana aku hantar laki aku masuk wad kat sana......balik dari SJMC itulah petang tu adam terus demam....aku ingat badannya panas sebab rindukan ayahnya yang kat spital tu.....lepas 4 hari somiku melepak kat SJMC .....dalam tempoh itulah adam bergelut ngan denggi ....kiranya macam ni.....somiku admit hari sabtu ke atau ahad (aku pun lupa dah lama sangat.....)hari khamis keluar.....hari jumaat adam aku admitkan ke SJMC setelah spital mengesahkan yang adam sah kena denggi....Dan yang paling tak syoknya......aku sekeluarga iaitu....aku,somiku,merah dan adam telah berkampung kat SJMC sehingga hari raya haji.......Aku anak beranak beraya dalam hospital.....nasib baik aku amik satu bilik......siap bawak toto,tilam dan selimut sendiri.....dan nasib baik makmertua aku kirimkan juadah hari raya untuk aku......lagipun bukannya jauh pong rumah aku masa tu ngan SJMC....tambah tolak traffic and light lebih2 pun 10 minit.....dan itulah kenangan yang paling mengerikan aku rasa waktu itu.........(lagi ngeri pun ada.....nak tau tak...??? kalau nak tau angkat selipar memasing....)
Kesimpulannya sekarang ni kalau anak aku demam 3ke4 hari tak baik2......aku musti bawak pergi KK batu 14 nun....buat test darah......baru puas hati.......at least kalau ada pape yang tak elok bolehlah dikesan awal2 dan boleh bertindak cepat2.....kalau takde pape lagi bagus....alhamdulillah......so friend please wish and pray for my qaseh......
Esok pagi......errr pagi kang confirm gi KK batu 14......

Doaku.....
"ya allah aku mohon padamu agar kau sembuhkan penyakit yang ada pada anakku qaseh......kau pindahkanlah kepadaku segala beban yang ada pada anak kecil ku itu ya allah.....sesungguhnya aku rela dan redha menerima juga memiliki segala kesakitan yang ada padanya...amin ya robbal alamin..."
Post a Comment