Tuesday, October 6, 2009

Kelahiran Anak Merdeka Dibulan Ramadhan


Tanggal 31 Ogos 2009 hari Ahad bersamaan dengan 10 Ramadhan 1430 pada hampir Waktu Azan Asar 4.20pm..... telah lahir seorang lagi penyeri rumahtangga saya dan suami tercinta.....bayi seberat 2.84kg panjang 49cm dan ianya seorang Bayi Perempuan ...... saya dan suami sangat2 bersyukur kepada allah swt kerana telah mengurniakan saya zuriat yang cukup sempurna sifat dalaman dan luarannya....terima kasih ya allah..!!!
Sebenarnya setiap kelahiran anak2 saya ada cerita2 yang istimewa....tak kiralah dari segi apa pun ....pada saya dari awal tahu saya mengandung saya dah mempunyai cerita2 yang membuatkan setiap anak2 saya punya cerita yang berbeza untuk dikenang....tapi kali ini lebih istimewa kerana bayi saya lahir pada tarikh bersejarah buat rakyat malaysia khususnya iaitu pada tarikh ulang tahun ke-52 malaysia menyambut kemerdekaan.....

Pada awalnya saya dijangkakan akan bersalin pada 22 ogos bersamaan dengan 1 Ramadhan....kita manusia hanya mampu merancang .....tuhan yang menentukan.....hikmah disebalik itu.....saya dapatlah berpuasa selama 4 hari.....walaupun sedikit tapi syukurlah....pada hari ke-5 saya telah ditunjukkan tanda2 nak bersalin dengan keluarnya lendir bercampur darah....tapi tiada rasa sakit .... sebab ini kelahiran anak yang ke-4 jadi saya taklah tergesa-gesa pergi hospital buat chek up.....jadi hari2 yang seterusnya darah terus keluar makin lama makin banyak walaupun setelah diperiksa memang jalan belum buka lagi disebabkan saya dah overdue jadi doktor putuskan untuk induce saya pada hari isnin yakni pada hari merdeka......so pada hari isnin 31 Ogos hari itu saya ke hospital putrajaya.....pagi pukul 10 lebih saya di induce....tengahari pukul 1 lebih jalan dah buka 4cm dan air ketuban pun dipecahkan.....dekat pukul 2 saya masuk labour room......setelah bertarung nyawa....petang pukul 4.20 dekat azan asar barulah saya selamat melahirkan cahayamata saya yang ke-4.....amin....

Ok....sekarang nak cerita pasal namanya pulak.....saya pada mulanya harap biarlah anak lelaki pulak kali ni....tapi allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba2nya....oleh kerana itu saya dan suami dikurniakan anak perempuan.....memang sejarah waktu saya mengandung kalau scan memang tak pernah nampak jantinanya......semuanya surprise......jadi tak adalah prepare barang2 atau nama2 yang khas untuk baby.....dah keluar dah tahu jantina dan tengok wajahnya barulah saya dan suami beri nama......oleh kerana anak saya lahir pada hari merdeka adalah juga yang mencadangkan supaya diletak nama Nur Merdeka.....tapi saya dan suami tak berkenan....cukuplah merdeka anak saya tercatat pada tarikh lahirnya sahaja.....suami nak letak nama ramadhan sempena bulan kelahirannya yakni bulan ramadhan yang penuh keberkatan....jadi nak cari gabungan nama yang dapat mencantikkan nama anak gadis saya ni bukannya mudah.....memerah otak jugalah.....tak lama terfikir nama Cinta.....dulu saya dan suami pernah berangan nak letak nama anak2 perempuan dengan nama Cinta.....tapi tak kesampaian.....jadi dah dapat dua nama Ramadhan dan Cinta.....masih tak sedap disebut dan didengar.....pikir lagi....ingat nak letak Nur pulak....Nur bermakna cahaya......adjust2....akhirnya saya dan suami sepakat menamakannya dengan nama CAHAYA CINTA RAMADHAN BINTI SUHAIDI.....ada makna dan maksud tersirat yang mendalam dan penuh dengan nilai2 yang hanya kami saya dan suami sahaja yang faham.....

Selepas nama Cahaya Cinta Ramadhan diumumkan kepada ahli keluarga , saudara mara dan sahabat handai.....adalah komen2 tak berbayar samada positif dan negatif yang saya dan suami terima.......ada yang kata "apsal tak letak nama yang ke'arab'an..." ada yang kata...." kesiannya anak ko namanya macam tu....." ada lagi " kenapa nama cahaya tu tak tukar nur biar bunyi arab...." ada lagi " kenapa tak letak ramadhani biar lembut bunyinya ..." dan tah apa2 tah lagilah.......sampai malas nak explain.....last2 bila ada kawan2 saya yang komplen pasal nama anak saya macam2....saya jawab macam ni aje......"apa yang salah pada nama anak aku tu....bukan nama dan maksudnya tak elok pun ....dan bukannya nama anak aku namakan taik.....kalau namanya dipanggil taik yelah tak elok dan tak sedap....." itu diantara komen2 negatif......yang positif pun banyak.....yang komen2 positiflah buat saya senyum tanda bersyukur
kerana ada orang yang faham apa niat saya meletak nama Cahaya Cinta Ramadhan......antara komen2 positif...." pandainya bagi nama....unik dan tersendiri...." ada lagi..... " cantiknya nama ...senang nak ingat....simple but nice ".... dan lain2 lagi.......
Bagi saya nama anak saya jelas dan nyata pada maksudnya......takde cacat celanya....sangat sesuai pada waktu dan ketikanya......saya dan suami sentiasa berdoa semoga anak2 kami semua akan menjadi anak2 yang soleh dan soleha.....amin

The next catatan ....saya nak buat topik tentang nama.....apa ada pada nama...???

See ya....