Saturday, July 4, 2009

Resepi Masak-masak keluarga.....

assalamualaikum.....

Buat pertama kali saya ingin memohon ampun dan maaf kepada sesiapa yang mengikuti blog saya ini ......kerana resepi2 yang ditulis banyak yang saya ambil dari sumber internet......bukan takde resepi sendiri.....cuma saya nak berkongsi resepi2 yang saya selalu buat dan menjadi.....kalau resepi sendiri kebanyakkannya resepi tak bersukat sebab dah terbiasa ambil apa yang ada tapi hasilnya memang sedap......dulu2 orang masak pun tak bersukat tapi jadi je.......( betul tak...? ) yang nak saya share kat sini adalah resepi yang bersukat tapi hasilnya tetap menjadi.....dulu kalau saya buat resepi2 xspecially kalau biskut ke kuih2 kek....selalu tak menjadi.....tu yang saya kadang2 menyampah nak ikut2 buku resepi ni........

Nowdays kita dah ada sumber resepi yang akan dikomen oleh orang2 yang dah mencubanya....jadi lebih yakin dan kadang tu tak semestinya seratus peratus kita kena ada bahan yang ditulis kat resepi tu baru nak cuba...kalau setakat satu atau dua bahan yang diperlukan kat resepi tu takde kat kita saya yakin resepi tu tetap menjadi gak......yang penting sukatan tidak mengikut timbang gram atau ml.....payah......saya lebih suka sukatan yang menggunakan cawan atau sudu.....itu lebih senang dan sememangnya kita ada cawan dan sudu.....

Saya taklah mengaku saya ni pakar dan pro dalam masakan.....tapi saya dah pernah masak untuk kenduri2 keluarga....memula dulu memang takut......takut tak sedap dan tak kena dengan selera orang.....tapi takpelah....kan ajinomoto ada.....walaupun sebenarnya dalam masakan harian untuk keluarga, saya tak pernah menggunakan perasa ajinomoto.....memang saya tak suka pun...tapi untuk kenduri kendara kenalah guna ........jangan tidak......agak2lah sekadar penyedap rasa masakan....

Post a Comment